Ryanair - rekordzista zysku

Kryzys nie odbił się negatywnie na wynikach taniego przewoźnika. Spółka odnotowała w pierwszym kwartale 2012 r. rekordowo wysoki zysk

Publikacja: 21.05.2012 13:42

Ryanair - rekordzista zysku

Foto: Bloomberg

Ryanair wypracował w pierwszym kwartale tego roku 503 mln euro zysku netto. To aż o 25 procent więcej niż rok temu. Przychody spółki wzrosły w tym czasie o 19 proc. i wyniosły 4,3 mld euro.

Spółka poinformowała, że przewiozła też o 5 proc. więcej pasażerów, niż w roku ubiegłym. Równoległe o 16 proc. w górę skoczyły ceny za przewozy, co wystarczyło, by zrównoważyć 30-procentowy wzrost cen paliwa. Dobre wyniki nie wprawiły władz linii w zbyt wielkią euforię. Ostrzegły one, że w bieżącym roku finansowym (kończy się w marcu 2013 r.) zyski mogą być niższe.

"Recesja, cięcia, strach o przyszłość wspólnej waluty oraz niższe ceny biletów oferowane na loty z nowo otwieranych baz na Węgrzech, w Polsce, Hiszpanii oraz prowincjonalnych lotniskach w Wielkiej Brytanii mogą sprawić, że trudno będzie nam utrzymać rekordowe wyniki" - informuje spółka w komunikacie.

Spółka prognozuje, że w roku finansowym wypracuje od 400 do 440 mln euro zysku.

Optymizm nie opuszcza jednak prezesa Ryanaira. W swojej wypowiedzi dla BBC Michael O'Leary stwierdził, że jego spółka może skorzystać na „mrocznych" prognozach dla europejskich gospodarek.

- Ludzie nie przestaną jeździć na wakacje. Będą po prostu bardziej liczyć fundusze i w ten sposób przeniosą się do tańszych przewoźników – stwierdził. – U nas nie ma żadnych ukrytych opłat. Cena jest jasno przedstawiona. Pod tym względem jesteśmy najbardziej przyjazną linią lotniczą – dodał. Zapytany o opłaty pobierane przez Ryanaira za bagaż wyjaśnił, że zostały one wprowadzone, by zmienić przyzwyczajenia klientów. Latanie tylko z bagażem podręcznym jest zwyczajnie szybsze.

Ogromny zysk Ryanaira jest wyjątkiem wśród przewoźników. Zdecydowana większość europejskich linii lotniczych zamknęła ostatni rok finansowy pod kreską. Winą za ten stan obarczają wysokie ceny paliwa oraz politykę władz własnych krajów. Ich zdaniem politycy traktują branżę lotniczą jak krowę, którą trzeba jak najszybciej wydoić. Jako przykład takich działań podali pomysł wprowadzenia nowych opłat od pasażerów w sytuacji, kiedy ich liczba spadła o 6 proc. w porównaniu z 2007 r.

Ryanair wypracował w pierwszym kwartale tego roku 503 mln euro zysku netto. To aż o 25 procent więcej niż rok temu. Przychody spółki wzrosły w tym czasie o 19 proc. i wyniosły 4,3 mld euro.

Spółka poinformowała, że przewiozła też o 5 proc. więcej pasażerów, niż w roku ubiegłym. Równoległe o 16 proc. w górę skoczyły ceny za przewozy, co wystarczyło, by zrównoważyć 30-procentowy wzrost cen paliwa. Dobre wyniki nie wprawiły władz linii w zbyt wielkią euforię. Ostrzegły one, że w bieżącym roku finansowym (kończy się w marcu 2013 r.) zyski mogą być niższe.

Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
ORLEN Paczka ma 4000 automatów paczkowych i rośnie w imponującym tempie
Turystyka
Brate.com - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina