60-lecie Informacji Turystycznej w Polsce. „Jesteśmy niezbędni”

Niezbędna, inspirująca, aktualna, ciekawa, otwarta, adekwatna do potrzeba turysty – tak przyszłość informacji turystycznej widzą ludzie, którzy w niej pracują. Jak mówią, zmieniają się narzędzia służące do przekazywania informacji, ale jak długo ludzie będą podróżować, tak długo będą ich potrzebować.

Publikacja: 08.12.2023 20:02

60-lecie Informacji Turystycznej w Polsce. „Jesteśmy niezbędni”

Foto: Filip Frydrykiewicz

Pracownicy punktów informacji turystycznej świętowali w piątek 60-lecie swojej działalności. Obchody, na które złożyły się prezentacje, wykłady, debata, szkolenie i uroczysta gala z rozdaniem nagród, zorganizowały w Lublinie wspólnie Polska Organizacja Turystyczna i Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna.

Informacja turystyczna ma 60 lat i cztery gwiazdki

Pierwsza „Informacja Turystyczna” powstała w Polsce w roku 1963. Obecnie w Polsce działa 317 punktów informacji turystycznej, które poddały się ocenie Polskiej Organizacji Turystycznej. Aż 95 procent z nich prowadzą lokalne samorządy.

Prowadzone przez POT certyfikowanie popularnych „IT” odbywa się co dwa lata. W zależności od zakresu świadczonych w nich usług (na przykład, czy można kupić w nich pamiątki, lokalne produkty, zarezerwować nocleg, zostawić bagaż lub rower), możliwości zasięgnięcia informacji w językach obcych i formalnych udogodnień (na przykład dostępność dla osób niedosłyszących, niedowidzących czy mających trudności w poruszaniu się), certyfikowane punkty uzyskują od jednej do czterech gwiazdek.

Ostatnie certyfikowanie odbyło się w zeszłym roku. 53 punkty informacji turystycznej uzyskały cztery gwiazdki, 79 - trzy gwiazdki, 90 - dwie gwiazdki, a 95 - jedną gwiazdkę. Choć nikt tego nie policzył, POT szacuje, że wszystkich punktów, w których turyści mogą zasięgnąć informacji, jest w kraju około 500. To kilka razy mniej niż w najlepszych latach 70. XX wieku, kiedy punktów informacji turystycznej były trzy tysiące.

Duża wiedza, ale za mała staranność

W części naukowej lubelskiej sesji doktor Bartłomiej Walas z Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej w wykładzie „Diagnoza funkcjonowania biur Informacji Turystycznej w Polsce” wskazywał, że jedną z ról Informacji Turystycznych powinno być odpowiadanie na pytanie turystów, „co mogę tutaj robić?”. Dzięki temu mogą one inspirować przybyszów i kierować ruch turystyczny w pożądanym dla lokalnych władz i przedsiębiorców kierunku.

Wicedyrektor Departamentu Planowania i Rozwoju POT Joanna Węglarczyk podsumowała wyniki badań, jakie na zlecenie POT, przeprowadzili w punktach informacji turystycznej ankieterzy PBS. Wypadły one pozytywnie, chociaż ujawniły też niedociągnięcia. O ile bowiem badający - występowali w roli „tajemniczego klienta” - wysoko ocenili zaangażowanie i merytoryczne przygotowanie pracowników Informacji Turystycznych, szczególnie w bezpośrednim kontakcie, o tyle mieli zastrzeżenia do szybkości i jakości odpowiedzi na pytania zadawane przez turystów za pośrednictwem aplikacji Messenger i poczty elektronicznej. Badający zwrócili też uwagę, że stosunkowo rzadko zachęcają oni pytających do rozszerzenia wiedzy na stronach internetowych danego regionu, często w odpowiedziach brakuje formuły oferowania pomocy w razie wątpliwości i dalszych pytań.

Ciekawie wypadły prezentacje kilku zaproszonych przez organizatorów instytucji. Wystąpili przedstawiciele Informacji Turystyczno-Kulturalnej w Jarosławiu, Centrum Bajki w Pacanowie, Halo! Rybnika, Tarnowa Travel i punktu Informacji Turystycznej w Lublinie. Przykłady dobrych praktyk pokazały, jak różnorodna i wychodząca poza tradycyjną rolę, może być działalność punktów służących turystom informacjami. Od organizowania zwiedzania atrakcji danego miejsca, poprzez prowadzenie działalności wydawniczej, sprzedawanie lokalnych pamiątek i produktów, aż po organizowanie wydarzeń kulturalnych i integrowanie lokalnej społeczności.

Wieńcząca sesję merytoryczną debata przedstawicieli Tarnowskiej Organizacji Turystycznej, Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Lokalnej Organizacji Turystyczne w Mielnie, Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej z Białej Podlaskiej i Visit Bydgoszcz pokazała, że ludzie zaangażowani w pracę na rzecz promowania turystyki nie tracą energii i entuzjazmu. Na pytanie prowadzącego spotkanie Bartłomieja Barskiego, prezesa Sopockiej Organizacji Turystycznej, jak jednym słowem określiliby przyszłość informacji turystycznej w 2030 roku, stwierdzili, że będzie ona jak zwykle „niezbędna, inspirująca, aktualna, ciekawa, otwarta i adekwatna do potrzeb turysty”.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Baleary legalizują tysiące miejsc noclegowych. „Ze szkodą dla mieszkańców”
Popularne Trendy
Do Jordanii wracają turyści. Kraj myśli, jak się promować, by zachować równowagę
Popularne Trendy
Polska Organizacja Turystyczna 22. raz wybierze najlepsze produkty turystyczne
Popularne Trendy
Bułgaria znowu modna wśród turystów z Niemiec. Przekonują ich lepsza jakość i ceny