Opolanie powiedzą, co ciekawego jest w mieście

W drugiej połowie listopada w Opolu rozpoczną się konsultacje społeczne. Mieszkańcy wypowiedzą się na temat sposobów promocji miasta i kształtowania jego wizerunku. To część prac nad Strategią Promocji Marki Opole na lata 2017-2022

Publikacja: 03.11.2016 09:09

Opole

Opole

Foto: Pixabay

Strategia, którą - na zlecenie samorządu i we współpracy z  nim - przygotowują eksperci z firmy Ageron Polska, ma być gotowa do końca roku. Wczoraj zaprezentowano wyniki przeprowadzonych wśród mieszkańców Polski i Opola badań służących określeniu obecnego postrzegania miasta, z racji organizowanego tu festiwalu nazywanego często stolicą polskiej piosenki.

Badania potwierdziły, że Opole kojarzy się Polakom głównie z Krajowym Festiwalem Polskiej Piosenki oraz określeniami pochodnymi: muzyką, piosenką, amfiteatrem, koncertami - takie skojarzenia ma 67 procent badanych. Jednocześnie 44 procent ankietowanych nie potrafiło wymienić żadnych dodatkowych skojarzeń.

Inne niż festiwalowe skojarzenia z miastem potrafią natomiast wskazać osoby, które osobiście odwiedziły Opole - również ci, którzy najczęściej mają w pamięci bardzo dobry obraz miasta. Ich skojarzenia dotyczą m.in. opolskiego ogrodu zoologicznego, historii miasta, działającej w regionie mniejszości niemieckiej oraz opolskich uczelni. Ci, którzy kiedykolwiek byli w Opolu, jako jego największą zaletę wymieniają spokój.

W ocenie ekspertów przygotowujących projekt strategii, badania przeprowadzone wśród mieszkańców Opola dowodzą, że dobrze postrzegają oni swoje miasto. Zdecydowana większość mieszkańców utożsamia się z nim, doceniając spokój, bezpieczeństwo i kameralny charakter Opola, a także ofertę kulturalną i możliwości rozwoju zawodowego.

77 procent badanych uważa, że Opole jest dobrym miejsce do życia, a 75 procent czuje się związanych z miastem. Zwraca jednak uwagę grupa mieszkańców niezadowolonych z miasta (ok. 11 procent), a także wyższy odsetek "niezadowolonych" w młodszych grupach wiekowych. Spokój miasta, podnoszony jako zaleta przez grupę „zadowolonych", dla tej grupy działa na niekorzyść; to niedaleki Wrocław jest wymieniany jako miasto spełniające aspiracje tej grupy mieszkańców.

Wśród symboli Opola najwięcej ankietowanych (32 procent) wymieniło miejscowy amfiteatr, a 26 procent znajdującą się w jego sąsiedztwie zabytkową Wieżę Piastowską; 11 procent wskazało zaś na opolski ratusz. Wśród osób kojarzących się z Opolem najwięcej badanych (po 16 procent) wskazało inicjatora festiwalu piosenki Karola Musioła i piosenkarkę Edytę Górniak; 9 procent wymieniło obecnego prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego, a 5 procent piosenkarza i aktora Michała Bajora.

Wyniki badań posłużą do dalszych prac nad strategią. Teraz eksperci ocenią potencjał miasta w porównaniu z konkurencją. Określony zostanie też pożądany wizerunek miasta i sposoby jego osiągnięcia w najbliższych latach. Źródłem inspiracji w tym zakresie mają być pomysły na promocję miasta pozyskane na etapie diagnostycznym. Wypracowane rozwiązania zostaną przedstawione w trakcie listopadowych konsultacji społecznych.

Powstająca kosztem 60 tysięcy złotych strategia promocji marki Opole na kolejne sześć lat ma pomóc w kształtowaniu wizerunku Opola i określić sposoby jego promowania, wskazując kompleksowe, skuteczne metody i narzędzia marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem promocji kulturalnej, gospodarczej, sportowej i turystycznej. W postępowaniu ofertowym do współpracy przy tworzeniu strategii samorząd wybrał firmę Ageron Polska. To agencja, która opracowała wcześniej m.in. Markę Polskiej Gospodarki, a także strategię promocji Zakopanego i Bełchatowa.

Przedstawiciele samorządu zapewniają, że w proces tworzenia strategii zostaną zaangażowani, w drodze konsultacji, mieszkańcy, przedsiębiorcy, przedstawiciele samorządu i organizacji pozarządowych oraz inne podmioty mające wpływ na rozwój Opola.

W pierwszym etapie projektu przeprowadzono m.in. badania marketingowe na reprezentatywnej próbie mieszkańców Opola, a także wywiady z liderami opinii, przedstawicielami środowisk opiniotwórczych, biznesu i kultury. Na podstawie analizy wyników badań i prac zespołu projektowego eksperci określą docelowy wizerunek marki miasta, najważniejsze grupy docelowe promocji, a także zaprojektują ramowy program działań promocyjnych służących rozwojowi i promocji Opola.

Opole jest w trakcie przygotowań do powiększenia obszaru miasta. Zgodnie z lipcową decyzją rządu, z początkiem przyszłego roku jego powierzchnia zwiększy się o sołectwa z podopolskich gmin. Ogółem powierzchnia miasta powiększy się w ten sposób o ponad 5,2 tys. ha, czyli 52 km kw. - do 149 km kw. Dzięki powiększeniu granic liczba opolan wzrośnie o 9,2 tysiąca, do 128 tysięcy. Przeciwko powiększeniu powierzchni Opola protestowali samorządowcy i część mieszkańców podopolskich gmin.

Strategia, którą - na zlecenie samorządu i we współpracy z  nim - przygotowują eksperci z firmy Ageron Polska, ma być gotowa do końca roku. Wczoraj zaprezentowano wyniki przeprowadzonych wśród mieszkańców Polski i Opola badań służących określeniu obecnego postrzegania miasta, z racji organizowanego tu festiwalu nazywanego często stolicą polskiej piosenki.

Badania potwierdziły, że Opole kojarzy się Polakom głównie z Krajowym Festiwalem Polskiej Piosenki oraz określeniami pochodnymi: muzyką, piosenką, amfiteatrem, koncertami - takie skojarzenia ma 67 procent badanych. Jednocześnie 44 procent ankietowanych nie potrafiło wymienić żadnych dodatkowych skojarzeń.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek