Dubaj chce (więcej) Polaków

Dubai Crocodile i Dubai Safari to dwa nowe parki rozrywki, które będą otwarte w Dubaju jeszcze w tym roku. Kolejne atrakcje rozpoczną działalność w ciągu dwóch lat. Emirat liczy, że przyciągną także rodziny z Polski

Publikacja: 06.04.2017 08:26

Nader Albastaki wystąpił na spotkaniu z dziennikarzami w stroju narodowym. Towarzyszyła mu Jessie Li

Nader Albastaki wystąpił na spotkaniu z dziennikarzami w stroju narodowym. Towarzyszyła mu Jessie Ling, dyrektor do spraw promocji za granicą

Foto: archiwum prywatne, Anna Kłossowska kloss Anna Kłossowska

„Odkryj wszystko, co możliwe” – to hasło promocyjne Dubaju, z którym przyjechali do Warszawy przedstawiciele Departamentu Turystyki Handlu i Marketingu Dubaju (DCTCM), rządowego organu odpowiedzialnego za rozwój i promocję emiratu. Jego misją jest spowodowanie wzrostu rozpoznawalności Dubaju na świecie. W 2016 roku otworzył swoje przedstawicielstwo w Republice Czeskiej, z którego obsługuje zarówno rynek nad Wełtawą, jak i Polskę, Rumunię i Węgry. Na dwóch konferencjach – dla mediów i dla touroperatorów – w Warszawie przedstawiono ofertę turystyczną Dubaju i jej plany rozwoju do 2020 r., kiedy to w tym emiracie odbędzie się światowa wystawa Expo.

Emirat bardzo liczy na gości z Polski, których w 2016 roku było 55 tysięcy (tyle samo, co Czechów i Rumunów) – o 10 procent więcej niż rok wcześniej. – W roku 2017 chcielibyśmy tę liczbę powiększyć o 20 procent – mówi Nader Albastaki, menedżer do spraw międzynarodowych operacji partnerskich w DCTCM. – Zależy nam, aby promować Dubaj wśród rodzin, które mogą skorzystać z nowej oferty przygotowanej pod jej kątem, sprawić, aby Polacy odróżniali nas od innych i postrzegali jako nowy, atrakcyjny produkt turystyczny – dodała Jessie Ling, dyrektor do spraw marketingu zagranicznego.

Zaczynaliśmy bez prądu

– Mój ojciec urodził się w latach 40. W Dubaju nie było wtedy elektryczności i bieżącej wody, a zamieszkiwało go 5-10 tysięcy ludzi – wspominał Albastaki. – W latach 50. miasto było ośrodkiem handlu i dzięki wizjonerstwu naszych przywódców w 1971 r. zbudowano handlowy port. To był początek wielkiego rozwoju Dubaju. W 1983 roku powołano do życia linie lotnicze Emirates. W 1996 roku Dubaj dysponował już 293 hotelami, a odwiedziło go 1,9 miliona gości. Rok później powstał DCTCM, a w 1999 roku nastąpiło otwarcie luksusowego wieżowca w kształcie żagla, Burdż al Arab, i to był początek naszych działań w kierunku rozwoju turystyki – opowiadał Albastaki.

Gdy w 2001 roku Dubaj wzbogacił się o terminal dla statków wycieczkowych, ich pasażerowie mogli wybierać spośród 397 hoteli. Odnotowano wtedy 3,6 miliona gości z zagranicy. Pięć lat później pierwsi lokatorzy sprowadzili się na sztuczną wyspę Palmową, inwestycję, która z jednej strony miała przyciągnąć turystów, z drugiej zwiększyć linię wybrzeża. Z roku na rok rosła liczba hoteli i goszczących w nich turystów. – Gdy w 2013 osiągnęliśmy liczbę 10 milionów przyjezdnych uznaliśmy, że jest to moment do określenia naszych planów, wizji na przyszłość, której celem jest podwojenie tej liczby do 2020 roku – wyjaśnił Albastaki. – W tym samym roku wygraliśmy konkurs na organizację Expo 2020 – dodał.

20 milionów na celowniku

Wizja 2020 zakłada, że Dubaj stanie się najbardziej odwiedzanym miastem zarówno przez zwykłych turystów, jak i biznesowych, a także miejscem, w którym odbywa się najwięcej wydarzeń.

Wizja jest realizowana, bo rok miniony zamknął liczbą 681 hoteli na 103 tys. łóżek i prawie 15 milionami odwiedzających, co oznacza, że Dubaj stał się czwartym najczęściej odwiedzanym miastem na świecie. Otwarte w zeszłym roku tematyczne parki rozrywki IMGWorld of Adventure (koszt miliard dolarów) i Dubai Parks&Resorts (wartość inwestycji 3 miliardy dolarów) to oferta skierowana do rodzin z dziećmi. Natomiast Opera w Dubaju, która również rozpoczęła działalność w 2016 roku to już propozycja dla melomanów.

– Składa się na nią osiem filarów – wyjaśniał Albastaki. Są to: handel detaliczny, czyli ponad 100 centrów handlowych z największym na świecie Dubai Mall, gastronomia pozwalająca wybierać spośród 6 tysięcy restauracji i kawiarni, wydarzenia takie jak Festiwal Jedzenia, Festiwal Literatury w marcu, czy Międzynarodowy Festiwal Filmowy. Kolejne filary stanowią: plaża, oferta wycieczek (pustynia, sokolnictwo, jazda na wielbłądach), sztuka (od klasyki do popu), hotele i spa oraz bezpieczeństwo – Dubaj według amerykańskiej korporacji zajmującej się zarządzaniem ryzykiem, Aon Hewitt, znajduje się w dwudziestce najbezpieczniejszych miast na świecie.

W 2017 roku przepustowość nowego terminalu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Al Maktoum ma zwiększyć się do 26 milionów pasażerów. Całe lotnisko obsługuje 83 miliony pasażerów. Docelowo będzie to 240 milionów pasażerów.

Jeszcze w tym roku zostaną otwarte nowe parki tematyczne: Dubai Crocodile, gdzie będzie można oglądać krokodyle i inne dzikie zwierzęta oraz Dubai safari. W przyszłym roku zadebiutuje diabelski młyn Ain Dubai na sztucznej wyspie Bluewaters, a w 2019 roku park Six Flags.

Może to być interesujące dla polskiego turysty, który jakkolwiek najczęściej korzysta z dubajskich plaż, to ostatnio coraz chętniej wybiera też aktywności miejskie.

„Odkryj wszystko, co możliwe” – to hasło promocyjne Dubaju, z którym przyjechali do Warszawy przedstawiciele Departamentu Turystyki Handlu i Marketingu Dubaju (DCTCM), rządowego organu odpowiedzialnego za rozwój i promocję emiratu. Jego misją jest spowodowanie wzrostu rozpoznawalności Dubaju na świecie. W 2016 roku otworzył swoje przedstawicielstwo w Republice Czeskiej, z którego obsługuje zarówno rynek nad Wełtawą, jak i Polskę, Rumunię i Węgry. Na dwóch konferencjach – dla mediów i dla touroperatorów – w Warszawie przedstawiono ofertę turystyczną Dubaju i jej plany rozwoju do 2020 r., kiedy to w tym emiracie odbędzie się światowa wystawa Expo.

Pozostało 87% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy