Wytyczne zostały wspólnie uzgodnione przez ministerstwa finansów, zdrowia i turystyki po konsultacjach z Narodową Organizacją Zdrowia Publicznego (EODY), komisją do walki z koronawirusem i przedstawicielami branży turystycznej.

Zasady sanitarne będą obowiązywać we wszystkich typach obiektów zakwaterowania bez względu na ich kategorię, wielkość czy kwestie techniczno-operacyjne. Każdy z nich musi określić zgodny z wytycznymi plan postępowania na wypadek, gdyby u gości pojawiły się objawy zakażenia koronawirusem.

Hotele, które mają ponad 50 pokojów, muszą mieć też opracowany generalny system działania i dla poszczególnych części obiektu (miejsca wspólne, kuchnia, restauracje, place zabaw, centra spa, baseny). Mają też obowiązek podjąć współpracę z lekarzem, który w razie czego zajmie się pacjentami z podejrzeniem covidu-19.

CZYTAJ TEŻ: Grecja: Do 15 maja restrykcje zostają, potem poluzujemy podróżowanie

Pracownicy muszą być przeszkoleni z protokołów sanitarnych i się do nich stosować. Za złamanie przepisów grożą im kary od 500 do 5 tysięcy euro, władze mogą też zawiesić działalność hotelu na okres od 15 do 90 dni.

Klienci również muszą przestrzegać wytycznych, które obejmują m.in. noszenie maseczek, unikanie bezpośrednich powitań, utrzymywanie dystansu społecznego i stosowanie się do znaków, które przypominają o konieczności zachowania odpowiednich odległości.

Obiekty będą też prowadzić bazę z informacjami o swoich pracownikach i gościach – znajdą się tam ich nazwiska, kraj pochodzenia, data przyjazdu i wyjazdu, a także adres, telefon i e-mail, by można było się z nimi skontaktować w późniejszym czasie, gdyby okazało się, że w hotelu pojawił się covid-19.

Wszyscy pracownicy muszą raz w tygodniu wykonywać szybki test na koronawirusa – zgodnie z wytycznymi EODY ma go robić personel medyczny lub lekarz. Hotele mogą też oferować taką usługę wyjeżdżającym klientom.

W stosunku do zeszłego roku pojawiły się zmiany dotyczące działania restauracji. Goście będą mogli sami korzystać z bufetów w obiektach, w których mieszkają.

Autopromocja
TURYSTYKA.RP.PL

Poszerzaj swoje HORYZONTY, sprawdź najlepsze źródło branżowej wiedzy

CZYTAJ WIĘCEJ

ZOBACZ TEŻ: Parlament Europejski za certyfikatami szczepień

W lokalach gastronomicznych muszą być zainstalowane przed bufetem pojemniki z płynem dezynfekującym, a pracownicy mają obowiązek pilnować, by klienci z nich każdorazowo korzystali, a także sprawdzać, czy utrzymują odstępy, jeden od drugiego.

Wszystkie obiekty noclegowe muszą uzyskać certyfikat „health first” (z ang. „zdrowie przede wszystkim”).

Wytyczne będą obowiązywać do 31 maja 2022 roku.

W decyzji ministerialnej opisane są też zasady dla innych przedsiębiorstw turystycznych, włączając w to kempingi, centra spa, firmy transportowe i wypożyczalnie samochodów.