Między styczniem a lipcem 2022 roku na zagraniczne wyjazdy wybrało się 474 miliony turystów, o wiele więcej niż rok wcześniej, kiedy takich podróży zanotowano 175 milionów. To pokazuje, że turystyka odbija się po pandemii. W najbliższych latach będą się jednak zmieniały potrzeby klientów – wynika z badania zleconego przez Amadeusa, firmę technologiczną tworzącą narzędzia dla globalnego systemu dystrybucji w turystyce. Przebadano ponad 10 tysięcy osób z 15 krajów. W badaniu wzięli też udział eksperci branżowi, pod uwagę wzięto ponadto 5,8 mln danych. To trzecie z serii badanie, pierwsze przeprowadzono w 2007 roku.
Czytaj więcej
Aplikacje ułatwiające podróżowanie mogą pomóc turystyce odzyskać zaufanie podróżnych – wynika z badania przeprowadzonego przez Amadeusa.
Analiza ujawnia, że turyści przyszłości będą otwarci na rozwijające się technologie, ale część z nich zamierza podróżować, zwracając uwagę na wpływ, jaki to wywiera to na środowisko naturalne. W odpowiedziach badanych przebija też obawa o bezpieczeństwo ich danych i troska o zachowanie prywatności. Zdaniem Amadeusa oznacza to, że branża musi na te potrzeby nauczyć się odpowiedzieć. Firma wyodrębniła i opisała cztery grupy podróżnych, które jej zdaniem będą prawdopodobnie dominować za dziesięć lat, w roku 2033.
Pierwsza to eksperymentatorzy (ang. excited experientialists), którzy w życiu, ale i w podróżach kierują się podejściem „spróbuj i zobacz”. 44 procent z nich nie ma dzieci, a ich dochody zamykają się w średnich lub wysokich wartościach. Mają też elastyczny czas pracy, co ułatwia im podróżowanie. Ich dewizę można zamknąć słowami „żyje się tylko raz”. Częściej niż inne grupy turystów, kierują się instynktem, rzadziej planują, są też bardziej otwarci na różne formy zakwaterowania. Chętnie korzystają z technologii, by przyspieszyć niektóre etapy przygotowań do wyjazdu, a wielu z nich oczekuje, że w podróżach lotniczych mocniej wykorzystywana będzie sztuczna inteligencja.
Drugą grupę można określić mianem kolekcjonerów wspomnień (ang. memory makers). Chodzi o podróżnych, którzy przede wszystkim pragną odwiedzać miejsca i doświadczać w nich czegoś, co pozostawi im wrażenia.