Strategia, którą - na zlecenie samorządu i we współpracy z nim - przygotowują eksperci z firmy Ageron Polska, ma być gotowa do końca roku. Wczoraj zaprezentowano wyniki przeprowadzonych wśród mieszkańców Polski i Opola badań służących określeniu obecnego postrzegania miasta, z racji organizowanego tu festiwalu nazywanego często stolicą polskiej piosenki.
Badania potwierdziły, że Opole kojarzy się Polakom głównie z Krajowym Festiwalem Polskiej Piosenki oraz określeniami pochodnymi: muzyką, piosenką, amfiteatrem, koncertami - takie skojarzenia ma 67 procent badanych. Jednocześnie 44 procent ankietowanych nie potrafiło wymienić żadnych dodatkowych skojarzeń.
Inne niż festiwalowe skojarzenia z miastem potrafią natomiast wskazać osoby, które osobiście odwiedziły Opole - również ci, którzy najczęściej mają w pamięci bardzo dobry obraz miasta. Ich skojarzenia dotyczą m.in. opolskiego ogrodu zoologicznego, historii miasta, działającej w regionie mniejszości niemieckiej oraz opolskich uczelni. Ci, którzy kiedykolwiek byli w Opolu, jako jego największą zaletę wymieniają spokój.
W ocenie ekspertów przygotowujących projekt strategii, badania przeprowadzone wśród mieszkańców Opola dowodzą, że dobrze postrzegają oni swoje miasto. Zdecydowana większość mieszkańców utożsamia się z nim, doceniając spokój, bezpieczeństwo i kameralny charakter Opola, a także ofertę kulturalną i możliwości rozwoju zawodowego.
77 procent badanych uważa, że Opole jest dobrym miejsce do życia, a 75 procent czuje się związanych z miastem. Zwraca jednak uwagę grupa mieszkańców niezadowolonych z miasta (ok. 11 procent), a także wyższy odsetek "niezadowolonych" w młodszych grupach wiekowych. Spokój miasta, podnoszony jako zaleta przez grupę „zadowolonych", dla tej grupy działa na niekorzyść; to niedaleki Wrocław jest wymieniany jako miasto spełniające aspiracje tej grupy mieszkańców.