Dane Europejskiego Urzędu Statystycznego (Eurostat) mówią, że w 2020 roku zaledwie 7 procent firm w Unii Europejskiej wykorzystywało w swojej działalności sztuczną inteligencję, a w 2021 roku 8 procent. W Polsce wskaźnik ten był jeszcze mniejszy i wyniósł w latach 2020 i 2021 odpowiednio 4 i 3 procent. Jednocześnie aż 78 procent unijnych przedsiębiorstw miało świadomość, że taka technologia istnieje (badanie Ipsos, 2020), przy czym 40 procent deklarowało, że nigdy nie zamierza jej użyć.
Dane te przytoczyła współzałożycielka i prezes firmy Qtravel.ai Agnieszka Kukałowicz podczas ostatniej, wiosennej edycji konferencji Spotkanie Liderów Turystyki, organizowanej cyklicznie przez dziennik „Rzeczpospolita” i jego serwis branżowy Turystyka.rp.pl.
- Dużo mówi się o sztucznej inteligencji, ale w rzeczywistości niewiele firm ją wdraża - zauważyła Kukałowicz.
Jak podaje Eurostat, w 2021 roku w Unii Europejskiej ze sztucznej inteligencji korzystała najczęściej branża informatyczna i telekomunikacyjna (dokładnie 25 procent firm z tego sektora). Na drugim miejscu znalazła się profesjonalna, naukowa i techniczna działalność usługowa (18 procent), a na trzecim dostawcy energii, gazu i wody (9 procent). Listę zamyka transport i przechowywanie z wynikiem 5 procent.
W Polsce, jak wskazują badania fundacji Digital Poland „State of Polish AI 2021”, sztuczną inteligencję najczęściej wykorzystują branża informatyczna i telekomunikacyjna (58 procent), finansowa i bankowa (41 procent), handlowa, w tym e-commerce (34 procent), zdrowotna (31 procent) i ubezpieczeniowa (23 procent). Turystyka znalazła się na samym końcu tego zestawienia, za rolnictwem, leśnictwem i rybołówstwem.