Wprawdzie oficjalnego komunikatu Komisji Europejskiej na ten temat jeszcze nie ma, jednak włoski dziennik „Corriere della Sera” cytuje rzeczniczkę Komisji Europejskiej, Annę-Kaisę Itkonen, która potwierdziła gazecie, że „brakuje jedynie zielonego światła od Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC)”. Rzeczniczka przekazała, że porty lotnicze będą musiały poinformować pasażerów o posiadaniu odpowiedniego sprzętu do kontrolowania bagażu.
Jak wynika z informacji przekazanej we wtorek „Rzeczpospolitej” przez biuro prasowe Komisji Europejskiej, 25 lipca 2025 roku zatwierdzono pierwsze konfiguracje skanerów lotniskowych, które umożliwiają przewożenie na pokładzie samolotów pojemników z płynami o objętości przekraczającej dotychczasowy limit 100 mililitrów. Sprzęt ten otrzymał oficjalne potwierdzenie jego zgodności z europejskimi normami bezpieczeństwa, co umożliwia jego stosowanie na lotniskach.
„Główne europejskie porty lotnicze, takie jak Frankfurt, Monachium, Rzym, Mediolan, Amsterdam, Madryt, Barcelona, a także Dublin, Kraków, Katania, Bergamo i Turyn, mogą wkrótce rozpocząć przyjmowanie i kontrolowanie większych ilości płynów – o ile zdecydują się na wdrożenie zatwierdzonego sprzętu” – czytamy w mailu biura prasowego.
Komisja Europejska przypomina, że obecnie około 700 takich urządzeń jest już używanych lub instalowanych na lotniskach w 21 państwach Unii Europejskiej, m.in. w Austrii, na Cyprze, w Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Irlandii, Włoszech, na Łotwie, Litwie, Malcie, w Niderlandach, Polsce, Rumunii, na Słowacji, w Słowenii, Hiszpanii i Szwecji. Do tej listy mogą stopniowo dołączać kolejne porty lotnicze i państwa członkowskie, gdy tylko inne wersje testowanego obecnie sprzętu zostaną zatwierdzone.
Czytaj więcej
Brytyjski Departament Transportu przywrócił ograniczenie ilości płynów, które można przewozić w b...