Darmowy dostęp do najpopularniejszych seriali telewizyjnych, filmów, gier, magazynów i audiobooków poprzez wi-fi mają od tego tygodnia pasażerowie FlixBusa. Przewoźnik uruchomił w blisko 60 autokarach system pokładowej rozrywki Flixtainment, a Polska jest kolejnym po Szwecji, Danii i Francji krajem, w którym on działa. Podróżni mogą wybierać z oferty serwisów Amazon Prime i Audible. Wystarczy, że zalogują się z własnego urządzenia mobilnego do pokładowej sieci. – To kluczowy element, by uatrakcyjnić przejazd pasażerom, aby nie musieli zwracać uwagi na niedogodności, jak np. długi czas podróży – mówi Michał Leman, dyrektor FlixBusa Polska.
W środę przewoźnik uruchomił możliwość kupowania biletu głosowo za pośrednictwem Asystenta Google'a: od sprawdzenia dogodnego połączenia do sfinalizowania transakcji. Ta usługa ma być przydatna m.in. dla osób starszych, mających trudności w korzystaniu z internetu. – Wykorzystując różnego rodzaju technologie, chcemy być lepsi konkurencji – dodaje Leman.
Klimatyzacja, wideo i defibrylator
W nowoczesność i wygodę inwestują także pozostali przewoźnicy. Przykładowo rzeszowski Marcel wprowadził na trasy Rzeszów – Kraków i Rzeszów – Lublin dziesięć komfortowych autokarów Irizar wyposażonych m.in. w klimatyzację, lodówkę, minibarek, WC, dostęp do szybkiego internetu. Mają nawet defibrylatory umożliwiające przełączenie ich w tryb pediatryczny umożliwiający ratowanie dzieci. – Działania związane z wyposażaniem autokarów w coraz to nowe rozwiązania technologiczne oraz zwiększanie wygody i bezpieczeństwa podróży bardzo dynamicznie się rozwijają. Każdy przewoźnik chce przebić konkurencję – stwierdza Aleksander Kierecki, szef branżowej firmy analitycznej JMK Analizy Rynku Transportowego.
Za wygodą idzie wzrost efektywności: na trasie Warszawa – Kraków – Budapeszt mają się pojawić dwupokładowe Neoplany Skyliner, mogące w komfortowych warunkach zabrać więcej pasażerów. Firmy inwestują, bo rynek dalekobieżnych przewozów autokarowych mimo silnej konkurencji ma w Polsce bardzo duży potencjał rozwoju. I podbiera pasażerów kolei. Sprzyja mu m.in. takie ukształtowanie sieci kolejowej, które wymusza przejazd pociągów dalekobieżnych przez Warszawę, choć może to znacząco wydłużać dystans pomiędzy docelowymi miastami.