IATA: Dosyć wstydu z powodu latania

Kampanię przeciw ruchowi wytykania, jako czegoś wstydliwego, latania samolotami (flight shaming) zamierza uruchomić Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych IATA.

Publikacja: 05.11.2019 16:26

IATA: Dosyć wstydu z powodu latania

Foto: Fot. Bloomberg

Jak twierdzi IATA wstyd z latania przyczynił się do spadku w tym roku w Europie popytu na usługi linii lotniczych. Wizerunkowi lotnictwa pasażerskiego zaszkodził nasilający się w Szwecji ruch aktywistki Grety Thunberg, która wzywa do walki ze zmianami klimatu, w tym do rezygnowania z latania.

CZYTAJ TEŻ: KLM: Czy na pewno musisz lecieć?

– Rozpoczniemy bardzo, bardzo dużą kampanię wyjaśniania, czego dokonaliśmy, co robimy i co zamierzamy robić w przyszłości w kwestii ograniczania emisji CO2 – powiedział szef IATA Alexandre de Juniac w wywiadzie dla agencji prasowej Reutera.

IATA koordynuje działania za pośrednictwem Grupy Zadaniowej Przemysłu Lotniczego (ATAG), koalicji branżowych organizacji i firm. De Juniac nie ujawnił, kiedy ruszy akcja, ale zdradził, że będą w niej uczestniczyć lotniska i linie lotnicze.

Wytykanie latania samolotami przyczyniło się do zmniejszenia popytu na przewozy w Europie, zwłaszcza na północy kontynentu, ale także we Francji, Niemczech i w Stanach Zjednoczonych. – Trudno oszacować rozmiary tego zjawiska, poza europejskimi granicami nie zaobserwowaliśmy go, ale się pojawi – ocenia de Juniac.

Komercyjne loty przyczyniają się do wytworzenia około 2,5 procent światowej emisji związków węgla, ale jeśli nie zostaną podjęte zdecydowane kroki dla złagodzenia problemu, wraz ze wzrostem podróży samolotami ten udział wzrośnie. Branża lotnicza zmniejszyła od 1990 r. emisję spalin, przypadających na jednego podróżnego o połowę. Głównie dzięki samolotom, spalającym mniej paliwa. Branża ma plan zmniejszenia emisji do 2050 r. i osiągnięcia zerowego wzrostu emisji od 2020 roku.

Niektórzy krytykują branżę, że nie wytłumaczyła dosyć wyraźnie swoich działań. Szef Emirates, Tim Clark, powiedział w październiku, że powinna zrobić coś więcej w tej sprawie, podkreślać postęp techniczny, który pozwolił zmniejszyć emisję spalin samolotów.

Jak twierdzi IATA wstyd z latania przyczynił się do spadku w tym roku w Europie popytu na usługi linii lotniczych. Wizerunkowi lotnictwa pasażerskiego zaszkodził nasilający się w Szwecji ruch aktywistki Grety Thunberg, która wzywa do walki ze zmianami klimatu, w tym do rezygnowania z latania.

CZYTAJ TEŻ: KLM: Czy na pewno musisz lecieć?

Pozostało 81% artykułu
Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej