Europejska Komisja Podróży (ETC) opublikowała raport zatytułowany: „Odkrywanie postaw i oczekiwań konsumentów w zakresie podróży w celu ożywienia turystyki”. To druga część dwuetapowego badania - pierwsza została przeprowadzona przed sezonem Lato 2022, w kolejnej badacze skupili się na doświadczeniach po lecie i na krótko- i długoterminowych planach związanych z wyjazdami. Na potrzeby raportu przeprowadzili pogłębione wywiady z konsumentami z Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Wielkiej Brytanii oraz z rynków dalekich, jak Australia i Stany Zjednoczone, rozmawiali też z ekspertami branży turystycznej.
Czytaj więcej
Członkowie Unii Europejskiej nie powinni ograniczać podróży ze względu na zdrowie publiczne, twierdzi Rada Europejska. Jeśli jednak sytuacja epidemiologiczna się pogorszy, trzeba będzie wrócić do certyfikatów szczepień i testowania na koronawirusa.
94 procent ankietowanych jest zadowolonych lub bardzo zadowolonych z wakacji w Europie latem 2022 tego roku - czytamy w podsumowaniu ETC. 54 procent przyznaje, że odczuło brak personelu, ale tylko nieliczni mówią, że wpłynęło to na ich zaufanie do dostawców usług turystycznych. Większość rozumie problemy, z jakimi boryka się branża turystyczna po pandemii.
91 procent, pozytywnie postrzega Europę jako cel podróży. Ankietowani doceniają różnorodność kulturową regionu, walory turystyczne oraz bliskość geograficzną. Wielu obawia się jednak wojny w Ukrainie, a prawie dwie osoby na pięć twierdzą, że będą unikać krajów sąsiadujących ze strefą konfliktu. Tylko 7 procent deklaruje, że powstrzyma się od podróżowania do Europy Wschodniej. Wśród kierunków najczęściej wymienianych jako potencjalny cel wyjazdu znalazły się Niemcy, Portugalia, Francja, Grecja i Włochy. W dalszej kolejności wymieniane są Niderlandy, Hiszpania, Dania, Belgia, Szwecja i Szwajcaria.
Większość turystów w minione wakacje nie bała się zarażenia covidem, ale pandemia nadal jest wymieniana jako problem przez 22 procent respondentów planujących wyjazdy. Ankietowani chcieliby, aby niektóre nawyki z nią związane były w przyszłości utrzymane, chodzi o przestrzeganie większej higieny i zachowanie dystansu społecznego. Dla podróżnych w dalszym ciągu atrakcyjne będą też oferty, które pozwalają anulować rezerwację w ostatniej chwili, odzyskać pieniądze lub wprowadzać zmiany w rezerwacji.