Turystyka w Lubuskiem – nie chwalą się, że są zrównoważeni

Co to jest turystyka zrównoważona i dlaczego warto przestrzegać jej zasad? Czy sztuczna inteligencja przydaje się w turystyce? Jak województwo lubuskie wykorzystuje swoje położenie, przyrodę i historię do przyciągania turystów? To tylko niektóre pytania, na które odpowiadali sobie uczestnicy pierwszej konferencji „Współpraca-Innowacje-Turystyka Zrównoważona”.

Publikacja: 24.06.2023 20:30

Konferencję w Muzeum Ziemi Lubuskiej prowadzili prezeska Lubuskiej Organizacji Turystycznej Jadwiga

Konferencję w Muzeum Ziemi Lubuskiej prowadzili prezeska Lubuskiej Organizacji Turystycznej Jadwiga Błoch i wicedyrektor departamentu wsparcia rozwoju turystyki POT Jacek Janowski

Foto: Filip Frydrykiewicz

Współpraca z regionalnymi organizacjami turystycznymi i samorządami, innowacje w turystyce, turystyka zrównoważona – to trzy tematy, jakim Polska Organizacja Turystyczna zamierza poświęcić cykl konferencji organizowanych we wszystkich szesnastu województwach. Projekt „Współpraca-Innowacje-Turystyka Zrównoważona” realizowany we współpracy z regionalnymi organizacjami turystycznymi, przewiduje, że cykl takich wydarzeń odbędzie się w ciągu najbliższych dwóch lat, a całość zwieńczy podsumowująca konferencja ogólnopolska.

Czytaj więcej

Badanie. Polacy jadą na wakacje – dokąd, za ile, sami czy z biurem podróży?

Spotkania mają pomóc w zastanowieniu się, dokąd zmierza turystyka, jak może w najlepszy sposób reagować i pełnić swoją rolę w dynamicznie zmieniającym się świecie. Szczególnie trzy problemy ogniskują uwagę uczestników spotkań – potencjał i dokonania danego regionu w turystyce, wykorzystanie sztucznej inteligencji i wdrażanie zasad zrównoważonej gospodarki.

Inauguracyjne wydarzenie odbyło się w piątek w Zielonej Górze, a dotyczyło województwa lubuskiego.

Jest się czym chwalić, a Niemcy to lubią

W temat turystyki zrównoważonej wprowadziła słuchaczy ekspertka od tej tematyki, akredytowana trenerka Światowej Rady Turystyki Zrównoważonej i certyfikowana specjalistka ds. raportowania zrównoważonego rozwoju Anula Galewska. Jak wyjaśniała, o gospodarce zrównoważonej można mówić, jeśli spełnia ona generalne kryterium – nie wywołuje negatywnych skutków na przyszłość. – O ile wcześniej w turystyce chodziło głównie o zadowolenie turysty, o tyle teraz musimy też myśleć o najbliższym otoczeniu – lokalnej społeczności, pracownikach branży turystycznej i środowisku. Jeśli wszyscy interesariusze będą zadowoleni, będziemy mogli mówić o turystyce zrównoważonej – wyjaśniała.

Galewska podsumowała wyniki ankiety, którą przeprowadziła wśród samorządów i przedsiębiorców turystycznych województwa lubuskiego. Pokazały one, że najmocniejszą stroną regionu jest dbałość o lokalną kulturę materialną (zabytki) i niematerialną (tradycje, w tym produkcja wina, miodów i lokalnych produktów) i dobre relacje z lokalną społecznością. Gorzej wypadają wnioski, jeśli chodzi o upowszechnianie dokonań regionalnych firm i atrakcji turystycznych – nie eksponuje się ich osiągnięć, chociaż w dużej mierze zgodne są one z zasadami turystyki zrównoważonej.

Dlatego Galewska namawiała władze regionu do promowania usług liderów z podkreśleniem ich zaangażowania w zrównoważony rozwój. – To przyniesie im rozgłos, poprawi wizerunek całego regionu i spopularyzuje dobre praktyki. Szczególnie na taki argument czuli są zagraniczni turyści, a przecież Lubuskie sąsiaduje z Niemcami – wskazywała Galewska.

Jej zdaniem szczególnie rozwinięta w Lubuskiem turystyka winiarska nadaje się do promowania, jako przykład działalności prowadzonej zgodnie z zasadami gospodarki zrównoważonej. Strategia takiej promocji mogłaby powstać we współpracy z lokalnymi społecznościami – podkreślała.

Wskazana miłość do sztucznej inteligencji

Czy człowieka i sztuczną inteligencję łączy już wielka nierozłączna miłość? („Człowiek + AI = WNM?”) prowokacyjnie pytał prezes Fundacji Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc Adam Mikołajczyk. Jego prezentacja dotyczyła wykorzystania sztucznej inteligencji w promocji usług turystycznych. Jak ocenił prelegent, narzędzie takie jak ChatGPT można porównać do średniej jakości specjalisty – można mu zlecić zadania, co przyspieszy pracę człowieka lub go częściowo zastąpi, ale jeszcze nie można oczekiwać efektów na poziomie, który pozwoliłby powiedzieć, że sztuczna inteligencja wyręczyła eksperta wysokiej klasy.

Można na przykład dzięki sztucznej inteligencji stworzyć przewodnik po jakimś regionie, można wykorzystać ją do udzielania informacji turystom, poprosić o wymyślenie hasła reklamowego lub przygotowanie grafiki do reklam, albo do wyszukania w internecie danych pozwalających analizować rynek turystyczny. Na razie jednak człowiek musi nad tym czuwać, skontrolować wynik pracy AI, a często go po prostu skorygować.

