- Zacznę od małej prowokacji – odnoszę wrażenie, że istnieją grupy mające swoje wizje rozwoju turystyki – zagaił Dawid Lasek, podsekretarz stanu odpowiedzialny za turystykę, podczas seminarium „Nowe trendy w turystyce" przeprowadzonego podczas pierwszego dnia targów turystycznych TT Warsaw. – Pozostaje pytanie, czy jesteśmy w stanie stworzyć taką wspólną wizję? Mój resort jest gotowy do współpracy ze wszystkimi środowiskami w tym zakresie – dodał i przypomniał, że podczas półrocznego sprawowania funkcji odbył wiele spotkań i konsultacji ze środowiskiem turystycznym. – Czas naszego zapoznawania się ze stanem polskiej turystyki już minął i od przyszłego roku pragniemy już intensywnie zabrać się do współpracy – zadeklarował Lasek.
Za co odpowiada minister?
Podczas seminarium Lasek powtórzył tezy przedstawione podczas Kongresu Turystyki Polskiej (Katalog słabych stron turystyki polskiej). Przypomniał, że nową szansą dla turystyki jest zawarcia jej w "Strategii zrównoważonego rozwoju" wicepremiera Morawieckiego i o tym, że jednym z jego najważniejszych celów jako ministra jest stworzenie domu terytorialnych turystycznych marek polskich i systemu zarządzania polską polityką turystyczną.
- Jest wiele elementów blokujących rozwój branży, które nie zależą od ministra turystyki – zauważył przy tym. Podkreślił, że zależy mu na współpracy z resortami: rolnictwa, gospodarki i szkolnictwa wyższego. – Chcemy doprowadzić do zmian w prawie, aby minister miał możliwość pełnego kreowania polityki turystycznej – podkreślał Lasek. - Dlatego należy wytyczyć linię demarkacyjną między tym, co systemowe i strategiczne, za co odpowiada minister, i tym, co operacyjne, a wynosi 90 procent działań na rzecz turystyki, jak wdrażanie rozwiązań, robienie biznesu w turystyce, sprawianie, że Polska staje się pożądanym kierunkiem. To wszystko powinno się odbywać na niższych szczeblach – dodał. Jaka więc ma być turystyka według Laska? Otwarta, wolna, poddana naturalnym procesom rynkowym.
Polskę za pół ceny niech robi POT
W czasie konferencji Ministerstwo Sportu i Turystyki podsumowało wrześniową akcję „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny". Była to pierwsza tego typu inicjatywa obejmująca całą Polskę i przeprowadzona odgórnie, przez resort.
Jej celem była popularyzacja turystyki krajowej i pokazanie różnorodności oferty turystycznej, a zarazem nowy, pilotażowy model współpracy ministerstwa z branżą turystyczną – tłumaczył, przedstawiający wyniki akcji, Tomasz Dzieńdziura z departamentu turystyki.