UE: Mamy problem. Samoloty się spóźniają, bo brakuje ludzi i sprzętu na lotniskach

Państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą jak najszybciej zacząć inwestować w nowoczesne technologie i zatrudnianie nowych pracowników, żeby przeciwdziałać coraz częściej pojawiającym się opóźnieniom lotów - apeluje europejski komisarz.

Publikacja: 25.06.2025 06:00

UE: Mamy problem. Samoloty się spóźniają, bo brakuje ludzi i sprzętu na lotniskach

Foto: Filip Frydrykiewicz

Ateny gościły od 18 do 20 czerwca doroczny Kongres i Zgromadzenie Ogólne ACI Europe, stowarzyszenia europejskich przewoźników lotniczych. Jednym z prelegentów był Apostolos Dzidzikostas, unijny komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki. Jak podkreślał, mimo wiodącej pozycji Europy w innowacjach w zarządzaniu ruchem lotniczym, obecna przepustowość przestrzeni powietrznej nie jest wystarczająca, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu – zwłaszcza w szczytowych okresach podróży. Zatory powodują, że lotniska są przepełnione, samoloty opóźnione, a podróżni sfrustrowani – relacjonuje portal Greek Travel Pages.

Inwestycje uratują europejskie lotniska

– Europa jest światowym liderem innowacji w zarządzaniu ruchem lotniczym, ale potrzebujemy kolejnego impulsu, by uczynić europejskie niebo bardziej elastycznym i mniej rozdrobnionym – wskazywał komisarz.

Jego zdaniem ogromny potencjał innowacji tkwi w programie SESAR (Single European Sky ATM Research), który może znacząco poprawić efektywność zarządzania ruchem na niebie. Wezwał do pilnego inwestowania zarówno w technologie, jak i w zasoby ludzkie, aby ograniczyć opóźnienia i zwiększyć sprawność systemu.

Dzidzikostas pochwalił działania lotnisk na rzecz redukowania emisji CO₂, w szczególności poprzez udział w programie Airport Carbon Accreditation. Wskazał, że europejskie porty lotnicze stają się ośrodkami czystej energii, wdrażając rozwiązania oparte na zielonej energii elektrycznej, wodorze i zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF). Lotniska pełnią dziś również rolę poligonów dla gospodarki obiegu zamkniętego i nowych modeli rynkowych.

Komisarz podkreślił, że ograniczanie emisji nie jest wyłącznie imperatywem środowiskowym, ale również czynnikiem napędzającym wzrost gospodarczy, niezależność energetyczną i postęp społeczny. Zapowiedział kontynuowanie wsparcia Unii Europejskiej poprzez instrumenty finansowe i polityczne, które mają przyspieszyć rozwój infrastruktury niskoemisyjnej i zielonych technologii w lotnictwie.

W ramach przygotowywanego Planu Inwestycji w Zrównoważony Transport UE, Komisja zamierza zwiększyć wsparcie dla odnawialnych paliw lotniczych i innowacyjnych technologii. Dzidzikostas mówił, że instytucje europejskie powinny nagradzać „odwagę i gotowość do podejmowania ryzyka”, przekształcając wyzwania związane z byciem pionierem w przewagę konkurencyjną dla lotnisk stawiających na zrównoważony rozwój.

Zmiana klimatu zagraża lotnictwu

Odnosząc się do kwestii konkurencyjności, Komisarz potwierdził, że stanowi ona priorytet polityki transportowej UE. Wskazał na trwające prace nad przeglądem regulacji dotyczących usług lotniczych, których celem jest zwiększenie międzynarodowej konkurencyjności europejskiego sektora, uproszczenie procedur administracyjnych i wzmocnienie praw pasażerów. Kompleksowy projekt legislacyjny ma zostać przedstawiony do połowy 2026 roku.

Tzitzikostas zaapelował również o wzmacnianie odporności sektora na kryzysy, w tym zmiany klimatyczne i zagrożenia bezpieczeństwa. Zwrócił uwagę na konieczność uwzględniania ryzyk klimatycznych w planowaniu i budowie infrastruktury lotniskowej.

Komisarz pochwalił członków ACI Europe za wykorzystywanie technologii w celu poprawy doświadczeń pasażerów i zapewnienia ich bezpieczeństwa, deklarując dalsze wsparcie UE dla innowacji i współpracy branżowej.

Na zakończenie przypomniał o kluczowej roli lotnisk w łączeniu europejskich społeczności i gospodarek. Wezwał do kontynuowania ścisłej współpracy między wszystkimi interesariuszami sektora lotniczego w celu utrzymania pozycji Europy jako lidera w dziedzinie innowacji, zrównoważonego rozwoju i doskonałości operacyjnej.

Ateny gościły od 18 do 20 czerwca doroczny Kongres i Zgromadzenie Ogólne ACI Europe, stowarzyszenia europejskich przewoźników lotniczych. Jednym z prelegentów był Apostolos Dzidzikostas, unijny komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki. Jak podkreślał, mimo wiodącej pozycji Europy w innowacjach w zarządzaniu ruchem lotniczym, obecna przepustowość przestrzeni powietrznej nie jest wystarczająca, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu – zwłaszcza w szczytowych okresach podróży. Zatory powodują, że lotniska są przepełnione, samoloty opóźnione, a podróżni sfrustrowani – relacjonuje portal Greek Travel Pages.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Koniec monopolu Ryanaira w Modlinie. Na lotnisko wchodzi nowy przewoźnik
Lotniska
Lotnisko Chopina świętowało historyczny wynik – 2 miliony pasażerów
Lotniska
Wielka Brytania zmodernizuje ruch lotniczy. Ma być szybciej i zdrowiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Lotniska
Rekordowy maj w Katowice Airport. W czerwcu będzie jeszcze lepiej, dzięki Wizz Airowi