W biurach podróży rosną ceny i sprzedaż

Powiało wakacyjnym optymizmem. Wraz ze zbliżaniem się początku wakacji szkolnych wzrosło zainteresowanie wyjazdami. Biura podróży odwiedziło w ostatnim tygodniu o 21,1 procent klientów więcej niż rok temu o tej porze

Publikacja: 19.06.2018 19:12

W biurach podróży rosną ceny i sprzedaż

Foto: PZOT

Polski Związek Organizatorów Turystyki podał w dzisiejszym raporcie, że w 24. tygodniu tego roku* biura podróży sprzedały 21,8 procent więcej wyjazdów niż rok temu (liczba klientów była większa o 21,1 procent). Lwią ich część stanowiły wycieczki samolotowe (93 procent). W tej kategorii wzrost zainteresowania turystów był nawet większy niż średnia i wyniósł 26,5 procent rok do roku. Dla porównania – samych noclegów (tzw. dojazd własny) biura sprzedały o 31,3 procent mniej, a autokarowych o 13,6 procent mniej niż przed rokiem.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Mimo sporego wzrostu ruchu w turystyce wyjazdowej, nie udało się zahamować zmniejszania się nadwyżki skumulowanej w poprzednich miesiącach. Ogólna „górka" po ostatnim tygodniu wynosi 23,1 procent (było 23,2 procent), a ta w kategorii imprez czarterowych – 26,87 (było 26,9 procent).

Udało się natomiast odwrócić tendencję kurczenia się cen, często poniżej kosztów imprezy. W minionym tygodniu średnie koszty wyjazdu były wyższe niż tydzień wcześniej w wypadku Egiptu – 8,2 procent (2192 złotych za osobę), Cypru – 7,2 procent (2290 złotych), Turcji – 5,3 procent (2364 złotych), Tunezji – 5 procent (1686 złotych), Grecji – 2,4 procent (2161 zł) i Hiszpanii – 0,9 procent (2566 złotych). Taniały natomiast podróże do: Albanii – o 5,7 procent (1762 złotych), Bułgarii – o 5,1 procent (1612 złotych), Chorwacji – o 3 procent (1637 złotych) i Włoch – o 1,5 procent (1995 złotych).

Jeśli chodzi o poszczególne kierunki, to najbardziej podrożały w ciągu tygodnia wakacje na Korfu (14,4 procent, wcześniej ten kierunek dwa razy był mocno przeceniony – o 5,4 i 6,3 procent), w Szarm el-Szejk (o 11,2 procent), Marsa Alam (o 10,5 procent), Bodrum (o 9 procent) i Chanii (o 7 procent).

Kolejność najpopularniejszych krajów ułożyła się następująco: Grecja, Turcja, Bułgaria (przeskoczyła Hiszpanię), Hiszpania, Włochy, Albania (awans na szóste miejsce kosztem Egiptu), Egipt, Tunezja (oczko wyżej przed Cypr), Cypr i Chorwacja.

Widać nadal umacnianie pozycji przez Grecję. Po ostatnim tygodniu jej udział w skumulowanych wynikach wynosił 27,2 procent (tydzień wcześniej było to 26,7 procent), a wzrost w stosunku do stanu sprzed roku – 16,6 procent (tydzień wcześniej – 15,5 procent).

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

Według danych z poprzedniego sezonu zaawansowanie sprzedaży wynosiło rok temu 63 procent.

*Raport obejmuje 24. tydzień roku, czyli okres od 11 do 17 czerwca 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Polski Związek Organizatorów Turystyki podał w dzisiejszym raporcie, że w 24. tygodniu tego roku* biura podróży sprzedały 21,8 procent więcej wyjazdów niż rok temu (liczba klientów była większa o 21,1 procent). Lwią ich część stanowiły wycieczki samolotowe (93 procent). W tej kategorii wzrost zainteresowania turystów był nawet większy niż średnia i wyniósł 26,5 procent rok do roku. Dla porównania – samych noclegów (tzw. dojazd własny) biura sprzedały o 31,3 procent mniej, a autokarowych o 13,6 procent mniej niż przed rokiem.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy