Sztuczna inteligencja daje przewagę. Ale niewiele firm turystycznych z niej korzysta

Dzięki sztucznej inteligencji firmy turystyczne mogą znacząco zwiększyć swoje przychody. Tymczasem tylko kilka procent z nich wykorzystuje ją w swojej działalności - mówiła prezeska Qtravel.ai Agnieszka Kukałowicz podczas konferencji zorganizowanej przez naszą redakcję.

Publikacja: 04.06.2023 01:14

Współzałożycielka i prezeska technologicznej firmy Qtravel.ai Agnieszka Kukałowicz opowiedziała o zn

Współzałożycielka i prezeska technologicznej firmy Qtravel.ai Agnieszka Kukałowicz opowiedziała o znaczeniu sztucznej inteligencji dla branży turystycznej

Foto: Turystyka.rp.pl, Jacek Kamiński

Dane Europejskiego Urzędu Statystycznego (Eurostat) mówią, że w 2020 roku zaledwie 7 procent firm w Unii Europejskiej wykorzystywało w swojej działalności sztuczną inteligencję, a w 2021 roku 8 procent. W Polsce wskaźnik ten był jeszcze mniejszy i wyniósł w latach 2020 i 2021 odpowiednio 4 i 3 procent. Jednocześnie aż 78 procent unijnych przedsiębiorstw miało świadomość, że taka technologia istnieje (badanie Ipsos, 2020), przy czym 40 procent deklarowało, że nigdy nie zamierza jej użyć.

Dane te przytoczyła współzałożycielka i prezes firmy Qtravel.ai Agnieszka Kukałowicz podczas ostatniej, wiosennej edycji konferencji Spotkanie Liderów Turystyki, organizowanej cyklicznie przez dziennik „Rzeczpospolita” i jego serwis branżowy Turystyka.rp.pl.

- Dużo mówi się o sztucznej inteligencji, ale w rzeczywistości niewiele firm ją wdraża - zauważyła Kukałowicz.

Jak podaje Eurostat, w 2021 roku w Unii Europejskiej ze sztucznej inteligencji korzystała najczęściej branża informatyczna i telekomunikacyjna (dokładnie 25 procent firm z tego sektora). Na drugim miejscu znalazła się profesjonalna, naukowa i techniczna działalność usługowa (18 procent), a na trzecim dostawcy energii, gazu i wody (9 procent). Listę zamyka transport i przechowywanie z wynikiem 5 procent.

W Polsce, jak wskazują badania fundacji Digital Poland „State of Polish AI 2021”, sztuczną inteligencję najczęściej wykorzystują branża informatyczna i telekomunikacyjna (58 procent), finansowa i bankowa (41 procent), handlowa, w tym e-commerce (34 procent), zdrowotna (31 procent) i ubezpieczeniowa (23 procent). Turystyka znalazła się na samym końcu tego zestawienia, za rolnictwem, leśnictwem i rybołówstwem.

Czytaj więcej

Agnieszka Kukałowicz, Qtravel.ai: Branża turystyczna nie nadąża z cyfryzacją

Gdzie w turystyce można wykorzystać sztuczną inteligencję? Agnieszka Kukałowicz wskazała trzy obszary: personalizacja wyszukiwanych w internecie treści, komunikacja z klientem i analiza dużych zbiorów danych, np. w zakresie przewidywania trendów czy optymalizacji cen. Sztuczna inteligencja, kontynuowała Kukałowicz, może być użyteczna na każdym etapie podróży - podczas planowania i zakupu wycieczki, w jej trakcie i po jej zakończeniu.

- Przykładem zastosowania sztucznej inteligencji są więc np. różnego rodzaju systemy rekomendacyjne, które na podstawie danych historycznych dotyczących aktywności użytkownika w sieci podsuwają propozycje produktów czy usług, a także chatboty i voiceboty. Tematem często ostatnio omawianym w branży informatycznej jest analiza sentymentu, czyli zrozumienie tego, co użytkownik napisał i czy był to sentyment pozytywny, np. pochwała produktu lub marki, czy negatywny - referowała prezes Qtravel.ai.

- Sztuczna inteligencja to także roboty, które coraz częściej pojawiają się w hotelach, restauracjach czy na lotniskach. Np. roboty jeżdżące po lotniskach pełnią funkcję skanerów bezpieczeństwa - analizują różne dane i wykrywają anomalie - uzupełniła.

Rozwiązania te pomagają firmom turystycznym poprawić doświadczenia i interfejs użytkownika i komunikację z klientem, a także ulepszyć ofertę poprzez mechanizmy personalizacji i optymalizacji cen.

W internecie można znaleźć wiele narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję, ale żadne nie wzbudziło takiego zainteresowania jak ChatGPT - bot konwersacyjny, który potrafi generować szczegółowe odpowiedzi na pytania z różnych dziedzin.

- ChatGPT w wersji 3.5 udostępniła internautom pod koniec 2022 roku firma OpenAI. W ciągu kilku dni zyskał on taką liczbę użytkowników, na którą popularne serwisy społecznościowe musiały pracować przez wiele miesięcy. Już w marcu pojawił się ChatGPT w wersji 4, który jest modelem nieporównywalnie bardziej zaawansowanym niż ten z listopada - przypomniała Agnieszka Kukałowicz.

