1000+ potrzebuje reklamy

Rządowy program 1000+ to świetny pomysł, szkoda tylko, że aż jedna czwarta turystów nie wie, czy bon na wakacje im przysługuje – wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal rezerwacyjny Travelist.pl.

Publikacja: 22.05.2020 17:55

1000+ potrzebuje reklamy

Foto: Fot. materiały prasowe

Portal rezerwacyjny Travelist.pl zapytał gości hotelowych, co sądzą na temat rządowego programu 1000+. Przypomnijmy, że bony o wartości 1000 złotych na usługi turystyczne mają trafić do zatrudnionych na umowę o pracę i zarabiających mniej niż 5200 złotych i wesprzeć zarówno przedsiębiorców turystycznych, którzy od marca nie zarabiają, jak i turystów, dotkniętych finansowymi skutkami pandemii.

15-20 maja na pytania portalu odpowiedziało 8361 jego użytkowników. Mimo pandemii i obostrzeń sanitarnych zdecydowana większość, bo 79 procent, zadeklarowała, że wyruszy w tym roku w podróż. Tylko 2 procent nigdzie się nie wybiera, a 19 procent jeszcze nie wie, czy wyjedzie. Ponad trzy czwarte osób, które stwierdziły, że wyjadą na wakacje, ma przynajmniej jedno dziecko. Odsetek rodziców jest podobny w grupie badanych uprawnionych do bonu turystycznego.

CZYTAJ TEŻ: Gut-Mostowy: Z elektroniczną kartą 1000+ na wakacje

1000+ skłoniłoby do wyjazdu 54 procent pytanych, którzy deklarują, że nie mają w planach urlopu. To pokazuje, jakie znaczenie ma rządowa inicjatywa i jak duże przełożenie może mieć na zachowania zakupowe Polaków i kondycję branży turystycznej – wskazuje Travelist.pl. 25 procent respondentów twierdzi, że bon nie zachęciłby ich do wyjazdu, a 21 procent nie ma zdania.

– Od 29 kwietnia, kiedy rząd ogłosił datę otwarcia hoteli, widać wyraźny wzrost zainteresowania klientów wyjazdami turystycznymi, przejawiający się w dużo większej niż wcześniej liczbie wyszukiwań na stronie Travelist.pl. W pierwszym tygodniu od ogłoszenia było ich ponad dwa razy więcej i ta liczba ciągle rośnie – mówi prezes Travelist.pl Tomasz Piszczako, cytowany w komunikacie firmy. – Klienci zainteresowani są głównie najbliższymi terminami wyjazdów, co może znaczyć, że zmęczyła ich przymusowa izolacja w domach i pragną jak najszybciej gdzieś się wyrwać. Aktualnie około 90 procent wyszukiwań dotyczy wakacji. Aż 50 procent rezerwujących wybiera się nad morze, to o 40 procent więcej niż w tym samym okresie 2019 roku – dodaje.

Zdaniem większości turystów bon to dobry pomysł – takiej odpowiedzi udzieliło aż 78 procent badanych. 11 procent sądzi, że zły, tyle samo nie ma zdania.

Wedle 38 procent ankietowanych bony powinny trafić do najmniej zarabiających, 34 procent – do rodzin z dziećmi, 19 procent – do emerytów i rencistów, 17 procent – do niepełnosprawnych, 12 procent – do zatrudnionych na umowy cywilno-prawne, 6 procent – do studentów. Co ciekawe, 40 procent uważa, że należą się wszystkim Polakom, niezależnie od stanu majątkowego, a 8 procent, że nikomu.

ZOBACZ TAKŻE: Jak wydać 1000 złotych od rządu na turystykę?

Program 1000+ będzie kołem ratunkowym dla branży – uważa 83 procent pytanych. Przeciwnego zdania jest 5 procent, a 12 procent nie ma zdania.

