Konferencje służą nie tylko wymianie doświadczeń i dobrych praktyk, ale i nauce. O ten drugi element dbają eksperci przybliżający lokalnym przedsiębiorcom, menedżerom turystycznym, samorządowcom i urzędnikom ideę zrównoważonej turystyki oraz wprowadzający ich w świat sztucznej inteligencji. Tak było i tym razem.
Wisła, tradycja, kulinaria – w poszukiwaniu tożsamości
Prezes Fundacji Wolna Wisła Jakub Gołębiewski opowiedział, jak w ramach projektu „Wisła wciąga” jego fundacja aktywizuje mieszkańców Bydgoszczy i całego regionu, przybliżając im samą rzekę i jej naturalne otoczenie, a przy okazji pokazując im ich własne miasto od innej niż zwykle mają je okazje oglądać, strony. Budowanie i wodowanie drewnianych łodzi, wyplatanie płotu z wikliny, zarybianie Wisły jesiotrami – to niektóre z działań, często odwołujących się do dawnych, zapomnianych już tradycji, w których mieszkańcy chętnie biorą udział. Poznają dzięki temu swoją tożsamość.
Czytaj więcej
Co to jest turystyka zrównoważona i dlaczego warto przestrzegać jej zasad? Czy sztuczna inteligencja przydaje się w turystyce? Jak województwo lubuskie wykorzystuje swoje położenie, przyrodę i historię do przyciągania turystów? To tylko niektóre pytania, na które odpowiadali sobie uczestnicy pierwszej konferencji „Współpraca-Innowacje-Turystyka Zrównoważona”.
Innym elementem tożsamości zajęli się organizatorzy Szlaku Krajoznawczo-Kulinarnego Niech Cię Zakole. W jego skład wchodzi piętnaście podmiotów - restauracji, serowarni i winnic. Popularyzują oryginalne potrawy i produkty powstające na Ziemi Dobrzyńskiej, w Dolinie Dolnej Wisły i na Kociewiu. Organizują pikniki, podczas których można wszystkiego samemu spróbować. – Na brak zamówień nie narzekamy, komercjalizujemy nasze pasje – relacjonował koordynator szlaku Piotr Lenart.
Metą dla pikników organizowanych przez Niech Cię Zakole i rejsów łodziami prowadzonych przez Wolną Wisłę jest Olenderski Park Etnograficzny w Wielkiej Nieszawce. To zarazem trzeci element układanki, w ramach której trzy współpracujące ze sobą, uzupełniające się podmioty, tworzą nowy produkt turystyczny.