Taka postawa przewoźników jest niezgodna z prawem. Za nieodbyte podróże pasażerom pieniądze się po prostu należą. Chyba, że chcą wesprzeć przewoźników w tych trudnych czasach i są gotowi na zamrożenie gotówki.
Tuż po wybuchu pandemii, kiedy już było oczywiste, że transport lotniczy stanie jej pierwszą i być może największą ofiarą, kancelarie prawne wyspecjalizowane w odzyskiwaniu odszkodowań od linii lotniczych poinformowały, że zawieszają dochodzenie roszczeń w imieniu pasażerów. Teraz jednak, kiedy wiadomo, że drastyczne ograniczenie w transporcie lotniczym przedłuży się nawet do późnej jesieni, a pasażerowie nie są w stanie wyegzekwować odszkodowań za opóźnione i odwołane rejsy, bo linie potrzebują gotówki, firmy żyjące z odzyskiwania wpłat ich klientów znów się uaktywniły.
A chodzi o ogromne pieniądze. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) linie lotnicze dysponują obecnie kwotą około 61 miliardów dolarów z wpływów ze sprzedaży biletów. A gdyby chciały tylko w Europie zwrócić gotówkę pasażerom za odwołane podróże do końca maja, musiałyby wyłożyć na ten cel 10 miliardów dolarów. Te pieniądze są im potrzebne, jak nigdy wcześniej. Tak samo zapewne, jak i niedoszłym pasażerom, którzy zamrozili w ten sposób czasami nawet tysiące dolarów. I tym samym zafundowali przewoźnikom szybką pomoc publiczną.
CZYTAJ TEŻ: Linie lotnicze nie przetrwają bez pomocy
– Ustawodawstwo dotyczące praw pasażerów jest jasne. Jeśli pasażer nie otrzymał dostępu do usługi, za którą zapłacił, powinien otrzymać zwrot pieniędzy. Mogą oni również wymienić te pieniądze na voucher, pod warunkiem jednak, że wyraził na to zgodę. I te zasady obecnie obowiązują – mówi Adina Valean, unijna komisarz ds. transportu. Przyznaje jednocześnie, że zastosowanie tej zasady oznaczałoby poważne kłopoty dla przewoźników.