Reklama
Rozwiń

Promocja przed Euro 2012 - zapisać się w pamięci

Telewizyjne spoty, banery, ulotki, katalogi, multimedialna instalacja na lotnisku – to tylko niektóre pomysły polskich miast na promocję przed Euro 2012

Publikacja: 27.10.2011 10:09

Warszawa przebrała Syrenkę w strój piłkarski

Warszawa przebrała Syrenkę w strój piłkarski

Foto: youtube

Im bliżej do tego wydarzenia, tym więcej słychać o miastach, w których rozgrywać się będą mecze mistrzostw: Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Warszawie. Nie tylko w mediach krajowych, ale również za granicą.

Czuj się zaproszony

Najwięcej na promocję przed mistrzostwami wyda Polska Organizacja Turystyczna – 60 mln zł. Zostaną wydrukowane ulotki i katalog na temat polskich miast w kilku językach. Powstał też film w reżyserii Tomasza Bagińskiego, który promował Polskę i Euro 2012 na tegorocznych światowych targach turystycznych w Berlinie ITB. Będzie on pokazywany w mediach zagranicznych.

POT pokazuje też Polskę mediom z innych państw. – Przyjechało już do nas ponad 100 dziennikarzy, którzy mogli zobaczyć miasta, stadiony i spotkać się z organizatorami – mówi Adam Zaborowski z Polskiej Organizacji Turystycznej. Wszystkie te działania to elementy międzynarodowej kampanii POT pod hasłem "Move Your Imagination", która rozpoczęła się 8 czerwca. – Chcemy promować przede wszystkim Polskę jako kierunek turystyczny i zachęcić tych, którzy przyjadą do nas po raz pierwszy, do ponownego przyjazdu – tłumaczy Zaborowski.

Dlatego POT stworzyła jeszcze dwa filmy, które prezentują Polskę za granicą. – Nasze działania skierowane są przede wszystkim do Niemców, Francuzów oraz Brytyjczyków – tłumaczy Zaborowski. – Jeden z filmów ma tytuł "Poland feel invited" i jest dostępny w języku angielskim. Można na nim zobaczyć znane polskie miasta i zadowolonych, młodych Polaków.

Poznaniacy gratulują

Spośród miast gospodarzy najwięcej na promocję w związku z Euro 2012 wydaje Poznań. W sumie to już 13,7 mln zł.  Budżet na ten cel rośnie z każdym rokiem. W 2009 r. wynosił  3 mln zł, rok później ok. 5 mln, w tym roku już 5,7 mln zł.

Reklama
Reklama

– Nie chcemy powtórzyć błędu Portugalii – podkreśla Łukasz Goździor, dyrektor Biura Promocji Miasta Poznania. Kraj ten organizował mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2004 r. – Dziś mało kto potrafiłby wymienić wszystkie miasta, w których rozgrywane były mecze – przekonuje Goździor.

Jednak, jak zaznacza, kwoty, które wydaje Poznań, nie są ogromne. – Przed poprzednimi mistrzostwami szwajcarski Zurych wydał na promocję 15 mln euro – podkreśla.

Na co Poznań wydał te miliony? Dwa tygodnie temu ruszyła kampania, w ramach której poznaniacy gratulują Anglikom, Niemcom, Hiszpanom, Holendrom i Włochom awansu ich reprezentacji do mistrzostw. Gratulacje składają w krótkim filmiku. Już można go zobaczyć w Internecie. Ten sam motyw będą zawierać reklamy w znanych europejskich gazetach, takich jak niemiecki "Der Spiegel", hiszpański "El Pais" czy włoska "La Repubblica".

Wcześniej powstał promujący Poznań spot w reżyserii Xawerego Żuławskiego, który w 2010 r. był emitowany w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii. Można go było zobaczyć w największych telewizjach informacyjnych oraz sportowych, m.in. w Sky Sports. Wyprodukowanie tego 3-minutowego filmu kosztowało 1,2 mln zł.

Mecz to początek

Wrocław na reklamę wyda około 10,5 mln zł. – Wszystkie działania promocyjne podporządkowaliśmy hasłom: "Mecz to tylko początek" oraz "2012 powodów, by odwiedzić Wrocław" – informuje Magdalena Okulowska, wicedyrektor biura Euro 2012 we wrocławskim magistracie. Władze miasta planują pod koniec tego roku ruszyć z kampanią w Londynie, Wiedniu i Berlinie. W każdym z tych miast mają zostać zawieszone billboardy zachęcające do przyjazdu do Wrocławia.

Oczarować i zaciekawić tym miastem ma też instalacja, która stanie w grudniu w hali przylotów lotniska we Frankfurcie nad Menem. A raper L.U.C. (Łukasz Rostkowski) specjalnie dla Wrocławia nagrał płytę "Kosmosstumostów", która opowiada o historii powstania tego miasta.

Reklama
Reklama

Syrenka i Chopin,  pasja, miłość i wolność

Z kolei Warszawa planuje wydać 8 mln zł. Podczas kampanii stolicy zostaną wykorzystane postacie Syrenki i Fryderyka Chopina ubrane w piłkarskie stroje.

Będzie można zobaczyć je na plakatach, ulotkach, w reklamach prasowych, Internecie oraz w miejskich wydawnictwach przygotowywanych na Euro 2012. Już teraz na kanale miasta w serwisie YouTube są dostępne filmy z Syrenką w roli głównej. – Będzie to wielojęzyczna kampania, która ma na celu przede wszystkim promowanie symbolu miasta, czyli Syrenki w piłkarskiej atmosferze – mówi Katarzyna Ratajczyk z Biura Promocji UM Warszawa.

Gdańsk ze swoją kampanią za 2,5 mln zł "Wyjdź poza ramy. Dotknij wolności" ruszył 17 października. I tu też stawiają na reklamowy spot, który stworzył Drew Lightfoota (pracował m.in. dla Volkswagena i Apple'a). Na przełomie listopada i grudnia zobaczą go widzowie za granicą. – Planujemy emisję w BBC oraz France24 – wyjaśnia Grażyna Adamska z gdańskiego magistratu.

Przy okazji kampanii uruchomiona została platforma internetowa www.BeyondTheFrame.pl Każdy z użytkowników może nagrać 5-sekundową wypowiedź na temat pasji, miłości oraz wolności, zmiksować ją z innymi nagraniami, a potem przesłać znajomym na Facebooku.

Będą zawiedzeni?

Andrzej Falkowski, psycholog marketingu z SWPS, przestrzega jednak przed upiększaniem wizerunku Polski. – Infrastruktura jest kiepska, nie mamy dróg i jest bałagan na kolei. Ludzie, którzy zobaczą filmy promocyjne, a potem przyjadą do Polski, mogą się poczuć zawiedzeni – zaznacza.

Jerzy Ciszewski, właściciel agencji PR, zwraca uwagę na inne zagrożenie, wynikające z prowadzenia wielu kampanii: – Brakuje jednego spójnego pomysłu na jasny przekaz, jakim krajem obecnie jest Polska i dokąd zmierza.

Im bliżej do tego wydarzenia, tym więcej słychać o miastach, w których rozgrywać się będą mecze mistrzostw: Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Warszawie. Nie tylko w mediach krajowych, ale również za granicą.

Czuj się zaproszony

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama