IATA: Dosyć wstydu z powodu latania

Fot. Bloomberg

Kampanię przeciw ruchowi wytykania, jako czegoś wstydliwego, latania samolotami (flight shaming) zamierza uruchomić Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych IATA.

Jak twierdzi IATA wstyd z latania przyczynił się do spadku w tym roku w Europie popytu na usługi linii lotniczych. Wizerunkowi lotnictwa pasażerskiego zaszkodził nasilający się w Szwecji ruch aktywistki Grety Thunberg, która wzywa do walki ze zmianami klimatu, w tym do rezygnowania z latania.

CZYTAJ TEŻ: KLM: Czy na pewno musisz lecieć?

– Rozpoczniemy bardzo, bardzo dużą kampanię wyjaśniania, czego dokonaliśmy, co robimy i co zamierzamy robić w przyszłości w kwestii ograniczania emisji CO2 – powiedział szef IATA Alexandre de Juniac w wywiadzie dla agencji prasowej Reutera.

IATA koordynuje działania za pośrednictwem Grupy Zadaniowej Przemysłu Lotniczego (ATAG), koalicji branżowych organizacji i firm. De Juniac nie ujawnił, kiedy ruszy akcja, ale zdradził, że będą w niej uczestniczyć lotniska i linie lotnicze.

Wytykanie latania samolotami przyczyniło się do zmniejszenia popytu na przewozy w Europie, zwłaszcza na północy kontynentu, ale także we Francji, Niemczech i w Stanach Zjednoczonych. – Trudno oszacować rozmiary tego zjawiska, poza europejskimi granicami nie zaobserwowaliśmy go, ale się pojawi – ocenia de Juniac.

Komercyjne loty przyczyniają się do wytworzenia około 2,5 procent światowej emisji związków węgla, ale jeśli nie zostaną podjęte zdecydowane kroki dla złagodzenia problemu, wraz ze wzrostem podróży samolotami ten udział wzrośnie. Branża lotnicza zmniejszyła od 1990 r. emisję spalin, przypadających na jednego podróżnego o połowę. Głównie dzięki samolotom, spalającym mniej paliwa. Branża ma plan zmniejszenia emisji do 2050 r. i osiągnięcia zerowego wzrostu emisji od 2020 roku.

Niektórzy krytykują branżę, że nie wytłumaczyła dosyć wyraźnie swoich działań. Szef Emirates, Tim Clark, powiedział w październiku, że powinna zrobić coś więcej w tej sprawie, podkreślać postęp techniczny, który pozwolił zmniejszyć emisję spalin samolotów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Unijny komisarz: Potrzebny plan Marshalla dla turystyki

Europejski komisarz do spraw rynku wewnętrznego Thierry Breton wzywa do wsparcia europejskiej branży turystycznej ...

Egipt wybiera prezydenta

Dziś początek wyborów prezydenckich w Egipcie. Wynik głosowania jest łatwy do przewidzenia, bo zdecydowanym ...

Horała: Przyspieszamy z wykupem ziemi pod CPK

Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała zapewnia, że do końca marca przygotuje ...

Węgłowski: Ceny w Polsce do nadrobienia

Dopóki gospodarka będzie się dobrze rozwijać, sektor hotelowy będzie na tym korzystał – mówi ...

Hotele dokarmiają sanepid

Polski Holding Hotelowy dostarczył dziś za darmo ponad 200 posiłków pracownikom warszawskich stacji sanitarno-epidemiologicznych. ...

TU Europa: W razie kłopotów dogadamy się za ciebie

Ubezpieczenie podróżne Travel World, oferowane przez Towarzystwo Ubezpieczeń Europa, jest dostępne w nowej odsłonie. ...