CPK ma plan dla lotniska do 2060 roku. Rezerwuje sobie teren na 65 mln pasażerów

Minister infrastruktury podpisał jeden z kluczowych dokumentów koniecznych do założenia lotniska i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, plan generalny. Dokument określa etapy rozwoju lotniska do końca 2060 roku.

Publikacja: 08.06.2023 11:17

Na początek powstaną w CPL dwie drogi startowe

Na początek powstaną w CPL dwie drogi startowe

Foto: Bloomberg

Jak informuje spółka CPK, zatwierdzony plan generalny jest warunkiem wystąpienia o tak zwaną promesę zezwolenia na założenie lotniska przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). Promesa będzie z kolei jednym z załączników do wniosku o decyzję lokalizacyjną. Ten wniosek składa się po otrzymaniu decyzji środowiskowej, a poprzedza on pozwolenie na budowę.

Przed skierowaniem wniosku o zatwierdzenie "Planu Generalnego CPK na lata 2022-2060" do ministra infrastruktury został on skonsultowany z władzami 13 gmin z otoczenia inwestycji, pozytywnie zaopiniowany przez prezesa ULC i uzgodniony z ministrami obrony narodowej i funduszy i polityki regionalnej.

Czytaj więcej

Ruszają wakacyjne loty z Radomia. Dokąd można polecieć z biurem podróży?

– Plan jest potwierdzeniem fundamentalnych założeń projektu CPK – mówi cytowany w komunikacie CPK pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. - To bardzo dobra wiadomość w kontekście zaawansowanego już procesu wyboru partnera finansowego, który obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w spółce będącej operatorem lotniska.

Dwa etapy - na 40 i 65 milionów pasażerów

Plan jest zgodny z polityką transportową Polski. Koncepcja zawarta w nim jest też spójna ze "Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 r." (z perspektywą do 2030 r.) i "Strategią zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 r." - zapewnia CPK w komunikacie.

– Zatwierdzenie planu generalnego zakończyło etap planowania CPK. Spełniliśmy rygorystyczne warunki wymagane przy budowie nowego lotniska. Dziękuję mojemu zespołowi, bez którego wytężonej pracy osiągniecie tego kamienia milowego nie byłoby możliwe – mówi prezes CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.

Plan Generalny lotniska obejmuje trzynaście gmin z otoczenia inwestycji. W województwie mazowieckim są to: Baranów, Jaktorów, Grodzisk Mazowiecki i Milanówek (powiat grodziski), Brwinów (pow. pruszkowski); Nowa Sucha, Sochaczew i Teresin (pow. sochaczewski); Błonie (pow. warszawski zachodni); Wiskitki i Żyrardów (pow. żyrardowski). A w województwie łódzkim gmina Bolimów (pow. skierniewicki).

Dokument określa kolejne etapy rozwoju lotniska do końca 2060 r., czyli w okresie, który obejmuje prognoza lotnicza dla Polski Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

Faza pierwsza obejmuje okres od 2028 r. – to zakładany rok uruchomienia lotniska. Plan zakłada, że lotnisko będzie miało wtedy dwie równoległe drogi startowe, infrastrukturę na około 330 tysięcy operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie i terminal dostosowany do obsługiwania 40 milionów pasażerów w ciągu roku.

W pierwszym etapie lotnisko ma zajmować ok. 2150 hektarów, dla którego to obszaru spółka intensywnie wykupuje grunty. Do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłoszonych jest już 80 procent nieruchomości zabudowanych. Podpisane akty notarialne obejmują obszar prawie 450 ha, na akty notarialne oczekuje ok. 100 ha, a ok. 1100 ha jest na etapie zaawansowanych negocjacji - wyjaśnia spółka w informacji prasowej.

Dalszy rozwój infrastruktury jest rozpisany na fazy i etapy, a uzależniony od prognoz. Faza druga obejmuje okres do 2060 r. W tym czasie port lotniczy może już mieć trzy drogi startowe, infrastrukturę na ok. 450 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal dostosowany do około 65 milionów pasażerów w ciągu roku. W tym okresie powierzchnia lotniska może wynosić do 3900 hektarów.

Brytyjczycy już projektują

Faza druga stanowi długoterminowy plan rozbudowy CPK, który został wyznaczony, żeby zaplanować obszary konieczne do rozwoju lotniska. Cały teren objęty planem generalnym, zgodnie z ustawą Prawo lotnicze, zostanie uwzględniony w dokumentach planistycznych na poziomie: województwa, powiatu i gminy. Ograniczenia zabudowy obowiązują od dnia zatwierdzenia planu do 2060 r. i powinny być uwzględnione w zagospodarowaniu przestrzennym otoczenia lotniska. Chodzi o to, żeby nowo powstające obiekty nie stały się w przyszłości przeszkodami zagrażającymi bezpieczeństwu operacji lotniczych, ani nie zakłócały pracy lotniskowych urządzeń naziemnych.

Czytaj więcej

41 mln pasażerów na polskich lotniskach. Ryanair liderem wśród linii lotniczych

Na terenie projektowanego lotniska, oprócz postępujących wykupów nieruchomości w ramach PDN, trwają też finansowane przez spółkę CPK przeprowadzki i prace rozbiórkowe. Zakres prac zwiększy się po otrzymaniu przez CPK decyzji środowiskowej. Ten wniosek jest obecnie rozpatrywany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie.

Jednocześnie trwają zaawansowane prace projektowe, które prowadzi dla CPK m.in. brytyjskie konsorcjum projektowe Foster+Partners (jako master architekt) i libańska firma projektowa Dar Al-Handasah (jako projektant inżynierii lądowej). W ramach umowy ramowej na projektowanie obiektów towarzyszących, która została podpisana z 13 firmami – w tym z wieloma polskimi – trwa przetarg na projektowanie wieży kontroli ruchu lotniczego - czytamy w komunikacie.

Lotniska
Kraków zyska więcej lotów do Stambułu
Lotniska
Na lotnisku w Poznaniu stanął paczkomat. „Dbamy o przedmioty nieloty”
Lotniska
Letnie połączenia lotnicze z Gdańska – 70 kierunków w 23 krajach
Lotniska
Lato na lotnisku we Wrocławiu – nowe trasy prowadzą na północ i południe
Lotniska
Pięć nowości w letnim rozkładzie lotów z Katowic. W sumie 106 kierunków