Hiszpania: Jesteśmy gościnni, nie dawajmy pretekstów do oskarżeń o turyzmofobię

Hiszpania to kraj gościnny, oskarżanie go o turyzmofobię nie ma nic wspólnego z rzeczywistością - twierdzi minister turystyki Jordi Hereu. Przyznaje jednak, że pewne ograniczenia w regulowaniu ruchu turystów są konieczne.

Publikacja: 30.07.2024 06:12

W niedzielę przez Palmę przeszło 12 tysięcy protestujących przeciwko zbyt dużej liczbie turystów

W niedzielę przez Palmę przeszło 12 tysięcy protestujących przeciwko zbyt dużej liczbie turystów

Foto: AFP, Jaime Reina

Minister turystyki Hiszpanii odniósł się do ostatnich dużych protestów przeciwko przyjezdnym, które przetoczyły się przez kraj. Choć przyznaje, że każda ze wspólnot autonomicznych i każde miasto, ma prawo samodzielnie ustanawiać zasady rządzące turystyką, apeluje jednak do lokalnych władz o łagodzenie nastrojów i rozwiązania hamujące fobię na tle ruchu turystycznego. Oferuje im współpracę i wsparcie - pisze portal branży turystycznej Hosteltur.

Czytaj więcej

Mieszkańcy Majorki: Stop masowej turystyce, chcemy normalnie żyć

Samorządy powinny dbać o zrównoważony rozwój turystyki

Hereu uważa, że Hiszpania może ulepszyć model turystyczny, a konkretne rozwiązania muszą być dopasowane do sytuacji w danym regionie. Deklaruje, że rząd chce, by turystyka była bardziej zrównoważona pod względem społecznym, gospodarczym i wpływu na środowisko naturalne.

By tak się stało, trzeba przestać jedynie mówić i zacząć działać. Warto też zawrzeć porozumienia między organizacjami społecznymi a władzami, bo to da lokalnym społecznościom sygnał, że dążenia do zrównoważonego zarządzania turystyką są realizowane.

Czytaj więcej

Barcelona podnosi opłatę turystyczną. Obsługa gości kosztuje coraz więcej

O ile jeszcze kilka lat temu system uwzględniający w planowaniu rozwoju interesów mieszkańców, środowiska i biznesu, był przedmiotem negocjacji, o tyle teraz już nie podlega dyskusji. Chodzi też o to, by wszyscy pracowali na rzecz lepszej turystyki w Hiszpanii.

Protestującym nie podoba się szczególnie zajmowanie przez turystów mieszkań, przez co ceny idą w górę i trudno się żyje stałym mieszkańcom. W przedostatnią niedzielę na ulice stolicy Majorki, Palmy, wyszło około 12 tysięcy ludzi.

Mieszkania dla mieszkańców, nie tylko dla turystów

Hereu namawia, żeby tam, gdzie jeszcze nie zostały podjęte działania na rzecz lepszej kontroli rynki mieszkań wakacyjnych, wprowadzić ją. W niektórych miastach, na przykład w Barcelonie, od kilku lat podaż jest ograniczana, w innych mówi się wręcz o zakazie takiej działalności, ale w tym względzie każdy region musi podjąć własną decyzję.

Czytaj więcej

Prezes TUI w Hiszpanii: Przywieziemy 6 milionów turystów, przestańcie protestować

Zadaniem rządu w Madrycie jest dostarczanie narzędzi, które pomogą skuteczniej walczyć z nielegalnym udostępnianiem mieszkań turystom. Dlatego Państwowe Stowarzyszenie Zarządzania Innowacjami i Technologiami Turystycznymi, Segitur, „pracuje nad stworzeniem platformy cyfrowej, która stworzy wspólny rejestr ” wynajmowanych domów i mieszkań, „aby każda społeczność mogła podejmować decyzje w oparciu o stan faktyczny”.

W zeszłym roku Hiszpanię odwiedziło 85 milionów gości z zagranicy. Po Francji była drugim krajem na świecie tak licznie odwiedzanym. W tym roku kraj planuje przyjąć 90 milionów turystów.

Minister turystyki Hiszpanii odniósł się do ostatnich dużych protestów przeciwko przyjezdnym, które przetoczyły się przez kraj. Choć przyznaje, że każda ze wspólnot autonomicznych i każde miasto, ma prawo samodzielnie ustanawiać zasady rządzące turystyką, apeluje jednak do lokalnych władz o łagodzenie nastrojów i rozwiązania hamujące fobię na tle ruchu turystycznego. Oferuje im współpracę i wsparcie - pisze portal branży turystycznej Hosteltur.

Pozostało 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Za rok ponad milion Polaków w Egipcie. „Rozmawiamy o zniesieniu paszportów”
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Koszykarz i kolarka promują polskie atrakcje turystyczne. 200 milionów odsłon w Europie