Ruch lotniczy w Europie rośnie. Za 25 lat będzie większy o ponad połowę

Europejska organizacja ds. bezpieczeństwa żeglugi powietrznej Eurocontrol prognozuje, że do 2050 roku ruch lotniczy w Europie wzrośnie o 52 procent. To dla wielu państw znak, że należy inwestować w rozbudowę infrastruktury lotniskowej. O ile rządy liczą na impuls gospodarczy, o tyle organizacje ekologiczne ostrzegają przed rosnącym obciążeniem dla klimatu i mieszkańców.

Publikacja: 15.05.2025 10:01

Ruch lotniczy w Europie rośnie. Za 25 lat będzie większy o ponad połowę

Foto: PAP/EPA, Made Nagi

W ciągu najbliższych 25 lat ruch lotniczy w Europie zwiększy się o ponad połowę – konkretnie o 52 procent, podaje za Eurocontrol niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9. To oznacza konieczność dostosowania infrastruktury lotniskowej do trendów wzrostowych i to pomimo wyzwań związanych z kryzysem klimatycznym.

Już teraz wiele krajów realizuje w tym zakresie ambitne projekty rozbudowy portów. W Hiszpanii państwowy operator lotnisk Aena planuje wyłożyć na ten cel 7 miliardów euro, a Wielka Brytania wspiera budowę trzeciego pasa startowego na Heathrow.

Tymczasem organizacje ekologiczne ostrzegają przed coraz większymi emisjami gazów cieplarnianych i negatywnymi skutkami społecznymi. Branża lotnicza wskazuje na możliwe rozwiązania technologiczne, choć sama przyznaje, że ich wdrożenie może być trudne.

Czytaj więcej

Lotnisko w Antalyi rozbudowane. Przyjmie teraz dwa razy więcej pasażerów

Rządy rozbudowują lotniska

Aena zamierza rozbudować 13 lotnisk, w tym porty w Madrycie (Barajas) i Barcelonie (El Prat). Cztery z projektów są już gotowe do realizacji, pozostałe w fazie planowania. Rząd Katalonii i miasto Barcelona popierają rozbudowę El Prat, mimo wcześniejszych zastrzeżeń środowiskowych. Z analiz wynika, że emisje dwutlenku węgla na lotnisku Madryt-Barajas mogą wzrosnąć o 35 procent, a w Barcelonie o 33 procent. Hiszpańska organizacja ekologiczna Ecologistas en Acción ostrzega przed tymi skutkami.

W Wielkiej Brytanii projekt rozbudowy Heathrow również nabiera tempa. Rząd wspiera powstanie trzeciego pasa startowego, a minister gospodarki Rachel Reeves podkreśla jego znaczenie dla wzrostu gospodarczego kraju. Dodatkowe inwestycje planowane są również na lotniskach w Gatwick i Luton.

Jeśli cały projekt londyńskiego systemu lotniskowego zostanie zrealizowany, będzie można obsłużyć dodatkowe 80 milionów pasażerów rocznie – uważa Aviation Environment Federation (AEF).

Z danych brytyjskiej organizacji ekologicznej wynika, że lotnictwo wraz z rolnictwem może do 2040 roku stać się największym źródłem emisji dwutlenku węgla w Wielkiej Brytanii. Budowa trzeciego pasa startowego wpłynie również na co najmniej 900 domostw w trzech miejscowościach.

Także inne kraje europejskie planują rozbudowę lub budowę nowych lotnisk, m.in. Florencja, Amsterdam, Frankfurt i Lizbona. W Portugalii ma powstać nowy port lotniczy obsługujący stolicę, który zastąpi dotychczasowy, znajdujący się w centrum miasta – pozwoli to na zwiększenie przepustowości o niemal 50 procent.

Czytaj więcej

Portugalia daje zielone światło swojemu „CPK”. Właśnie ogłosiła, gdzie powstanie

Produkcja zrównoważonego paliwa lotniczego zbyt droga

Równolegle do tych planów infrastrukturalnych europejski sektor lotniczy zaprezentował strategię osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Zakłada ona wykorzystanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), nowe technologie i bardziej efektywne zarządzanie ruchem lotniczym.

Jednak zarówno organizacje ekologiczne, jak i przedstawiciele branży coraz częściej wyrażają wątpliwości co do realności tych planów. Produkcja SAF nie przekracza obecnie 1 procent zapotrzebowania i wiąże się z wysokimi kosztami – wynika z analizy.

Pod koniec marca pięć europejskich stowarzyszeń lotniczych wezwało Unię Europejską do ponownej oceny celów dotyczących wykorzystania SAF. Obecna propozycja, zakładająca 70 procent udziału biopaliwa w 2050 roku, uznawana jest za nierealną z uwagi na braki w surowcach, technologiach i dostępnej energii odnawialnej.

Krytycy od dawna apelują o zmianę podejścia: ograniczenie lotów krótkodystansowych tam, gdzie istnieje efektywna infrastruktura kolejowa, likwidację dotacji i ulg podatkowych dla sektora lotniczego oraz opracowanie realistycznych strategii redukcji emisji. Ich zdaniem, jeśli cele klimatyczne mają być traktowane poważnie, nie można planować rozwoju infrastruktury jak w latach 90.

Czytaj więcej

Prawie 60 milionów pasażerów na polskich lotniskach. Nowy rekord

W ciągu najbliższych 25 lat ruch lotniczy w Europie zwiększy się o ponad połowę – konkretnie o 52 procent, podaje za Eurocontrol niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9. To oznacza konieczność dostosowania infrastruktury lotniskowej do trendów wzrostowych i to pomimo wyzwań związanych z kryzysem klimatycznym.

Już teraz wiele krajów realizuje w tym zakresie ambitne projekty rozbudowy portów. W Hiszpanii państwowy operator lotnisk Aena planuje wyłożyć na ten cel 7 miliardów euro, a Wielka Brytania wspiera budowę trzeciego pasa startowego na Heathrow.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Kolejny rekord na Lotnisku Chopina. „Jak tlenu potrzebujemy modernizacji”
Lotniska
Kolejny rekord na lotnisku w Katowicach – takiego kwietnia jeszcze nie było
Lotniska
Milion pasażerów w kwietniu na lotnisku w Krakowie
Lotniska
Są lotniska, na których bagaże giną częściej. Zobacz najgorsze i najlepsze