„Kraków-wow” - Google zaprasza w wirtualną podróż po Krakowie

Google Arts & Culture we współpracy z 13 krakowskimi instytucjami kultury udostępnia nową kolekcję online „Kraków-wow”, dzięki której można odbyć wirtualną podróż po stolicy Małopolski. To pierwsza w ramach tego przedsięwzięcia polska kolekcja poświęcona miastu.

Publikacja: 18.04.2023 11:00

„Kraków-wow” - Google zaprasza w wirtualną podróż po Krakowie

Foto: Nelly Kamińska

Google Arts & Culture to zapoczątkowane w 2011 roku internetowe przedsięwzięcie umożliwiające oglądanie zrobionych w wysokiej rozdzielczości zdjęć dzieł sztuki i odbywanie wirtualnych wycieczek po partnerskich placówkach kulturalnych i muzeach, wśród których są te najsłynniejsze, jak The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, The British Museum w Londynie czy Galeria Uffizi we Florencji.

Dotąd na platformie można było oglądać zbiory pojedynczych polskich muzeów, teraz udostępnia ona pierwszą polską kolekcję poświęconą całemu miastu „Kraków-wow”, obok kolekcji przedstawiających takie miasta jak Parma, Atlanta, Rio de Janeiro czy Dubaj.

„Kraków-wow” zabiera internautów w wielowątkową podróż po Krakowie. Dzięki funkcji street view można przejść się m.in. po Rynku Głównym, Kazimierzu, wzgórzu wawelskim i prywatnych apartamentach królewskich, Kopalni Soli „Wieliczka” czy zajrzeć do Smoczej Jamy. Można też obejrzeć ponad 50 wystaw i ponad 2 tysiące eksponatów, w tym zbroję Zygmunta Augusta w 3D, arrasy wawelskie, „Damę z gronostajem” Leonarda da Vinci, „Dziewczynkę z chryzantemami” Olgi Boznańskiej czy portrety krakowskich artystów. Wystawy przybliżają także dawne życie codzienne - obyczaje, stroje, tańce, rękodzieło, zabawki, mity i legendy.

Materiały prasowe

- Chcemy pokazać rożne oblicza Krakowa, zachęcić do odkrywania jego tradycji i kultury współczesnej - mówi Katarzyna Jakubowiak, rzeczniczka prasowa Krakowskiego Biura Festiwalowego, instytucji kultury, która uczestniczy w projekcie.

- Celem projektu Google Arts & Culture jest zaproszenie do wirtualnego oglądania miasta i już na tym poziomie jest to bardzo wartościowe działanie, które dzięki wprowadzonym rozwiązaniom technologicznym sprzyja edukacji i równości w dostępie do kultury. To jeden ze sposobów przeciwdziałania wykluczeniu spowodowanemu stanem zdrowia, miejscem zamieszkania czy sytuacją finansową. Oczywiście kolejnym krokiem jest osobiste włączenie się w doświadczanie Krakowa - w takim ujęciu wirtualna kolekcja otwiera przed nami nowe perspektywy i ścieżki zwiedzania atrakcyjne zarówno dla mieszkańców, jak i gości Krakowa. Interesujące jest też to, że w ramach platformy każda z instytucji ma możliwość rozbudowywania opowieści - zapraszamy do miasta, które cały czas się rozwija i codziennie proponuje coś nowego - dodaje.

Czytaj więcej

Poland Soul Travel - polskie regiony w wersji „slow” dla Austriaków i Szwajcarów

- Niezmiernie cieszę się, że od teraz bogate dziedzictwo Krakowa będzie na wyciągnięcie ręki dla wszystkich użytkowników internetu. Jestem dumny, że tak wiele krakowskich instytucji zaangażowało się w przygotowanie tej kolekcji - to wizytówka miasta i świadectwo jego niewyczerpanego potencjału. Zapraszam wszystkich do Krakowa, by osobiście poczuć jego niezwykłość - mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, cytowany w komunikacie prasowym.

Kolekcja „Kraków-wow” powstała we współpracy z 13 partnerami wytypowanymi przez Google’a: Muzeum Narodowym w Krakowie, Zamkiem Królewskim na Wawelu, Baletem Cracovia Danza, Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, KBF - Krakowskim Biurem Festiwalowym, Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka, Nowohuckim Centrum Kultury, Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli, Małopolskim Instytutem Kultury, Centrum Kongresowym ICE Kraków, Międzynarodowym Centrum Kultury, Teatrem im. Juliusza Słowackiego i Galerią Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.

Google Arts & Culture to zapoczątkowane w 2011 roku internetowe przedsięwzięcie umożliwiające oglądanie zrobionych w wysokiej rozdzielczości zdjęć dzieł sztuki i odbywanie wirtualnych wycieczek po partnerskich placówkach kulturalnych i muzeach, wśród których są te najsłynniejsze, jak The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, The British Museum w Londynie czy Galeria Uffizi we Florencji.

Dotąd na platformie można było oglądać zbiory pojedynczych polskich muzeów, teraz udostępnia ona pierwszą polską kolekcję poświęconą całemu miastu „Kraków-wow”, obok kolekcji przedstawiających takie miasta jak Parma, Atlanta, Rio de Janeiro czy Dubaj.

Pozostało 81% artykułu
Nowe Trendy
Co piąty turysta przyjechał do Polski z zagranicy. Najwięcej z Niemiec
Nowe Trendy
Minister od turystyki, Piotr Borys, nie zostanie prezydentem
Nowe Trendy
Bruksela sprawdza, czy Google nie łamie prawa, pokazując oferty lotów
Nowe Trendy
Jaki wpływ na gospodarkę ma branża spotkań i wydarzeń? „Wyniki są imponujące”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nowe Trendy
Grecka wyspa będzie neutralna klimatycznie. Zainwestuje w nią gigant turystyczny