Samoloty wolne od opłat za spaliny

Parlament Europejski poparł propozycję Brukseli o zawieszeniu na rok opłat od emisji spalin przez linie lotnicze do czasu wypracowania porozumienia w sprawie, która skłóciła Europę z USA i Chinami

Publikacja: 27.02.2013 16:31

Komisja środowiska naturalnego Parlamentu Europejskiego przegłosowała propozycję Komisji Europejskiej z listopada o zawieszeniu na rok unijnego programu handlu emisjami spalin ETS w lotach transkontynentalnych. Eurodeputowani podkreślili, że ich poparcie zależy od postępów Międzynarodowej Organizacji Transportu Cywilnego ICAO w uzgadnianiu działań w skali świata wobec emisji dwutlenku węgla.

Jeśli linie lotnicze nie musiałyby opłacić za emisję CO

2

, mogłyby obniżyć ceny biletów. Również klienci biur podróży odczuliby ulgę, bo touroperatorzy, w ślad za liniami lotniczymi, doliczają do wyjazdów samolotowych "opłatę środowiskową".

- Nasze głosowanie jest wyraźnym sygnałem, że Unia Europejska pragnie międzynarodowego rozwiązania - stwierdził Petr Liese, który zajmuje się tą kwestią w PE.

Niemiecki chadek dodał, że nie ma już wymówek, nikt nie może mówić, że Unia przeszkadza w porozumieniu. - Apeluję zwłaszcza do prezydenta Baracka Obamy, który dostał nagrodę Nobla między innymi za przywiązanie do walki ze zmianą klimatu i do sekretarza stanu Johna Kerryego. Mogą stracić wiarygodność, jeśli będą sprzeciwiać się rozwiązaniu w tej ważnej sprawie.

Komisarz ds. zmian klimatu Connie Hedegaard zawiesiła w ubiegłym roku plan pobierania opłat  za spaliny samolotów w lotach do Europy od linii z innych krajów, po sprzeciwach, którym przewodziły USA i Chiny. Unia wprowadziła jednostronnie podatek od spalin od 1 stycznia 2012 r., ale 26 krajów z 36 należących do ICAO sprzeciwiło się temu, uznając to za naruszenie prawa międzynarodowego.

Dotychczasowe stanowisko Waszyngtonu przed plantowanymi w marcu rozmowami pod egidą  ICAO jest takie, że proponowane przez Unię rozwiązanie dotyczy tylko małej części emisji spalin  samolotów.

Dyrektor generalny IATA, Tony Tyler uznał, że po usunięciu tej przeszkody znajdujemy się w dogodnej pozycji do doprowadzenia do przełomu na podstawie rozwiązań rynkowych. Problemem będą jak zwykle szczegóły, bo porozumienie musi zapewniać uczciwą konkurencję.

Ekolodzy przyjęli z uznaniem głosowanie w Brukseli. - Piłka jest teraz po stronie ICAO, ale jeśli nie uda się jej dobrze rozegrać, to Europa ma inne rozwiązania w zanadrzu - stwierdził Aoife O'Leary z ugrupowania Transport & Environment.

ICAO ma zająć się znowu tą kwestią podczas najbliższego zgromadzenia generalnego we wrześniu.

Komisja środowiska naturalnego Parlamentu Europejskiego przegłosowała propozycję Komisji Europejskiej z listopada o zawieszeniu na rok unijnego programu handlu emisjami spalin ETS w lotach transkontynentalnych. Eurodeputowani podkreślili, że ich poparcie zależy od postępów Międzynarodowej Organizacji Transportu Cywilnego ICAO w uzgadnianiu działań w skali świata wobec emisji dwutlenku węgla.

Jeśli linie lotnicze nie musiałyby opłacić za emisję CO

Pozostało 83% artykułu
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina