Pracownicy punktów informacji turystycznej świętowali w piątek 60-lecie swojej działalności. Obchody, na które złożyły się prezentacje, wykłady, debata, szkolenie i uroczysta gala z rozdaniem nagród, zorganizowały w Lublinie wspólnie Polska Organizacja Turystyczna i Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna.
Informacja turystyczna ma 60 lat i cztery gwiazdki
Pierwsza „Informacja Turystyczna” powstała w Polsce w roku 1963. Obecnie w Polsce działa 317 punktów informacji turystycznej, które poddały się ocenie Polskiej Organizacji Turystycznej. Aż 95 procent z nich prowadzą lokalne samorządy.
Prowadzone przez POT certyfikowanie popularnych „IT” odbywa się co dwa lata. W zależności od zakresu świadczonych w nich usług (na przykład, czy można kupić w nich pamiątki, lokalne produkty, zarezerwować nocleg, zostawić bagaż lub rower), możliwości zasięgnięcia informacji w językach obcych i formalnych udogodnień (na przykład dostępność dla osób niedosłyszących, niedowidzących czy mających trudności w poruszaniu się), certyfikowane punkty uzyskują od jednej do czterech gwiazdek.
Ostatnie certyfikowanie odbyło się w zeszłym roku. 53 punkty informacji turystycznej uzyskały cztery gwiazdki, 79 - trzy gwiazdki, 90 - dwie gwiazdki, a 95 - jedną gwiazdkę. Choć nikt tego nie policzył, POT szacuje, że wszystkich punktów, w których turyści mogą zasięgnąć informacji, jest w kraju około 500. To kilka razy mniej niż w najlepszych latach 70. XX wieku, kiedy punktów informacji turystycznej były trzy tysiące.
Duża wiedza, ale za mała staranność
W części naukowej lubelskiej sesji doktor Bartłomiej Walas z Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej w wykładzie „Diagnoza funkcjonowania biur Informacji Turystycznej w Polsce” wskazywał, że jedną z ról Informacji Turystycznych powinno być odpowiadanie na pytanie turystów, „co mogę tutaj robić?”. Dzięki temu mogą one inspirować przybyszów i kierować ruch turystyczny w pożądanym dla lokalnych władz i przedsiębiorców kierunku.