Większość gości nie ograniczy urlopowych wydatków do 1000 złotych, na które opiewa bon – dopłacić do niego zamierza 79 procent beneficjentów programu. Tylko 10 procent odpowiedziało, że 1000 złotych wystarczy, a 11 procent, że trudno powiedzieć. Przy czym 74 procent planuje wykorzystać bon jednorazowo, 12 procent podczas dwóch wyjazdów, 5 procent podczas kilku wyjazdów, a 8 procent jeszcze nie wie. Jednorazowe wykorzystanie bonu może zasilać branżę efektywniej niż korzystanie ze świadczenia w rozłożeniu na dwa lata, jak to umożliwiają przepisy – zauważa Travelist.pl.

Respondenci chcą realizować bony przede wszystkim w portalach rezerwacyjnych i bezpośrednio w obiektach noclegowych – takich odpowiedzi udzieliło odpowiednio 63 i 51 procent. 11 procent chce zapłacić nimi za usługi w biurze podróży, a 3 procent gdzie indziej. Zdecydowana większość, bo 73 procent turystów, przeznaczy bon na wyjazd wakacyjny, 28 procent na wyjazd weekendowy, po 3 procent na ferie i inny rodzaj wyjazdu, a 3 procent jeszcze nie wie.

Budżet programu 1000+ to 7 miliardów złotych. Możliwość realizowania świadczenia wyłącznie w Polsce daje nadzieję na wyprowadzenie branży turystycznej z zapaści – pisze Travelist.pl. Dane słowackiej firmy Zlavomat, tak jak Travelist.pl należącej do międzynarodowej grupy turystycznej Secret Escapes, wskazują, że podobny program wprowadzony na Słowacji już w 2019 roku przyniósł wymierne korzyści tamtejszej branży turystycznej.

Aby i polscy przedsiębiorcy mogli skorzystać na programie 1000+, konieczna jest szeroko zakrojona kampania informacyjna. Z badania Travelist.pl wynika bowiem, że aż jedna czwarta (24 procent) ankietowanych nie wie, czy przysługuje im bon. Brak tej wiedzy może powstrzymać niektórych przed podjęciem decyzji o wyjeździe na wakacje lub odwlec ją w czasie, a to z kolei spowoduje, że pieniądze, które miały zasilić branżę w najważniejszym dla niej okresie, czyli w wakacje, trafią do niej później, a zastrzyki będą mniejsze – przestrzega Travelist.pl. Każdy tydzień, a nawet dzień zwłoki w komunikowaniu ostatecznego kształtu programu ma wpływ na to, jak odmrażanie polskiej turystyki będzie wyglądać w rzeczywistości. Brak pewności w kwestii uzyskania świadczenia 1000+ może zablokować decyzje o zakupie wyjazdów.

CZYTAJ TEŻ: Platforma Obywatelska: 500 złotych dla każdego na turystykę

Travelist.pl to połączenie platformy rezerwacyjnej z magazynem podróżniczym. Ma prawie 6 milionów zarejestrowanych użytkowników i sprzedaje oferty około tysiąca hoteli i pensjonatów. Od 2014 roku należy do międzynarodowej grupy turystycznej Secret Escapes, działającej w ponad 20 krajach na trzech kontynentach.

Portal rezerwacyjny Travelist.pl zapytał gości hotelowych, co sądzą na temat rządowego programu 1000+. Przypomnijmy, że bony o wartości 1000 złotych na usługi turystyczne mają trafić do zatrudnionych na umowę o pracę i zarabiających mniej niż 5200 złotych i wesprzeć zarówno przedsiębiorców turystycznych, którzy od marca nie zarabiają, jak i turystów, dotkniętych finansowymi skutkami pandemii.

15-20 maja na pytania portalu odpowiedziało 8361 jego użytkowników. Mimo pandemii i obostrzeń sanitarnych zdecydowana większość, bo 79 procent, zadeklarowała, że wyruszy w tym roku w podróż. Tylko 2 procent nigdzie się nie wybiera, a 19 procent jeszcze nie wie, czy wyjedzie. Ponad trzy czwarte osób, które stwierdziły, że wyjadą na wakacje, ma przynajmniej jedno dziecko. Odsetek rodziców jest podobny w grupie badanych uprawnionych do bonu turystycznego.

Pozostało 84% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska