Czwarty z kolei tydzień spada dynamika wzrostu sprzedaży wyjazdów w biurach podróży – wywodzi na początku cotygodniowej analizy sytuacji w turystyce wyjazdowej prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Wskazuje on, że przebieg sprzedaży jest w tym roku o tyle nietypowy, że we wcześniejszych latach jej szczyt występował zwykle w drugiej połowie miesiąca, a w styczniu tego roku miał on miejsce w połowie miesiąca. Najlepszy był tydzień drugi po czym sprzedaż zaczęła spadać. Prawdopodobnie na konsumentów zadziałały informacje o konflikcie wokół ustawy o IPN.
Autor ubolewa, że chociaż rosną dochody Polaków, to czasami brakuje im „chęci podjęcia decyzji o zakupie zagranicznej wycieczki".
Zamieszcza też wykres dwuletniej dynamiki sprzedaży, obejmujący okres od pierwszego tygodnia listopada 2017 roku (45 tydzień). „Ma ona tę zaletę, że odnosi się do relatywnie wiarygodnej bazy z sezonu 2016 o dość dobrej zgodności z oficjalnymi danymi rzeczywistymi. Słupki oznaczają dwuletnią dynamikę wzrostu liczby imprez lotniczych, a czarna linia dynamikę wzrostu w poprzednim sezonie, czyli niejako wkład sezonu 2015/2016 w łączny wzrost w okresie dwuletnim".
Wykres wskazuje na niewielki spadek dynamiki sprzedaży, ale dość prawdopodobna jest jej rychła poprawa, zwłaszcza jeśli słabnący wpływ rozchwianych nastrojów politycznych nie zostanie w istotny sposób zakłócony – komentuje ekspert.