Lotniczy rozwód po włosku

Alitalia ogłosiła, że od 2017 roku wypowiada partnerstwo handlowe z Air France-KLM. Francuzi stracą w ten sposób czwarty rynek w Europie

Aktualizacja: 25.05.2015 15:55 Publikacja: 25.05.2015 08:31

Lotniczy rozwód po włosku

Foto: Bloomberg

W 5 miesięcy po sfinalizowaniu porozumienia z Etihadem — który za 560 mln euro przejął 49 procent udziałów Alitalii, jej program lojalnościowy Alitalia Loyalty i sloty w Londynie — Alitalia ogłosiła, że nie zamierza przedłużać po styczniu 2017 roku umów o partnerstwie i spółce joint venture z Air France-KLM. Włosi pozostaną jedynie członkami sojuszu SkyTeam założonego w czerwcu 2000 przez Air France i Deltę.

- Te porozumienia nie są już korzystne ani handlowo, ani strategicznie dla nowej Alitalii i jej ambitnego planu odrodzenia — oświadczył w komunikacie szef Alitalii Silvano Cassano. — Zostały wynegocjowane (w 2009 roku), kiedy Alitalia była w innej sytuacji, co poskutkowało tym, że w obecnej formie porozumienia te są bardziej korzystne dla drugiej strony — dodał. Jego zdaniem umowy dotyczące przewozu pasażerów między Francją, Holandią i Włochami, a także części frachtu, ograniczały możliwości restrukturyzacji Alitalii i zapewnienia jej długotrwałej drożności finansowej.

- Umowa z Air France ograniczała skrzydła Alitalii w rozwoju transportu dalekiego zasięgu i przewidywała za dużo lotów do jej lotnisk — wyjaśnił Cassano. Jak dodaje, Włosi chcą teraz sami rozwijać loty transkontynentalne i otwierać nowe szlaki (Szanghaj, Seul, Pekin), co nie odpowiadało wizji Air France-KLM. Alitalia zamierza skorzystać z tego zerwania i rozwijać przewozy ładunków na północy kraju, czym dotąd zajmował się jej partner.

Przetrwa jedynie spółka joint venture z Air France-KLM i Deltą o podziale kosztów i przychodów z połączeń z USA i Kanadą.

Air France traci we Włoszech

Air France przyznaje, że dochodziło do tarć, ale nie wyklucza też tego, że tak wczesne wypowiedzenie porozumień jest posunięciem taktycznym, mającym wymóc zmianę warunków pierwotnych umów. Podobnego zdania są obserwatorzy, których zdziwiło tak wczesne wypowiedzenie porozumień.

Decyzja Alitalii oznacza, że Air France-KLM nie będzie mogła rozwijać się we Włoszech własnymi środkami. Taki scenariusz potwierdza wcześniejszy przypadek Lufthansy, której spółka Lufthansa Italia musiała wynieść się z centrali w Mediolanie.

Zauważa się też, że wypowiedzenie umów istniejących od 15 lat jest złym znakiem dla negocjacji o rozwoju partnerstwa pomiędzy Air France i Etihadem.

Trudna przyszłość

Alexander de Juniac, potwierdzony przez 94,21 procent głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy na stanowisku prezesa Air France KLM, przedstawia  przyszłość europejskiego sektora lotniczego w czarnych barwach. Po raz pierwszy wspomniał też o możliwości znikania europejskich linii lotniczych - także własnej. Komentatorzy zauważają, że choć alarmujący ton miał przede wszystkim pobudzić władze do działania i do pomocy krajowym przewoźnikom, niepokój władz spółki nie jest pozbawiony podstaw.

Specjaliści, między innymi były dyrektor urzędu lotnictwa cywilnego DGAC Claude Abraham i deputowany Bruno Le Roux, przewidują, że w Europie mogą zostać dwie duże linie lotnicze, reszta zaś zostanie przejęta.

- Nie obiecałem wam dziś spokojnej przyszłości, a raczej ciężki mozół i działania dostosowawcze, które powinny być odważne i energiczne — oświadczył podczas konferencji prasowej de Juniac.

Trzeba też pamiętać, że francuski przewoźnik wciąż boryka się z własnymi, wewnętrznymi problemami. Trwa sytuacja patowa ze związkiem pilotów SNPL, który nie chce wykonać wszystkich uzgodnień poprzedniego planu restrukturyzacyjnego (Transform 2015), zakończonego formalnie w grudniu zeszłego roku. Oblicza się, że do tej pory piloci wprowadzili w życie tylko 70 procent wcześniejszych uzgodnień. Tymczasem już we wrześniu lub październiku dyrekcja ma przedstawić plan działań w ramach nowego planu - Perform 2020.

W 5 miesięcy po sfinalizowaniu porozumienia z Etihadem — który za 560 mln euro przejął 49 procent udziałów Alitalii, jej program lojalnościowy Alitalia Loyalty i sloty w Londynie — Alitalia ogłosiła, że nie zamierza przedłużać po styczniu 2017 roku umów o partnerstwie i spółce joint venture z Air France-KLM. Włosi pozostaną jedynie członkami sojuszu SkyTeam założonego w czerwcu 2000 przez Air France i Deltę.

- Te porozumienia nie są już korzystne ani handlowo, ani strategicznie dla nowej Alitalii i jej ambitnego planu odrodzenia — oświadczył w komunikacie szef Alitalii Silvano Cassano. — Zostały wynegocjowane (w 2009 roku), kiedy Alitalia była w innej sytuacji, co poskutkowało tym, że w obecnej formie porozumienia te są bardziej korzystne dla drugiej strony — dodał. Jego zdaniem umowy dotyczące przewozu pasażerów między Francją, Holandią i Włochami, a także części frachtu, ograniczały możliwości restrukturyzacji Alitalii i zapewnienia jej długotrwałej drożności finansowej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?