Turcja trzecim rynkiem turystycznym Europy. Ma szansę na drugie miejsce

Liczba podróży do Europy powróciła do poziomu sprzed pandemii. Szczególnie imponujący wzrost notuje Turcja, która stała się trzecim największym celem podróży w Europie, a w przyszłym roku może sięgnąć po drugie miejsce.

Publikacja: 09.11.2023 10:36

Turcja trzecim rynkiem turystycznym Europy. Ma szansę na drugie miejsce

Foto: Filip Frydrykiewicz

Organizatorzy zakończonych właśnie targów turystycznych WTM w Londynie przygotowali we współpracy z Tourism Economics raport o stanie europejskiej turystyki. Z wyliczeń wynika, że w tym roku sektor będzie wart o 19 procent więcej niż w 2019 roku i to mimo że liczba podróży spadła o 3 procent z 440 milionów w 2019 roku do 428 milionów w bieżącym. Na potrzeby opracowania do Europy zaliczono też Turcję.

Turcja liderem wzrostu

Spojrzenie na poszczególne kraje pozwala ocenić, w jakim stopniu zdołały się one odbić po pandemii pod względem przychodów. I tak Hiszpania i Francja, dwa największe rynki, poprawiły wyniki odpowiednio o 33 i 31 procent. Jednak największą zmianę na plus zanotowano w wypadku Turcji – wyniosła ona 73 procent w porównaniu z 2019 rokiem. Sytuacja dobrze wygląda również w Chorwacji, która w rankingu największych rynków zajmuje dziesiąte miejsce. Tu różnica liczona w euro wobec 2019 roku wynosi 51 procent.

Czytaj więcej

Hiszpańskiej turystyce zabrakło 1,5 procent. Mimo starań Polaków

Autorzy raportu spojrzeli również w przyszłość. Ich zdaniem w 2024 roku Turcja stanie się drugim największym rynkiem przyjazdowym w regionie w przychodach z turystyki i wyprzedzi Francję, która spadnie na pozycję trzecią, mimo że nadal będzie notować wzrost rok do roku*.

Tajlandia rośnie najdynamiczniej

Dobre są również perspektywy długoterminowe – wzrost będą notować wszystkie trzy kraje – w sumie wartość turystyki przyjazdowej do Hiszpanii zwiększy się o 74 procent, do Francji o 80 procent, a do Turcji o 72 procent wobec roku 2019. Jednocześnie Francja i Turcja spadną w rankingu dziesięciu największych rynków recepcyjnych na świecie – wyprzedzi je Tajlandia, która z dynamiką na poziomie 178 procent wejdzie na pozycję czwartą po Stanach Zjednoczonych, Chinach i Hiszpanii.

Czytaj więcej

Milion polskich turystów w Turcji. Daleko im jednak do Rosjan

Analiza pokazuje też, ile będzie wart rynek turystyki wyjazdowej w wybranych krajach. Dobrze zapowiada się sytuacja Wielkiej Brytanii, gdzie wartość tego segmentu wzrośnie między 2024 a 2033 rokiem o 58 procent – te obliczenia prowadzone były w dolarach. Dla porównania w Niemczech zmiana na plus wyniesie 52 procent, we Francji 86 procent, a w Hiszpanii 92 procent.

*Warto dodać, że z danych GlobalData wynika, że w 2022 roku Francję odwiedziło ponad 79,4 miliona turystów zagranicznych. W wypadku Hiszpanii (jej własne dane statystyczne) liczba ta wyniosła 71,5 miliona, a Turcji (dane Ministerstwa Kultury i Turystyki) - 44,6 miliona.

Organizatorzy zakończonych właśnie targów turystycznych WTM w Londynie przygotowali we współpracy z Tourism Economics raport o stanie europejskiej turystyki. Z wyliczeń wynika, że w tym roku sektor będzie wart o 19 procent więcej niż w 2019 roku i to mimo że liczba podróży spadła o 3 procent z 440 milionów w 2019 roku do 428 milionów w bieżącym. Na potrzeby opracowania do Europy zaliczono też Turcję.

Turcja liderem wzrostu

Pozostało 84% artykułu
Popularne Trendy
Badanie. 60 procent Polaków nie planuje wyjazdu na majówkę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Popularne Trendy
Nowy rok - nowy rekord Polaków w Chorwacji. „Między nami są dobre wibracje”
Popularne Trendy
Polacy mają plany na majówkę. Polska wygrywa z zagranicą, a góry z morzem
Popularne Trendy
Hiszpania: Zapytamy mieszkańców, co myślą o turystach
Popularne Trendy
Ekspert: Za dużo mieszkań turystycznych w Hiszpanii. To wymyka się spod kontroli