Spadek sprzedaży wycieczek w biurach podróży w ostatnich dwóch tygodniach zmniejszył skumulowaną nadwyżkę nad zeszłorocznym wynikiem sprzedaży sezonu letniego do 5 procent, a sezonów letniego i zimowego liczonych łącznie do 7 procent – szacuje prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Jak dodaje, ogólnosezonowy wynik jest lepszy, gdyż wzrost sprzedaży sezonu zimowego większy był o 13,5 procent, a samych czarterów (czyli bez wycieczek z wykorzystaniem linii tradycyjnych i tanich) o 11 procent.
W ten sposób ekspert rozpoczyna swój cotygodniowy przegląd wydarzeń w gospodarce i w wyjazdowej turystyce zorganizowanej.
Jako przyczynę słabej sprzedaży wymienia słabe nastroje konsumenckie, które „pozostają pod wpływem kolejnych odsłon wydarzeń związanych z kampanią wyborczą do Europarlamentu". Jak pisze, po wyborach, czyli po 26 maja, powinna nastąpić poprawa sprzedaży w biurach podróży.
Na razie sytuację ratują TUI Poland, Coral Travel i Exim Tours, które mogą się pochwalić dużą dynamiką wzrostu sprzedaży, a także Rainbow, którego sprzedaż „zdecydowanie przyspieszyła" w lutym i marcu.
Tymczasem w ostatnią środę we wstępnych wynikach wzrostu PKB w pierwszym kwartale Polska z wynikiem 4,6 procent była lepsza od Niemiec z 0,7 procent, Włoch z 0,1 procent i Francji z wynikiem 1,1 procent.