„Kraków-wow” - Google zaprasza w wirtualną podróż po Krakowie

Google Arts & Culture we współpracy z 13 krakowskimi instytucjami kultury udostępnia nową kolekcję online „Kraków-wow”, dzięki której można odbyć wirtualną podróż po stolicy Małopolski. To pierwsza w ramach tego przedsięwzięcia polska kolekcja poświęcona miastu.

Publikacja: 18.04.2023 11:00

„Kraków-wow” - Google zaprasza w wirtualną podróż po Krakowie

Foto: Nelly Kamińska

Google Arts & Culture to zapoczątkowane w 2011 roku internetowe przedsięwzięcie umożliwiające oglądanie zrobionych w wysokiej rozdzielczości zdjęć dzieł sztuki i odbywanie wirtualnych wycieczek po partnerskich placówkach kulturalnych i muzeach, wśród których są te najsłynniejsze, jak The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, The British Museum w Londynie czy Galeria Uffizi we Florencji.

Dotąd na platformie można było oglądać zbiory pojedynczych polskich muzeów, teraz udostępnia ona pierwszą polską kolekcję poświęconą całemu miastu „Kraków-wow”, obok kolekcji przedstawiających takie miasta jak Parma, Atlanta, Rio de Janeiro czy Dubaj.

„Kraków-wow” zabiera internautów w wielowątkową podróż po Krakowie. Dzięki funkcji street view można przejść się m.in. po Rynku Głównym, Kazimierzu, wzgórzu wawelskim i prywatnych apartamentach królewskich, Kopalni Soli „Wieliczka” czy zajrzeć do Smoczej Jamy. Można też obejrzeć ponad 50 wystaw i ponad 2 tysiące eksponatów, w tym zbroję Zygmunta Augusta w 3D, arrasy wawelskie, „Damę z gronostajem” Leonarda da Vinci, „Dziewczynkę z chryzantemami” Olgi Boznańskiej czy portrety krakowskich artystów. Wystawy przybliżają także dawne życie codzienne - obyczaje, stroje, tańce, rękodzieło, zabawki, mity i legendy.

Foto: Materiały prasowe

- Chcemy pokazać rożne oblicza Krakowa, zachęcić do odkrywania jego tradycji i kultury współczesnej - mówi Katarzyna Jakubowiak, rzeczniczka prasowa Krakowskiego Biura Festiwalowego, instytucji kultury, która uczestniczy w projekcie.

- Celem projektu Google Arts & Culture jest zaproszenie do wirtualnego oglądania miasta i już na tym poziomie jest to bardzo wartościowe działanie, które dzięki wprowadzonym rozwiązaniom technologicznym sprzyja edukacji i równości w dostępie do kultury. To jeden ze sposobów przeciwdziałania wykluczeniu spowodowanemu stanem zdrowia, miejscem zamieszkania czy sytuacją finansową. Oczywiście kolejnym krokiem jest osobiste włączenie się w doświadczanie Krakowa - w takim ujęciu wirtualna kolekcja otwiera przed nami nowe perspektywy i ścieżki zwiedzania atrakcyjne zarówno dla mieszkańców, jak i gości Krakowa. Interesujące jest też to, że w ramach platformy każda z instytucji ma możliwość rozbudowywania opowieści - zapraszamy do miasta, które cały czas się rozwija i codziennie proponuje coś nowego - dodaje.

Czytaj więcej

Poland Soul Travel - polskie regiony w wersji „slow” dla Austriaków i Szwajcarów

- Niezmiernie cieszę się, że od teraz bogate dziedzictwo Krakowa będzie na wyciągnięcie ręki dla wszystkich użytkowników internetu. Jestem dumny, że tak wiele krakowskich instytucji zaangażowało się w przygotowanie tej kolekcji - to wizytówka miasta i świadectwo jego niewyczerpanego potencjału. Zapraszam wszystkich do Krakowa, by osobiście poczuć jego niezwykłość - mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, cytowany w komunikacie prasowym.

Kolekcja „Kraków-wow” powstała we współpracy z 13 partnerami wytypowanymi przez Google’a: Muzeum Narodowym w Krakowie, Zamkiem Królewskim na Wawelu, Baletem Cracovia Danza, Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, KBF - Krakowskim Biurem Festiwalowym, Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka, Nowohuckim Centrum Kultury, Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli, Małopolskim Instytutem Kultury, Centrum Kongresowym ICE Kraków, Międzynarodowym Centrum Kultury, Teatrem im. Juliusza Słowackiego i Galerią Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.

Google Arts & Culture to zapoczątkowane w 2011 roku internetowe przedsięwzięcie umożliwiające oglądanie zrobionych w wysokiej rozdzielczości zdjęć dzieł sztuki i odbywanie wirtualnych wycieczek po partnerskich placówkach kulturalnych i muzeach, wśród których są te najsłynniejsze, jak The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, The British Museum w Londynie czy Galeria Uffizi we Florencji.

Dotąd na platformie można było oglądać zbiory pojedynczych polskich muzeów, teraz udostępnia ona pierwszą polską kolekcję poświęconą całemu miastu „Kraków-wow”, obok kolekcji przedstawiających takie miasta jak Parma, Atlanta, Rio de Janeiro czy Dubaj.

Pozostało 81% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży
Nowe Trendy
Koszykarz i kolarka promują polskie atrakcje turystyczne. 200 milionów odsłon w Europie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Egipt chce dotrzeć do młodych turystów. Szuka pomocy w Google'u