– To, co dostaniemy od sztucznej inteligencji to dobry punkt wyjścia do dalszej pracy – zachęcał do korzystania ze sztucznej inteligencji Mikołajczyk. – Warto nauczyć się tego narzędzia, zadawania mu pytań i kierowania nim, bo to prawdopodobnie zawód przyszłości. Tym bardziej, że umiejętności sztucznej inteligencji rosną w postępie geometrycznym – wskazywał.

Czytaj więcej

Plany wakacyjne Polaków. Rodziny częściej zostaną w kraju, pary wybiorą zagranicę

Parki, ogrody, lasy - wszędzie wypoczniesz

Liderzy lubuskiej turystyki zostali poproszeni przez organizatorów o podanie swoich przepisów na dobry produkt turystyczny. Bogdan Kasperski współwłaściciel „Anielskich ogrodów” opowiedział z jakim zainteresowaniem turystów spotkała się jego idea pokazywania, jak można na niewielką skalę uprawiać nieduże ogrody, przynoszące właścicielom i skupionym wokół nich społecznościom wiele korzyści – od własnych owoców, warzyw i kwiatów po edukację i upowszechnianie postaw ekologicznych.

Prezes Fundacji Ogrody Kultury w Zatoniu Jarosław Skorulski z wielką pasją przybliżył historię przekształcenia zapomnianych ruin pałacu i zdziczałego parku, do rangi miejsca odpoczynku i spotkań z wysoką kulturą mieszkańców i turystów. Dzięki temu, że opiekująca się nim fundacja organizuje wystawy, koncerty, spotkania z artystami, zabawy, pikniki, konkursy i festiwale, zrewitalizowany park żyje cały rok. Atrakcją jest tu kawiarnia z deserami wzorowanymi na francuskich deserach z początku XIX wieku (nawiązanie do dawnych gospodarzy tego miejsca) i punkt informacji turystycznej. To z kolei zobligowało samorząd do zadbania o infrastrukturę – drogę, parking i ścieżki.

Urszula Kaczała z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych zachęcała do korzystania z walorów lasów, z których słynie województwo lubuskie, mające największe zalesienie w kraju – 49 procent powierzchni. Na turystów czeka tu 1200 kilometrów szlaków pieszych, 740 kilometrów szlaków rowerowych, 400 kilometrów szlaków konnych, ponad 30 ścieżek edukacyjnych, wieże widokowe, jeziora, kwatery i akcja „zanocuj w lesie”.

Z kolei o zaangażowaniu w podtrzymywanie tradycji kulinarnych i rzemieślniczych, jakie przywieźli ze sobą po II wojnie światowej w te strony mieszkańcy całej dawnej Rzeczpospolitej, opowiadała Justyna Gray, przedstawicielka prężnie działającego, prowadzonego przez samorząd, Lubuskiego Centrum Produktu Regionalnego. Centrum skupia w 12 grupach produktowych 270 producentów. Ich hasło to „wybieraj lokalnie”. Owoce, sery, wina, miody, przetwory, ryby z jezior – to wszystko można kupić podążając szlakiem producentów (temu służy między innymi stylowo wydany „Nawigator Lubuski”), podczas festynów i bazarków, ale też w internecie. Okazuje się, że korzystają z tego klienci z kraju, ale i z zagranicy - od Holandii do Finlandii, a nawet do Japonii.

Czytaj więcej

Polska Organizacja Turystyczna czeka na "Turystyczne odkrycie roku"

Lubuska Regionalna Organizacja Turystyczna, na czele której stoi prezes Jadwiga Błoch, skupia 41 członków - przedsiębiorców i samorządów. Największym jest samorząd województwa. Jak przy okazji piątkowego spotkania poinformowała Błoch, w szeregi LROT wrócił po kilku latach nieobecności, samorząd miasta Zielona Góra. Roczny budżet organizacji to, licząc same składki 120 tysięcy złotych, ale razem z uzyskanymi z różnych źródeł dotacjami i grantami w sumie około 250 tysięcy złotych.

Serwis Turystyka.rp.pl jest patronem medialnym cyklu „Współpraca-Innowacje-Turystyka Zrównoważona”.

Współpraca z regionalnymi organizacjami turystycznymi i samorządami, innowacje w turystyce, turystyka zrównoważona – to trzy tematy, jakim Polska Organizacja Turystyczna zamierza poświęcić cykl konferencji organizowanych we wszystkich szesnastu województwach. Projekt „Współpraca-Innowacje-Turystyka Zrównoważona” realizowany we współpracy z regionalnymi organizacjami turystycznymi, przewiduje, że cykl takich wydarzeń odbędzie się w ciągu najbliższych dwóch lat, a całość zwieńczy podsumowująca konferencja ogólnopolska.

Spotkania mają pomóc w zastanowieniu się, dokąd zmierza turystyka, jak może w najlepszy sposób reagować i pełnić swoją rolę w dynamicznie zmieniającym się świecie. Szczególnie trzy problemy ogniskują uwagę uczestników spotkań – potencjał i dokonania danego regionu w turystyce, wykorzystanie sztucznej inteligencji i wdrażanie zasad zrównoważonej gospodarki.

Pozostało 90% artykułu
Popularne Trendy
W Grecji najchętniej odpoczywają Niemcy, Brytyjczycy i Bułgarzy. Polacy też to lubią
Popularne Trendy
Hiszpańska wyspa broni się przed turystami – część hoteli ma zniknąć
Popularne Trendy
Oczami turystów: Kraków i Warszawa na liście najtańszych w Europie na city break
Popularne Trendy
Turcja bije kolejne rekordy w turystyce. „Najlepszy początek roku w historii”
Popularne Trendy
Spacery w samym bikini po mieście? Włosi mówią „basta” i nakładają mandaty