Dlaczego Aerofłot ma drogie bilety?

Zapytał rosyjski odpowiednik naszej Najwyższej Izby Kontroli i skontrolował przewoźnika. Wykrył naruszenia prawa i niegospodarność na ponad 440 mln dolarów

Publikacja: 28.04.2013 13:08

Dlaczego Aerofłot ma drogie bilety?

Foto: Bloomberg

„W latach 2010 - 2011, bez uwzględnienia wpływów otrzymanych od przewoźników zagranicznych latających nad terytorium Rosji, działalność Aerofłotu przynosiła straty" - cytuje raport audytora Federalnej Izby Obrachunkowej Siergieja Riabuchina gazeta "Wiedomosti". Raport jest zapisem niekompetencji, podejrzanych decyzji, nepotyzmu i nieudolności zarządu Aerofłotu.

Audytor podkreśla nieefektywne decyzje rady dyrektorów w pracy z aktywami finansowymi. Np. nie mając wystarczających środków własnych Aerofłot dawał pożyczki swoim firmom zależnym, biorąc na to kredyty z Sbierbanku.

„W ten sposób udzielono pożyczki na 12 mld rubli (380 mln dol.) w celu uzupełnienia środków obrotowych spółki Aerofłot-finans, co obniżyło dochód łączny o 3,8 mld rubli (120 mln dol.)" - czytamy w raporcie.

Jak podkreśla prezes Izby Siergiej Stiepaszyn, celem kontroli przewoźnika było ustalenie zasadności wysokich cen biletów Aerofłotu. Na krajowym rynku bilety tej linii są średnio o 1000 rubli droższe niż konkurencji, a za granicę proporcje są jeszcze gorsze. Np. za bilet z Moskwy do Paryża firma bierze od 27,8 tys. rubli (2783 zł), podczas gdy np. rosyjski Transaero - od 9921 rubli (990 zł), a francuski Aigle Azur od 10115 zł (1020 zł).

Raport skrytykował też sposób przeprowadzania przetargów, a właściwie brak przejrzystych zasad. Przy kwotach na usługi powyżej 10 mln rubli (1 mln zł), przetargów nie było w ogóle. Intratne kontrakty dostawały się często firmom zupełnie nie nadającym się do ich wykonania.

Szefostwo Aerofłotu bagatelizuje raport tłumacząc, że zarzutów nie potwierdzili międzynarodowi audytorzy. A drogie bilety? Tego władze linii nie tłumaczą. Wskazują na wygodny dla pasażerów rozkład lotów oraz odnowiony park samolotowy.

„W latach 2010 - 2011, bez uwzględnienia wpływów otrzymanych od przewoźników zagranicznych latających nad terytorium Rosji, działalność Aerofłotu przynosiła straty" - cytuje raport audytora Federalnej Izby Obrachunkowej Siergieja Riabuchina gazeta "Wiedomosti". Raport jest zapisem niekompetencji, podejrzanych decyzji, nepotyzmu i nieudolności zarządu Aerofłotu.

Audytor podkreśla nieefektywne decyzje rady dyrektorów w pracy z aktywami finansowymi. Np. nie mając wystarczających środków własnych Aerofłot dawał pożyczki swoim firmom zależnym, biorąc na to kredyty z Sbierbanku.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek