Szwajcarzy dumni ze swojego kraju. Wizyty turystów ich cieszą

Szwajcarzy widzą w turystyce ważną gałąź swojej gospodarki, tylko nielicznym turyści przeszkadzają - wynika z badania opinii społecznej.

Publikacja: 15.07.2024 14:56

Nowa turystyka ma zachęcać do wykorzystywania do wypoczynku innych niż morza akwenów

Nowa turystyka ma zachęcać do wykorzystywania do wypoczynku innych niż morza akwenów

Foto: Filip Frydrykiewicz

Dyrektor Switzerland Tourism Martin Nydegger i prezes Konferencji Regionalnych Dyrektorów Turystyki Szwajcarii Damian Constantin przedstawili wyniki badania przeprowadzonego wśród mieszkańców kraju, które miało pokazać nastawienie społeczeństwa do turystyki. Według raportu „Akceptacja turystyki” Szwajcarzy pozytywnie postrzegają ten sektor i doceniają jego znaczenie dla gospodarki. Dla większości nie jest powodem do zmartwień, negatywnie ocenia go tylko 5 procent ankietowanych.

78 procent twierdzi, że są dumni ze swojego kraju, który postrzegany jest na świecie jako atrakcyjny kierunek turystyczny. Branżę turystyczną szczególnie pozytywnie oceniają osoby z nią związane zawodowo, ale też mieszkańcy regionów i miast turystycznych.

Jakie, zdaniem Szwajcarów, korzyści daje turystyka? Gospodarcze, dla rynku pracy, przyczynia się też do rozwoju infrastruktury, oferty kulturalnej i rekreacyjnej.

Turystyka wiąże się jednak także z problemami. Respondenci najczęściej wskazują na wyższe ceny (10,4 procent), zwiększanie zanieczyszczenia i śmiecenie (9,7 procent), większy ruch w komunikacji publicznej (9,6 procent), ograniczenie przestrzeni życiowej mieszkańców (9,4 procent) oraz szkody w środowisku naturalnym (8,4 procent). Kwestie te są wymieniane głównie wśród respondentów z ośrodków turystycznych.

Mieszkańcom doskwiera też czasem brak szacunku ze strony turystów. Autorzy badania podkreślają jednak, że problemy te nie wynikają stricte z turystyki, ale mają charakter bardziej ogólny.

Na razie Szwajcaria nie ma problemu z nadmierną turystyką, choć pojawiają się miejsca zatłoczone. Branża turystyczna jest świadoma tego problemu i bardzo poważnie traktuje obawy mieszkańców, nawet jeśli artykułuje je tylko ich niewielka część.

– Chcemy zająć się tym problemem na kilka sposobów - poprzez informowanie i podnoszenie świadomości wspólnie z zainteresowanymi stronami, przez prowadzenie kampanii i tworzenie ofert specjalnie dla mieszkańców, ale też przez różnicowanie oferty turystycznej, jak niedawna wycieczka rowerami elektrycznymi po lodowcu z Valais do centrum Szwajcarii, do Gryzonii – wymienia Damian Constantin, prezes RDK.

Pomysł zakłada też rozwijanie oferty niszowej, np. promowanie szlaków turystycznych i rowerowych wśród podróżnych z Azji i Stanów Zjednoczonych.

Martin Nydegger, dyrektor Switzerland Tourism, odnosząc się do miejsc będących na granicy pojemności turystycznej mówi, że mają one charakter lokalny i czasowy. – Traktujemy takie sytuacje bardzo poważnie. Nie realizujemy naszej turystyki obok społeczeństwa, ale wraz z nim – zapewnia.

Działania marketingowe, ale i samych przedsiębiorców opierają się na zarządzaniu ruchem turystycznym. Sezon jest wydłużany, a kraj jest pokazywany na całym świecie jako oferujący bardzo zróżnicowane formy wypoczynku i zwiedzania. Dzięki programowi branżowemu Swisstainable (połączenie angielskich słów Swiss, Szwajcaria, i sustainable, zrównoważony) branża stale rozwija zrównoważoną turystykę i dba, aby w przyszłości sektor nie zakłócał harmonii życia mieszkańców.

Dyrektor Switzerland Tourism Martin Nydegger i prezes Konferencji Regionalnych Dyrektorów Turystyki Szwajcarii Damian Constantin przedstawili wyniki badania przeprowadzonego wśród mieszkańców kraju, które miało pokazać nastawienie społeczeństwa do turystyki. Według raportu „Akceptacja turystyki” Szwajcarzy pozytywnie postrzegają ten sektor i doceniają jego znaczenie dla gospodarki. Dla większości nie jest powodem do zmartwień, negatywnie ocenia go tylko 5 procent ankietowanych.

78 procent twierdzi, że są dumni ze swojego kraju, który postrzegany jest na świecie jako atrakcyjny kierunek turystyczny. Branżę turystyczną szczególnie pozytywnie oceniają osoby z nią związane zawodowo, ale też mieszkańcy regionów i miast turystycznych.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży
Nowe Trendy
Koszykarz i kolarka promują polskie atrakcje turystyczne. 200 milionów odsłon w Europie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Egipt chce dotrzeć do młodych turystów. Szuka pomocy w Google'u