Greccy hotelarze podliczyli straty po bankructwie Cooka

315 milionów euro - tyle według Greckiej Izby Hotelarskiej stracą obiekty zakwaterowania w Grecji z powodu upadku brytyjskiego oddziału Thomasa Cooka

Aktualizacja: 07.10.2019 08:03 Publikacja: 07.10.2019 07:03

Greccy hotelarze podliczyli straty po bankructwie Cooka

Foto: Filip Frydrykiewicz

Grecka Izba Hotelarska wyliczyła, że z powodu upadłości brytyjskiego oddziału Thomasa Cooka branża straci około 315 milionów euro - podaje portal Greek Travel Pages.

Z analizy Instytutu Badań i Prognoz Turystycznych (ITEP), przeprowadzonej między 24 a 27 września (Thomas Cook ogłosił niewypłacalność 23 września), wynika, że kontrakty z touroperatorem na 2019 rok miało 12 procent hoteli w Grecji (1193 z 9917 obiektów). Najbardziej ucierpią wyspy w regionach Wyspy Egejskie Południowe, Wyspy Jońskie i Kreta.

Zobacz też: "Upadek Cooka dotknie 38 krajów".

- Skala problemu wywołanego przez bankructwo Thomasa Cooka jest olbrzymia, szczególnie dziś, kiedy turystyka jest tak ważna dla gospodarki kraju - mówi prezes izby Aleksandros Vassilikos.

Co więcej, badanie pokazuje, że skutki upadłości będą odczuwalne jeszcze w przyszłym roku. Straty z tytułu mniejszej liczby przylotów i wykupionych noclegów sięgną w 2020 roku prawie miliarda euro, a jeśli wziąć pod uwagę pośredni wpływ turystyki na inne gałęzie gospodarki, będzie to łącznie 2,5 miliarda euro.

Izba już pracuje nad planem wsparcia zatrudnienia i utrzymania płynności finansowej obiektów dotkniętych tym zdarzeniem. Vassilikos podkreśla, że pierwsze działania ogłoszone przez rząd miały charakter krótkoterminowy, teraz trzeba opracować plan w perspektywie średniookresowej i zastanowić się, jak uratować sezon 2020, który rozpocznie się od straty. Kolejny krok to zbudowanie planu na następne lata.

Czytaj: "Po upadku Cooka grecki minister turystyki chce pomóc branży".

Prezes wezwał też do stworzenia aliansu między rządem, Grecką Narodową Organizacją Turystyczną, regionami, urzędami, lokalnymi organizacjami turystycznymi i przedsiębiorcami i wspólnego określenia strategii promocji kraju. - Wydłużenie sezonu i przyciągnięcie bogatych gości stało się pilną sprawą dla branży turystycznej w naszym kraju - konkluduje.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek