Wzrost ruchu na Heathrow, konieczny trzeci pas

Największe brytyjskie lotnisko, Heathrow, obsłużyło w ubiegłym roku o 3,4 procent więcej podróżnych. To przypomina, że konieczna budowa nowego pasa - uważa jego zarząd

Publikacja: 25.02.2014 16:51

Wzrost ruchu na Heathrow, konieczny trzeci pas

Foto: Bloomberg

Od dawna trwa spór polityków o rozbudowę lotniska. Prezes spółki Heathrow Limited, należącej do Heathrow Airport Holding (HAH), Colin Matthews wyjaśnia, że lotnisko odprawia coraz więcej pasażerów z Azji i Ameryki Południowej. - Mielibyśmy więcej lotów do tych krajów, gdybyśmy mieli większe moce. A z większymi mocami będziemy więcej dawać brytyjskiego PKB - mówi.

Lotnisko odprawiło w 2013 r. rekordową liczbę 72,3 mln podróżnych wobec 70 mln rok wcześniej, co zapewniło mu trzecie miejsce na świecie. Lądowały tu i odlatywały większe samoloty i bardziej wypełnione niż w poprzednich latach.

Lotnisko wykorzystuje niemal w całości swe moce. W 2013 r. przyjęło i odprawiło ok. 470 tysięcy lotów, a dopuszczalna liczba wynosi 480 tys. Daje to 98 procent wykorzystania.

Członkowie parlamentu i przedsiębiorcy są zgodni, że południowo-wschodnia Anglia potrzebuje nowych pasów, aby cały kraj zachował konkurencyjność. Budowa nowych w gęsto zaludnionych rejonach jest jednak mało popularna wśród wyborców, więc decyzję o rozbudowie ciągle się odracza.

Może coś się zmieni w drugim półroczu, gdy specjalnie powołana komisja wyda ostateczne zalecenie, co do lokalizacji nowego pasa. Matthews pozytywnie ocenia prace komisji. Uważa, że to największa szansa dla kraju podjęcia tej nieuchronnie trudnej decyzji, bo gospodarcza argumentacja rozbudowy lotniska jest lepiej i bardziej rozumiana teraz niż dotąd.

Heathrow Ltd wypracowała w 2013 r. zysk operacyjny EBITDA 1,42 mld funtów , o 23,1 proc. większy niż rok wcześniej dzięki większej liczbie podróżnych i poprawie o 15,1 proc. średniego przychodu na pasażera. W tym roku organ regulacji transportu wprowadził limity stawek, jakie lotnisko może pobierać od linii lotniczych, Matthews  zastanawia się, czy zgłosić w marcu odwołanie od tej decyzji.

Firma matka HAH należy do  hiszpańskiej Ferrovial (25 proc.), Qatar Holding, China Investment i funduszu inwestycyjnego rządu Singapuru. Jest właścicielem i operatorem lotnisk w Aberdeen, Glasgow i Southampton.

Od dawna trwa spór polityków o rozbudowę lotniska. Prezes spółki Heathrow Limited, należącej do Heathrow Airport Holding (HAH), Colin Matthews wyjaśnia, że lotnisko odprawia coraz więcej pasażerów z Azji i Ameryki Południowej. - Mielibyśmy więcej lotów do tych krajów, gdybyśmy mieli większe moce. A z większymi mocami będziemy więcej dawać brytyjskiego PKB - mówi.

Lotnisko odprawiło w 2013 r. rekordową liczbę 72,3 mln podróżnych wobec 70 mln rok wcześniej, co zapewniło mu trzecie miejsce na świecie. Lądowały tu i odlatywały większe samoloty i bardziej wypełnione niż w poprzednich latach.

Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Materiał Promocyjny
Sieci, czyli wąskie gardło transformacji energetycznej
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive