60-lecie Informacji Turystycznej w Polsce. „Jesteśmy niezbędni”

Niezbędna, inspirująca, aktualna, ciekawa, otwarta, adekwatna do potrzeba turysty – tak przyszłość informacji turystycznej widzą ludzie, którzy w niej pracują. Jak mówią, zmieniają się narzędzia służące do przekazywania informacji, ale jak długo ludzie będą podróżować, tak długo będą ich potrzebować.

Publikacja: 08.12.2023 20:02

60-lecie Informacji Turystycznej w Polsce. „Jesteśmy niezbędni”

Foto: Filip Frydrykiewicz

Pracownicy punktów informacji turystycznej świętowali w piątek 60-lecie swojej działalności. Obchody, na które złożyły się prezentacje, wykłady, debata, szkolenie i uroczysta gala z rozdaniem nagród, zorganizowały w Lublinie wspólnie Polska Organizacja Turystyczna i Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna.

Informacja turystyczna ma 60 lat i cztery gwiazdki

Pierwsza „Informacja Turystyczna” powstała w Polsce w roku 1963. Obecnie w Polsce działa 317 punktów informacji turystycznej, które poddały się ocenie Polskiej Organizacji Turystycznej. Aż 95 procent z nich prowadzą lokalne samorządy.

Prowadzone przez POT certyfikowanie popularnych „IT” odbywa się co dwa lata. W zależności od zakresu świadczonych w nich usług (na przykład, czy można kupić w nich pamiątki, lokalne produkty, zarezerwować nocleg, zostawić bagaż lub rower), możliwości zasięgnięcia informacji w językach obcych i formalnych udogodnień (na przykład dostępność dla osób niedosłyszących, niedowidzących czy mających trudności w poruszaniu się), certyfikowane punkty uzyskują od jednej do czterech gwiazdek.

Ostatnie certyfikowanie odbyło się w zeszłym roku. 53 punkty informacji turystycznej uzyskały cztery gwiazdki, 79 - trzy gwiazdki, 90 - dwie gwiazdki, a 95 - jedną gwiazdkę. Choć nikt tego nie policzył, POT szacuje, że wszystkich punktów, w których turyści mogą zasięgnąć informacji, jest w kraju około 500. To kilka razy mniej niż w najlepszych latach 70. XX wieku, kiedy punktów informacji turystycznej były trzy tysiące.

Duża wiedza, ale za mała staranność

W części naukowej lubelskiej sesji doktor Bartłomiej Walas z Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej w wykładzie „Diagnoza funkcjonowania biur Informacji Turystycznej w Polsce” wskazywał, że jedną z ról Informacji Turystycznych powinno być odpowiadanie na pytanie turystów, „co mogę tutaj robić?”. Dzięki temu mogą one inspirować przybyszów i kierować ruch turystyczny w pożądanym dla lokalnych władz i przedsiębiorców kierunku.

Wicedyrektor Departamentu Planowania i Rozwoju POT Joanna Węglarczyk podsumowała wyniki badań, jakie na zlecenie POT, przeprowadzili w punktach informacji turystycznej ankieterzy PBS. Wypadły one pozytywnie, chociaż ujawniły też niedociągnięcia. O ile bowiem badający - występowali w roli „tajemniczego klienta” - wysoko ocenili zaangażowanie i merytoryczne przygotowanie pracowników Informacji Turystycznych, szczególnie w bezpośrednim kontakcie, o tyle mieli zastrzeżenia do szybkości i jakości odpowiedzi na pytania zadawane przez turystów za pośrednictwem aplikacji Messenger i poczty elektronicznej. Badający zwrócili też uwagę, że stosunkowo rzadko zachęcają oni pytających do rozszerzenia wiedzy na stronach internetowych danego regionu, często w odpowiedziach brakuje formuły oferowania pomocy w razie wątpliwości i dalszych pytań.

Ciekawie wypadły prezentacje kilku zaproszonych przez organizatorów instytucji. Wystąpili przedstawiciele Informacji Turystyczno-Kulturalnej w Jarosławiu, Centrum Bajki w Pacanowie, Halo! Rybnika, Tarnowa Travel i punktu Informacji Turystycznej w Lublinie. Przykłady dobrych praktyk pokazały, jak różnorodna i wychodząca poza tradycyjną rolę, może być działalność punktów służących turystom informacjami. Od organizowania zwiedzania atrakcji danego miejsca, poprzez prowadzenie działalności wydawniczej, sprzedawanie lokalnych pamiątek i produktów, aż po organizowanie wydarzeń kulturalnych i integrowanie lokalnej społeczności.

Wieńcząca sesję merytoryczną debata przedstawicieli Tarnowskiej Organizacji Turystycznej, Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Lokalnej Organizacji Turystyczne w Mielnie, Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej z Białej Podlaskiej i Visit Bydgoszcz pokazała, że ludzie zaangażowani w pracę na rzecz promowania turystyki nie tracą energii i entuzjazmu. Na pytanie prowadzącego spotkanie Bartłomieja Barskiego, prezesa Sopockiej Organizacji Turystycznej, jak jednym słowem określiliby przyszłość informacji turystycznej w 2030 roku, stwierdzili, że będzie ona jak zwykle „niezbędna, inspirująca, aktualna, ciekawa, otwarta i adekwatna do potrzeb turysty”.

Pracownicy punktów informacji turystycznej świętowali w piątek 60-lecie swojej działalności. Obchody, na które złożyły się prezentacje, wykłady, debata, szkolenie i uroczysta gala z rozdaniem nagród, zorganizowały w Lublinie wspólnie Polska Organizacja Turystyczna i Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna.

Informacja turystyczna ma 60 lat i cztery gwiazdki

Pozostało 91% artykułu
Popularne Trendy
W Grecji najchętniej odpoczywają Niemcy, Brytyjczycy i Bułgarzy. Polacy też to lubią
Popularne Trendy
Hiszpańska wyspa broni się przed turystami – część hoteli ma zniknąć
Popularne Trendy
Oczami turystów: Kraków i Warszawa na liście najtańszych w Europie na city break
Popularne Trendy
Turcja bije kolejne rekordy w turystyce. „Najlepszy początek roku w historii”
Popularne Trendy
Spacery w samym bikini po mieście? Włosi mówią „basta” i nakładają mandaty