- Jeszcze kilkanaście lat temu sztuczna inteligencja była domeną wąskiej grupy specjalistów IT i twórców filmów science fiction, dziś o niej i ChacieGPT mówią wszyscy. Czy ChatGPT zmieni świat, jaki do tej pory znaliśmy? Działając na styku branży informatycznej i turystycznej, mogę powiedzieć, że tak - dodała.

ChatGPT może np. podpowiedzieć, co można robić w Londynie czy Paryżu albo zaproponować pięciodniowy plan wycieczki po Turcji, ale potrafi też wykonywać znacznie bardziej skomplikowane zadania, np. generować umowy prawnicze, pisać eseje i projekty badawczo-rozwojowe, wymyślać strategie marketingowe. Jest więc, zauważa Kukałowicz, nie tylko odtwórczy, ale i kreatywny.

- Naukowcy sami nie wiedzą, co ChatGPT potrafi, cały czas odkrywają możliwości, które w trakcie jego projektowania w ogóle nie były przewidziane - mówiła prezes Qtravel.ai.

Jak ChatGPT wpłynie na rynek pracy? Z jednej strony wykreuje nowe stanowiska (już pojawiły się propozycje intratnej pracy dla tzw. inżynierów poleceń, których zadaniem jest generowanie pytań do ChataGPT), z drugiej jednak spowoduje, że niektóre stanowiska staną się niepotrzebne.

- Nawet te związane z branżą twórczą, wbrew przewidywaniom specjalistów od sztucznej inteligencji, mogą się nie utrzymać. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, gdzie nowinki technologiczne przyjmują się bardzo szybko, już trwa dyskusja, jak sztuczna inteligencja zmieni turystykę, jakie etapy komunikacji z klientem ChatGPT może zastąpić i czy agenci turystyczni przetrwają - zwróciła uwagę Agnieszka Kukałowicz.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja pomoże klientowi spisać wrażenia z pobytu w hotelu

- Różnego rodzaju narzędzi opartych na ChacieGPT przybywa bardzo szybko. Powstało już np. wiele wtyczek, które umożliwiają komunikację z klientem, odpowiadają na pytania, podpowiadają rozwiązania. ChatGPT mógłby więc zastąpić systemy z rekomendacjami. Nie zastąpi natomiast jeszcze systemów predykcyjnych, ponieważ nie ma dostępu do tak obszernych i aktualnych danych, by móc na ich podstawie przewidywać, kiedy warto rezerwować np. bilet lotniczy czy nocleg, bo ich cena będzie w danym czasie najniższa - dodała.

- Warto pamiętać, że wykorzystywanie sztucznej inteligencji daje firmom przewagę, bo pomaga redukować koszty, poprawiać konwersję, ale też przywiązywać klientów do marki. Niektóre rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji mogą być stosowane nawet przez małe firmy. Takich narzędzi, np. systemów rekomendacyjnych, jest dosyć dużo w internecie i można je na własnych stronach internetowych implementować - podpowiadała Agnieszka Kukałowicz.

- Zdaniem specjalistów hotelarstwo i usługi gastronomiczne dzięki sztucznej inteligencji mogą znacząco zwiększyć przychody. Pod tym względem jedynie edukacja osiąga lepsze wyniki - podsumowała prezes Qtravel.ai.

Raport z 2017 roku „How AI boosts industry profits and innovation” firmy Accenture, analizujący wpływ sztucznej inteligencji na różne segmenty gospodarki, wskazuje, że różnica w wielkości przychodów firm gastronomicznych i hotelarskich, które wykorzystują sztuczną inteligencję, wynosi 74 procent in plus wobec tych, które ją pomijają.

Dane Europejskiego Urzędu Statystycznego (Eurostat) mówią, że w 2020 roku zaledwie 7 procent firm w Unii Europejskiej wykorzystywało w swojej działalności sztuczną inteligencję, a w 2021 roku 8 procent. W Polsce wskaźnik ten był jeszcze mniejszy i wyniósł w latach 2020 i 2021 odpowiednio 4 i 3 procent. Jednocześnie aż 78 procent unijnych przedsiębiorstw miało świadomość, że taka technologia istnieje (badanie Ipsos, 2020), przy czym 40 procent deklarowało, że nigdy nie zamierza jej użyć.

Dane te przytoczyła współzałożycielka i prezes firmy Qtravel.ai Agnieszka Kukałowicz podczas ostatniej, wiosennej edycji konferencji Spotkanie Liderów Turystyki, organizowanej cyklicznie przez dziennik „Rzeczpospolita” i jego serwis branżowy Turystyka.rp.pl.

Pozostało 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Złoty certyfikat POT. W tym roku najlepszy okazał się Bałtowski Kompleks Turystyczny
Popularne Trendy
Hiszpania bije turystyczny rekord. Co czterdziesty gość przyjechał z Polski
Popularne Trendy
Nitras: Opłata turystyczna to głupi pomysł. Nie uzyska akceptacji póki jestem ministrem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Popularne Trendy
Unijny komisarz od turystyki: Europa musi pozostać najważniejszym kierunkiem