Ateny gościły od 18 do 20 czerwca doroczny Kongres i Zgromadzenie Ogólne ACI Europe, stowarzyszenia europejskich przewoźników lotniczych. Jednym z prelegentów był Apostolos Dzidzikostas, unijny komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki. Jak podkreślał, mimo wiodącej pozycji Europy w innowacjach w zarządzaniu ruchem lotniczym, obecna przepustowość przestrzeni powietrznej nie jest wystarczająca, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu – zwłaszcza w szczytowych okresach podróży. Zatory powodują, że lotniska są przepełnione, samoloty opóźnione, a podróżni sfrustrowani – relacjonuje portal Greek Travel Pages.
Inwestycje uratują europejskie lotniska
– Europa jest światowym liderem innowacji w zarządzaniu ruchem lotniczym, ale potrzebujemy kolejnego impulsu, by uczynić europejskie niebo bardziej elastycznym i mniej rozdrobnionym – wskazywał komisarz.
Jego zdaniem ogromny potencjał innowacji tkwi w programie SESAR (Single European Sky ATM Research), który może znacząco poprawić efektywność zarządzania ruchem na niebie. Wezwał do pilnego inwestowania zarówno w technologie, jak i w zasoby ludzkie, aby ograniczyć opóźnienia i zwiększyć sprawność systemu.
Dzidzikostas pochwalił działania lotnisk na rzecz redukowania emisji CO₂, w szczególności poprzez udział w programie Airport Carbon Accreditation. Wskazał, że europejskie porty lotnicze stają się ośrodkami czystej energii, wdrażając rozwiązania oparte na zielonej energii elektrycznej, wodorze i zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF). Lotniska pełnią dziś również rolę poligonów dla gospodarki obiegu zamkniętego i nowych modeli rynkowych.
Komisarz podkreślił, że ograniczanie emisji nie jest wyłącznie imperatywem środowiskowym, ale również czynnikiem napędzającym wzrost gospodarczy, niezależność energetyczną i postęp społeczny. Zapowiedział kontynuowanie wsparcia Unii Europejskiej poprzez instrumenty finansowe i polityczne, które mają przyspieszyć rozwój infrastruktury niskoemisyjnej i zielonych technologii w lotnictwie.