Kraków chce mieć własną organizację turystyczną. „Potrzebna mocna instytucja”

Od dwóch lat krakowska branża turystyczna boryka się ze skutkami pandemii, a od kilku miesięcy także wojny w Ukrainie. Jej problemom ma pomóc zaradzić lokalna organizacja turystyczna.

Publikacja: 30.06.2022 11:03

Kraków chce mieć własną organizację turystyczną. „Potrzebna mocna instytucja”

Foto: Nelly Kamińska

Komisja promocji i turystyki rady miasta Krakowa przygotowała projekt uchwały o utworzeniu Organizacji Turystycznej Królewskiego Miasta Krakowa - stowarzyszenia, które dysponowałoby skutecznymi narzędziami do realizacji wspólnych projektów poprawiających kondycję rynku turystycznego w Krakowie - pisze oficjalny serwis internetowy stolicy Małopolski krakow.pl.

Komisja podjęła uchwałę 13 czerwca. Głosowanie nad projektem ma się odbyć podczas sesji rady 6 lipca.

Inicjatywa utworzenia lokalnej organizacji turystycznej to efekt licznych konsultacji krakowskich radnych miejskich z prawie stoma przedstawicielami rynku turystycznego.

Głównym celem LOT-u ma być wdrażanie uchwalonej w marcu „Polityki zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021-2028”, to znaczy odbudowywanie turystyki w duchu harmonijnego współistnienia i godzenia interesów mieszkańców, turystów i przedsiębiorców turystycznych, a jednocześnie umacnianie marki Krakowa, jako miasta historycznego, które dba o swoje dziedzictwo.

Czytaj więcej

„Kraków Cię zasmoczy”. Czym? Inscenizacjami, zabawami i lodami - rusza kampania

- Planujemy [chodzi o plany Ministerstwa Sportu i Turystyki - red.] wprowadzenie opłaty pobytowej, która ma być następnie dystrybuowana między gminami i powiatami. 20 procent tej opłaty powinno trafić do lokalnych organizacji turystycznych. Kraków powinien więc mieć LOT, by móc te pieniądze zagospodarować, by wróciły one do miasta - tłumaczy przewodniczący komisji promocji i turystyki Tomasz Daros i dodaje, że LOT mógłby się również ubiegać się o fundusze unijne na projekty turystyczne.

Organizacja Turystyczna Królewskiego Miasta Krakowa będzie działać jako stowarzyszenie. Jednym z jej członków będzie Gmina Miejska Kraków, będą mogły do niej przystąpić również inne samorządy, instytucje kultury, podmioty gospodarcze, stowarzyszenia branżowe, takie jak Krakowska Izba Turystyki, Polska Izba Turystyki Oddział Małopolski czy Małopolska Izba Hotelarska Gremium, a także osoby fizyczne. Prawie 20 kluczowych przedstawicieli lokalnego rynku turystycznego wstępnie zadeklarowało swoje członkostwo.

- Utworzenie lokalnej organizacji turystycznej w Krakowie to krok w stronę dalszej integracji wszystkich podmiotów, którym na sercu leży rozwój turystyki w naszym mieście - komentuje prezes Oddziału Małopolskiego Polskiej Izby Turystyki Piotr Laskowski, cytowany przez krakow.pl. - LOT jako organizacja działająca na styku samorządu i branży turystycznej będzie kolejną platformą wymiany poglądów, a także pomostem między branżą i mieszkańcami służącym do rozwiązywania potencjalnych konfliktów, zanim one wystąpią. Przede wszystkim jednak stworzy nowe możliwości sięgnięcia po środki finansowe, z których urząd miasta nie może aktualnie skorzystać, a które będą mogły być wykorzystane na dalszą promocję Krakowa i jego produktów turystycznych - dodaje Laskowski.

- Każda inicjatywa, która przynosi zwiększenie środków i aktywności związanej z promocją turystyki jest niewątpliwie potrzebna. Kraków jest liderem w turystyce, szczególnie zagranicznej, dlatego musi mieć narzędzia do działania. Biorąc pod uwagę znaczenie turystyki dla dochodów miasta i jego mieszkańców, uważam, że nie na niej powinniśmy oszczędzać. Każda złotówka wydana na turystykę wróci do budżetu miasta. W województwie małopolskim LOT-ów jest zdecydowanie za mało, za mało osób zajmuje się promocją turystyki - mówi prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej Grzegorz Biedroń.

Czytaj więcej

Małopolska rozpoczyna ofensywę promocyjną. „Gościnna i szeroko otwarta”

- Zastanawiałem się, czy przy tak dużej liczbie organizacji w Krakowie, które skupiają lokalną branżę turystyczną, potrzebna jest jeszcze jedna. Podzielenie środowiska na oddział IGHP, PIT, Izbę Hotelarską Gremium, Krakowską Izbę Turystyki i wiele innych przekonuje mnie, że potrzebna jest jedna, mocna organizacja, w której unikniemy podziałów i wspólnie będziemy walczyć o właściwą promocję turystyczną Krakowa. Wierzę, że lokalna organizacja turystyczna będzie łącznikiem między strukturami urzędniczymi i całą branżą turystyczną. Wiele rzeczy wymaga uporządkowania - wskazuje prezes firmy turystycznej Jordan Group Jacek Legendziewicz.

- Mimo że na rynku działa sporo stowarzyszeń branżowych LOT może odegrać kapitalną rolę integracyjną i koordynacyjną. Zrzeszając podmioty działające w bardzo różnych obszarach szeroko rozumianej turystyki, będzie w stanie reprezentować i promować kompleksową ofertę naszego miasta. Jestem pewna, że dzięki większej sile i możliwości pozyskiwania funduszy z różnych źródeł będzie w stanie efektywniej promować miasto, ale także współtworzyć nowe ciekawe produkty przyciągające do nas nowych klientów - dodaje wiceprezes Targów w Krakowie Ewa Woch.

Lokalne organizacje turystyczne działają w ośmiu dużych polskich miastach: Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy, Łodzi, Lublinie i od niedawna we Wrocławiu. Kraków był dotąd jednym z niewielu miast turystycznych, który takiej organizacji nie miał.

Czytaj więcej

Powstała Wrocławska Organizacja Turystyczna. Na początek 16 podmiotów

Komisja promocji i turystyki rady miasta Krakowa przygotowała projekt uchwały o utworzeniu Organizacji Turystycznej Królewskiego Miasta Krakowa - stowarzyszenia, które dysponowałoby skutecznymi narzędziami do realizacji wspólnych projektów poprawiających kondycję rynku turystycznego w Krakowie - pisze oficjalny serwis internetowy stolicy Małopolski krakow.pl.

Komisja podjęła uchwałę 13 czerwca. Głosowanie nad projektem ma się odbyć podczas sesji rady 6 lipca.

Pozostało 93% artykułu
Popularne Trendy
Do Antalyi przylatują miliony gości. Podwoiła się ich liczba
Nowe Trendy
Za rok wjazd do Unii Europejskiej będzie kosztował 7 euro
Popularne Trendy
W Grecji każdy znajdzie swoje szczęśliwe miejsce, mówi reklama
Nowe Trendy
Ranking bezpiecznych wakacji. Polska w ogonie Europy, przez wodę
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Biuro POT w Londynie: Przyjeżdżajcie do Polski. U nas jest bezpiecznie