Urzędnicy ruszyli certyfikować tureckie hotele. Chodzi o zrównoważoną turystykę

22 tysiące hoteli w Turcji będzie musiało uzyskać certyfikat potwierdzający, że działają zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju - tamtejsze Ministerstwo Kultury i Turystyki uruchomiło właśnie obowiązkowy program.

Publikacja: 23.05.2023 00:57

Władze zamierzają poddać certyfikacji wszystkie 22 tysiące hoteli w Turcji

Władze zamierzają poddać certyfikacji wszystkie 22 tysiące hoteli w Turcji

Foto: Aleksander Kramarz

Ministerstwo Kultury i Turystyki Turcji podpisało porozumienie ze Światową Radą ds. Turystyki Zrównoważonej (GSTC), organizacją, która wyznacza standardy kierunkom turystycznym, hotelom i touroperatorom. Zgodnie z nim zobowiązuje 22 tysiące hoteli do spełnienia zasad GSTC. Do tej pory certyfikaty dostało nie więcej niż kilka tysięcy hoteli na całym świecie.

Jak informuje organizacja na swojej stronie internetowej, kryteria i zalecenia stworzono, by wypracować wspólne rozumienie zrównoważonej turystyki. Stanowią one minimum, jakie firma hotelarska (lub inny obiekt noclegowy) powinna starać się osiągnąć. Zostały one podzielone na cztery dziedziny: planowanie zrównoważonego rozwoju, maksymalizacja korzyści społecznych i ekonomicznych dla lokalnej społeczności, wzmacnianie dziedzictwa kulturowego i ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko. Pod każdym kryje się od kilku do kilkunastu celów szczegółowych wraz ze wskaźnikami sukcesu.

Proces certyfikacji składa się z trzech etapów – na pierwszym obiekty muszą spełnić 14 kryteriów GSTC, na drugim 28, trzeci to już pełna certyfikacja.

Wicedyrektor generalny Tureckiej Agencji Promocji i Rozwoju Turystyki Elif Balci Fisunoglu, podkreśla, że celem rządu jest, aby do końca tego roku wszystkie obiekty zakwaterowania spełniały podstawowych 14 kryteriów. Dostosowanie ich do drugiego etapu potrwa kilka lat, bo nie chodzi o to, żeby robić coś w okrojonej wersji.

Czytaj więcej

Turcja chce zamieniać turystów plażujących na zwiedzających. Oferuje 81 miast

Dyrektor generalny GSTC Randy Durband mówi - podaje brytyjski portal Travel Weekly - że Turcja podejmuje duży wysiłek. Potrzebna jest „armia certyfikujących” - dwie grupy zostały już przeszkolone. Organizacja nawiązała współpracę z Uniwersytetem Kapadocji, żeby przygotować 150 audytorów, którzy będą uprawnieni do kompleksowego certyfikowania obiektów. GSTC przeszkolił około 100 osób, ale na potrzeby programu potrzebnych może być nawet tysiąc.

Jak podkreśla Durband, wśród uczestników szkoleń znajdują się doświadczeni audytorzy, bo organizacja nie uczy ich samego zawodu, ale kryteriów GSTC.

Ministerstwo Kultury i Turystyki Turcji podpisało porozumienie ze Światową Radą ds. Turystyki Zrównoważonej (GSTC), organizacją, która wyznacza standardy kierunkom turystycznym, hotelom i touroperatorom. Zgodnie z nim zobowiązuje 22 tysiące hoteli do spełnienia zasad GSTC. Do tej pory certyfikaty dostało nie więcej niż kilka tysięcy hoteli na całym świecie.

Jak informuje organizacja na swojej stronie internetowej, kryteria i zalecenia stworzono, by wypracować wspólne rozumienie zrównoważonej turystyki. Stanowią one minimum, jakie firma hotelarska (lub inny obiekt noclegowy) powinna starać się osiągnąć. Zostały one podzielone na cztery dziedziny: planowanie zrównoważonego rozwoju, maksymalizacja korzyści społecznych i ekonomicznych dla lokalnej społeczności, wzmacnianie dziedzictwa kulturowego i ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko. Pod każdym kryje się od kilku do kilkunastu celów szczegółowych wraz ze wskaźnikami sukcesu.

Nowe Trendy
Hiszpański region zaprasza cyfrowych nomadów. Zapłaci im po 15 tysięcy euro
Nowe Trendy
Teneryfa pozazdrościła Lizbonie starych tramwajów. Wyciąga z zajezdni swoje
Nowe Trendy
Pokochaj ją wszystkimi zmysłami! Kogo? Stolicę Krety
Nowe Trendy
Surowe kary na wakacyjnej wyspie. Milion euro za nielegalne mieszkania dla turystów
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Nowe Trendy
Bułgaria: Wizy muszą być łatwo dostępne, turystyka potrzebuje gości i pracowników
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki