Kolejka ma ruszyć w 2021 roku, a koszt jej budowy szacowany jest na 55 milionów dolarów. Połączy First Station (Pierwsza Stacja – centrum kultury i rozrywki na dawnym dworcu kolejowym) ze Starym Miastem, a jej długość wyniesie 1,4 kilometra. Będzie przewozić do 3 tysięcy osób na godzinę.
Czytaj też: „Ruszył szybki pociąg z Jerozolimy na lotnisko Ben Guriona”.
Ministerstwo argumentuje, że kolejka będzie nie tylko atrakcją turystyczną, ale także antidotum na komunikacyjne problemy Jerozolimy i zanieczyszczenie powietrza, a mieszkańcom i turystom ułatwi dostęp do miejsc kultu i poruszanie się po zakorkowanym mieście. Zdaniem resortu to jedyne rozsądne rozwiązanie w obliczu rosnącej liczby turystów, która sięga już czterech milionów rocznie.
Zobacz też: „Izrael z nowym lotniskiem”.
Jak donoszą izraelskie media, projekt kolejki, której trasa biegnie przez obszary zielone i wzdłuż zabytkowych murów, oprotestowali między innymi ekolodzy, urbaniści, architekci, Palestyńczycy i mniejszości religijne. Twierdzą oni, że projekt jest „kulturalnie i politycznie nieodpowiedzialny”, a kolejka wcale nie rozładuje korków, tylko przesunie je w okolice First Station.