Wakacje na lotniskach pod znakiem wzrostów

Ruch lotniczy w Polsce w sierpniu wzrósł aż o 14 procent. Najmocniej awansował port w Szczecinie. Jedyny, któremu ubyło pasażerów był port w Katowicach. Dobry start Modlina

Publikacja: 21.09.2012 09:12

Wakacje na lotniskach pod znakiem wzrostów

Foto: Rzeczpospolita

Lipiec dla branży lotniczej na świecie był miesiącem dużo gorszym niż czerwiec. Ruch pasażerski wzrósł co prawda o około 2 proc., ale dynamika była niższa niż w lipcu. W poprzednim miesiącu liczba nowych podróżnych wzrosła rok do roku o 5 proc.

O ile liczba pasażerów w Europie kolejny miesiąc maleje, o tyle rosną rynki w Afryce, Azji i Pacyfiku i na Bliskim Wschodzie – podaje Zrzeszenie Międzynarodowych Portów Lotniczych (ACI). Ale polskie lotniska kryzys w europejskiej branży omija.

Modlin zabiera

Polskie porty lotnicze obsłużyły w ciągu ośmiu miesięcy tego roku prawie 17 mln ludzi. To o 2,4 mln więcej niż w tym samym okresie 2011 roku. Wciąż największym portem pozostaje Warszawa, mimo spadku ruchu w sierpniu o około 6 proc. Za nią, z ponad 2 mln klientów po pierwszych ośmiu miesiącach znajdują się lotniska w Krakowie i w Gdańsku.

Uruchomione w połowie lipca nowe lotnisko w podwarszawskim Modlinie po dwóch miesiącach działalności obsłużyło 311 tys. podróżnych. To więcej niż lotniska w Bydgoszczy i w Szczecinie w okresie od stycznia do sierpnia. W samym sierpniu przez lotnisko Warszawa Modlin przewinęło się 171,2 tys. podróżnych.

Dobry start portu w Modlinie oznaczał jednak zmniejszenie ruchu na warszawskim Okęciu. Do Modlina operacje przeniósł Wizz Air, który, jak mówi Przemysław Przybylski, rzecznik lotniska w Warszawie, przewoził ze stołecznego portu ponad 1 mln podróżnych rocznie. Rejsy z Modlina obsługuje również Ryanair.

Lotnisko im. Fryderyka Chopina obsłużyło od początku roku 6,7 mln podróżnych. Mimo odpływu pasażerów Wizz Airu było to o około 8 proc. więcej niż w okresie od stycznia do sierpnia 2011 roku. – Wizz Air obsługiwał niecałe 10 proc. naszych klientów. Spadek ruchu o 6 proc. świadczy, że cały czas w naszym porcie mamy potencjał wzrostu liczby podróżnych – mówi Przybylski. A w sierpniu ubyli też pasażerowie obsługiwani przez OLT Express, linię, która zawiesiła działalność w lipcu, a teraz jest w upadłości.

Katowice zostają w tyle

Lotniskiem, na którym ruch rośnie w najbardziej imponującym tempie jest port w Szczecinie. – Od początku roku obsłużyliśmy 256,2 tys. pasażerów – podaje jego rzecznik Krzysztof Domagalski. To wzrost o 56 proc. w porównaniu z rokiem 2011. Tylko w sierpniu odprawiono tu 39,2 tys. osób – o 40 proc. więcej niż sierpniu 2011 r. Jak podaje Domagalski, w tym miesiącu ruch krajowy wzrósł o 111, a zagraniczny – o 25 proc.

Lotniska w Bydgoszczy, Wrocławiu i Łodzi od początku roku zyskały około 27 proc. nowych klientów. W Bydgoszczy na trasie do Warszawy przybyło 28 proc. pasażerów w porównaniu z sierpniem 2011 r. Również we Wrocławiu największy wzrost nastąpił w segmencie połączeń krajowych – o ponad 33 proc. – To znakomity wynik, pokazujący nadal ogromny potencjał lotów po Polsce. Można przypuszczać, że z sukcesem wykorzystali go tacy przewoźnicy jak PLL LOT i Eurolot, zajmując miejsce po linii OLT Express – mówi Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego lotniska.

Jedynym regionalnym portem lotniczym, który obsłużył w sierpniu mniej klientów niż w 2011 roku, było lotnisko w Katowicach. Port odprawił 326,6 tys. osób, o 4,7 proc. mniej niż w sierpniu 2011 roku. – Największy wpływ miało bankructwo sześciu biur podróży oraz mniejsze zainteresowanie wakacjami za granicą. Z połączeń wakacyjnych z pyrzowickiego lotniska w sierpniu skorzystało 149,4 tys. pasażerów, co w porównaniu z rokiem ubiegłym dało 12-proc. spadek ruchu czarterowego – mówi Cezary Orzech, rzecznik portu.

Lipiec dla branży lotniczej na świecie był miesiącem dużo gorszym niż czerwiec. Ruch pasażerski wzrósł co prawda o około 2 proc., ale dynamika była niższa niż w lipcu. W poprzednim miesiącu liczba nowych podróżnych wzrosła rok do roku o 5 proc.

O ile liczba pasażerów w Europie kolejny miesiąc maleje, o tyle rosną rynki w Afryce, Azji i Pacyfiku i na Bliskim Wschodzie – podaje Zrzeszenie Międzynarodowych Portów Lotniczych (ACI). Ale polskie lotniska kryzys w europejskiej branży omija.

Pozostało 85% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek