Lotnicze nagrody ekspertów – LOT doceniony

British Airways najlepszą linią lotniczą na świecie w 2019 roku. Kanadyjski Swoop najlepszym lotniczym start-upem, a amerykański Spirit Airlines najlepszą linią niskokosztową.

Publikacja: 08.12.2019 20:14

Lotnicze nagrody ekspertów – LOT doceniony

Foto: Fot. materiały prasowe LOT

Największa światowa firma analityczna rynku lotniczego CAPA przyznała swoje doroczne nagrody. British Airways, które w tym roku zanotowały kilka wpadek informatycznych, otrzymały nagrodę za innowacyjność i zdolność do podejmowania bardzo trudnych decyzji, za jakość obsługi i dystrybucję, a także za transformację przygotowującą przewoźnika do wyzwań przyszłości. W tę przemianę przewoźnik inwestuje teraz 6,5 mld funtów.

CZYTAJ TEŻ: Polska z nagrodą The Best MICE Destination 2019

W kategorii najbardziej udanych restrukturyzacji wygrał LOT. To, co zapoczątkował w Polskich Liniach Lotniczych LOT i od 2015 roku wprowadza w życie Rafał Milczarski zostało uznane przez CAPA za najskuteczniejszą, wręcz modelową, transformację linii lotniczej, która cztery lata temu przewoziła niespełna 5 milionów pasażerów, a w tym roku przekroczy 10 milionów.

Prezes CAPA Peter Harbison podkreślił, że LOT potrafi konkurować z liniami niskokosztowymi tworząc siatkę, w której wykorzystuje słabości tanich konkurentów. — A co więcej dzisiaj LOT jest jedyną tradycyjną linią w regionie, która się liczy — mówił Harbison.

Polski przewoźnik był również o krok od uznania, za najlepszą linię w naszym regionie, ale został wyprzedzony przez łotewski Air Baltic, który potrafił zbudować nowy rodzaj linii — hybrydę łączącą ofertę linii niskokosztowych i tradycyjnych, utrzymuje dwucyfrowy wzrost przewozów i rokrocznie odnotowuje zyski.

Człowiekiem roku branży został Tewolde Gebremariam, prezes Ethiopian Airlines, za to jak zarządzał kryzysem po katastrofie boeinga B737 MAX jego linii lotniczej, ale również i za doprowadzenie do tego, że kierowana przez niego od ośmiu lat linia wyrosła na afrykańskiego lidera. W tej chwili na tym kontynencie liczy się właśnie Ethiopian. Za nim nie ma długo długo nic. 10 lat temu tytuł „Pride of Africa” (Duma Afryki) przypadł Kenya Airways, które po latach strat, oporu załogi i akcjonariuszy przeciwko restrukturyzacji, teraz wracają do państwowej własności, a ich prezes Sebastian Mikosz opuszcza stanowisko na pół roku przed wygaśnięciem trzyletniego kontraktu.

Zdaniem Harbisona mimo bardzo trudnego otoczenia, które między innymi doprowadziło kilka dni temu South African Airways do wystąpienia o ochronę przed wierzycielami, Tewolde Gebremariam zbudował giganta, jak na warunki afrykańskie, a tragedię, jaką była katastrofa MAXa, przekuł w wielki sukces i pokazał światu jak z godnością zarządzać kryzysem. Rok temu taki sam tytuł uzyskał prezes i założyciel Wizz Aira Jozsef Varadi.

W kategorii lotnisk najwyższe podium przypadło Sabiha Gökçen Airport – tambulskiemu portowi, z którego korzystają linie czarterowe i niskokosztowe i przez lata potrafił stawić czoła konkurencji lotniska imienia Kemala Ataturka, a obecnie nowego Istanbul Airport. Wśród lotnisk mniejszych (10-30 mln pasażerów) wygrał wiedeński Schwechat, przed Pragą i Budapesztem, głównie za przetrwanie upadku Air Berlin oraz ściągnięcie innych linii nisokosztowych.

Nagroda dla lotniska małego przypadła portowi w Sewilli za tempo wzrostu w ostatnich latach, znacznie szybsze, niż średnia na innych lotniskach tego samego właściciela, AENA, a także za budowanie usług dla konferencji i specjalnych wydarzeń na południu Hiszpanii.

Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej