IATA: zysk linii lotniczych będzie mniejszy

W tym roku świat wyda na podróże lotnicze 746 mld dolarów - wynika z najnowszej prognozy Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA)

Publikacja: 02.06.2014 13:50

IATA: zysk linii lotniczych będzie mniejszy

Foto: Bloomberg

Wielkość wydaje się imponująca, ale już teraz wiadomo, że IATA jeszcze w marcu była zbyt dużym optymistą - zysk linii lotniczych nie wyniesie w tym roku 18,7 mld dolarów, ale o 700 mln mniej.

Jak poinformował podczas 70. Walnego Zgromadzenia IATA w Dausze, stolicy Kataru, dyrektor generalny organizacji Tony Tyler wynika to z głębszego niż się spodziewano spowolnienia gospodarczego w Chinach, ale również nieudolnego zarządzania ruchem lotniczym w niektórych częściach świata (na przykład na Bliskim Wschodzie i w Europie), bardzo wysokich podatków, kosztownych regulacji zasad działania branży oraz chciwości lotnisk, które nie nadążają z rozbudową infrastruktury, za to w szybkim tempie podnoszą opłaty za korzystanie z niej.

Nie zmienia to faktu, że linie lotnicze odbiorą w tym roku 1400 samolotów (w tym jeden dreamliner LOT-u) o całkowitej wartości około 150 mld dolarów.

Tegoroczne wyniki oznaczają, że zysk netto z każdego statystycznego pasażera wyniesie średnio 5,42 dolara i mimo że tegoroczne łączne wyniki są niższe od prognoz, to i tak wyższe od wypracowanych w latach 2012 (6,1 mld ) i 2013 (10,6 mld dol.).  jednakże poszczególne regiony zdecydowanie się od siebie różnią.

Najwięcej zarabiają Amerykanie - 9,2 mld dolarów łącznie i 11,09 dolara na każdego przewiezionego pasażera, podczas gdy w Europie ma to być 2,8 mld dolarów i zaledwie 3,23 dolara na statystycznym sprzedanym bilecie. Na naszym kontynencie mogłoby to być o wiele więcej, ale wykorzystanie przestrzeni powietrznej jest nieefektywne do tego stopnia, że z tytułu opóźnień europejskie linie stracą w tym roku 7,7 mld dolarów - wynika z wyliczeń IATA.

— Dzisiaj transport lotniczy wypracowuje 1 procent światowego PKB, przewozi 3,3 mld ludzi oraz towary o wartości 6,8 biliona dolarów. To wielki kontrast w porównaniu z tym, co branża wnosi do gospodarki i ryzykiem finansowym jakie ponosi - mówił Tony Tyler.

Obecna prognoza jest oparta na założeniu, że światowa gospodarka będzie się rozwijała w tempie 2,8 procent, a światowy handel zwiększy się o 3,6 procent (nie 4,5 procent, jak IATA zakładała w marcu).

To wszystko jest możliwe dzięki nieustannej restrukturyzacji przewoźników, tendencji do tworzenia joint-ventures i nieustannym zwiększaniu średniej wypełnienia samolotów, które wynosi obecnie 80,4 procent. Sebastian Mikosz, prezes LOT-u zapewnia, że na koniec tego roku, dzięki restrukturyzacji, ale przede wszystkim generowaniu nowych przychodów, rok 2014 zamknie 70 mln złotych zysku z działalności podstawowej, czyli z latania.

Dla pasażerów jest jedna dobra wiadomość - w tym roku stanieją bilety lotnicze  średnio o 3,5 procent. Głównie z powodu ostrej konkurencji między przewoźnikami (także LOT wprowadził od 1 czerwca nową najniższą taryfę,tzw LOT Simple), oraz niskiej inflacji.

Stabilne są koszty paliwa lotniczego. W 2011 roku  roku ropa kosztowała po 120 dol. za baryłkę, dzisiaj jest to ok. 110 dol.,ale  dla linii lotniczych koszt paliwa wynosi 124,2 dol., a łączny rachunek zapłacony przez  przewoźników, sięgnie 212 mld dolarów.

Wielkość wydaje się imponująca, ale już teraz wiadomo, że IATA jeszcze w marcu była zbyt dużym optymistą - zysk linii lotniczych nie wyniesie w tym roku 18,7 mld dolarów, ale o 700 mln mniej.

Jak poinformował podczas 70. Walnego Zgromadzenia IATA w Dausze, stolicy Kataru, dyrektor generalny organizacji Tony Tyler wynika to z głębszego niż się spodziewano spowolnienia gospodarczego w Chinach, ale również nieudolnego zarządzania ruchem lotniczym w niektórych częściach świata (na przykład na Bliskim Wschodzie i w Europie), bardzo wysokich podatków, kosztownych regulacji zasad działania branży oraz chciwości lotnisk, które nie nadążają z rozbudową infrastruktury, za to w szybkim tempie podnoszą opłaty za korzystanie z niej.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek