W biurach podróży są już pierwsze rezerwacje na 2019 rok

Prawie o 30 procent wzrosła sprzedaż wakacji czarterowych w biurach podróży w ostatnim tygodniu – podaje Polski Związek Organizatorów Turystyki. To mocne odbicie po tygodniach słabszych wyników

Publikacja: 22.08.2018 12:27

W biurach podróży są już pierwsze rezerwacje na 2019 rok

Foto: PZOT

Wręcz sensacyjną informację przynosi najnowszy cotygodniowy raport Polskiego Związku organizatorów Turystyki o sprzedaży wyjazdów w biurach podróży. Sprzedaż wzrosła rok do roku o dawno niewidziana wartość 26,5 procent. W tym wycieczek lotniczych, których udział w całej sprzedaży wyniósł ponad 94 procent, o 29,5 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

W efekcie pierwszy raz od miesięcy udało się zahamować spadek skumulowanej nadwyżki osiągniętej przez biura podróży w pierwszym okresie sprzedaży tego sezonu nad wynikami zeszłorocznymi. Skumulowana nadwyżka podniosła się z 18,3 procent do 18,5 procent, a w wypadku imprez lotniczych z 21,48 do 21,7 procent.

To była dobra wiadomość. Zła jest taka, że wzrost odbywał się kosztem cen, które kolejny tydzień spadały. Na szczęście dla touroperatorów nie jakoś gwałtownie, chociaż konsekwentnie. Najwięcej traciły Tirana – 7,8 procent, do średniej ceny 1947 złotych. Poszkodowane były też dwa kierunki bułgarskie – Warna taniała o 5,9 procent, do 1775 złotych, a Burgas o 5,5 procent, do 1800 złotych. Cena wakacji w Antalyi spadła o 5,3 procent, do 2372 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

Najpopularniejsze kraje wybierane przez klientów biur podróży na ostatnie tygodnie wakacji to: Grecja, Turcja, Hiszpania (powrót na trzecie miejsce, za wypchniętą na czwarte Bułgarię), Bułgaria, Albania (skok z szóstej pozycji), Włochy, Egipt (spadek z piątego miejsca tydzień temu), Tunezja, Cypr i Chorwacja.

Warto odnotować, że w wynikach skumulowanych (od początku sprzedaży tego sezonu) udział Grecji osiągnął poziom 30 procent (tydzień wcześniej było to 29,8 procent) przy wzroście sprzedaży w stosunku do zeszłego roku o 15,9 procent (15,6 procent tydzień wcześniej).

Raport PZOT podaje też pierwszy raz „nieśmiałe" jeszcze, jak zaznacza jego autor prezes organizacji Krzysztof Piątek, wyniki sprzedaży kolejnego sezonu, 2018/2019. Na razie tylko trzy informacje. Najczęściej kupowanymi kierunkami są Egipt, Tajlandia, Hiszpania, Włochy i Tanzania.

Wzrost w stosunku do tego samego okresu sprzed roku wynosi 3,7 procent, przy czym najwięcej zyskuje sprzedaż samych noclegów (tzw. dojazd własny) – 11 procent. Prawdopodobnie chodzi tu o zakupy robione przez zapalonych narciarzy, którzy już rezerwują sobie ulubione stoki we Włoszech i Austrii (dziewiąte miejsce na liście najpopularniejszych kierunków). O 2,72 procent większe niż rok wcześniej są rezerwacje imprez lotniczych, a o 12,4 procent autokarowych.

*Raport obejmuje 33. tydzień roku, czyli okres od 13 do 19 sierpnia 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Wręcz sensacyjną informację przynosi najnowszy cotygodniowy raport Polskiego Związku organizatorów Turystyki o sprzedaży wyjazdów w biurach podróży. Sprzedaż wzrosła rok do roku o dawno niewidziana wartość 26,5 procent. W tym wycieczek lotniczych, których udział w całej sprzedaży wyniósł ponad 94 procent, o 29,5 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?