Krawczyk: Stop nowym lotniskom

Nie marnujmy pieniędzy na budowę kolejnych regionalnych lotnisk, które będą przynosiły tylko straty - apeluje Jacek Krawczyk wiceprzewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

Publikacja: 13.10.2013 11:11

Lotnisko w Lublinie działa od 2012 roku

Lotnisko w Lublinie działa od 2012 roku

Foto: Materiały Promocyjne

W Polsce niespełna rok temu oddano nowe lotnisko w podlubelskim Świdniku. Wkrótce ma zacząć działać port w Radomiu. Trwają też prace na lotnisku w Gdyni.

Tę ostatnią inwestycję wzięła pod lupę Bruksela. Komisja Europejska od kilku miesięcy sprawdza, czy jest sens wspierania budowy, skoro w odległości 25 kilometrów działa port w Gdańsku.

Jacek Krawczyk, były szef rady nadzorczej LOT-ub wskazuje w Polskim Radiu, że lokalni politycy obiecywali wyborcom budowę lotniska. Do tej pory wygrywały regionalne ambicje, a nie rachunek ekonomiczny.

- Chodzi o racjonalność wydawania środków publicznych. Te dwa nieszczęsne lotniska w Lublinie i Radomiu stosunkowo mało oddalone od Warszawy, nie mają szans na rentowność - podkreśla Krawczyk. Eksperci lotniczy szacują, że lotnisko, by mogło na siebie zarobić, musi obsłużyć przynajmniej milion pasażerów rocznie.

Jacek Krawczyk przypomina, że Bruksela przygotowuje nowe przepisy, które zmierzają do tego, by trudniej było uzyskać zgodę i fundusze na budowę nowego lotniska. Dlatego zdaniem eksperta Polska powinna postawić na rozbudowę dróg i kolei łączących regiony z kilkoma dużymi lotniskami.

Problem finansowania portów jest też w wielu innych krajach UE. Dwa lata temu na 48 hiszpańskich lotnisk tylko 11 przyniosło zysk. W Polsce jest 13 portów lotniczych wykorzystywanych dla ruchu pasażerskiego. Władze lotnisk w Modlinie, Lublinie, Bydgoszczy, Szczecinie, Łodzi i Rzeszowie muszą dopłacać do ich działalności.

W Polsce niespełna rok temu oddano nowe lotnisko w podlubelskim Świdniku. Wkrótce ma zacząć działać port w Radomiu. Trwają też prace na lotnisku w Gdyni.

Tę ostatnią inwestycję wzięła pod lupę Bruksela. Komisja Europejska od kilku miesięcy sprawdza, czy jest sens wspierania budowy, skoro w odległości 25 kilometrów działa port w Gdańsku.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek