Coraz więcej Polaków kupuje wakacje z wyprzedzeniem

Ponad 40 procent Polaków rezerwuje swoje wakacje przynajmniej na dwa miesiące przed wylotem – wynika z analizy Travelplanet.pl.

Publikacja: 21.02.2020 11:37

Coraz więcej Polaków kupuje wakacje z wyprzedzeniem

Foto: Fot. Newseria Biznes

Turyści coraz rzadziej decydują się na wyjazd last minute. Gwarancja najniższej ceny i większe poczucie bezpieczeństwa sprawiają, że nie opłaca się im czekać z decyzją do ostatniej chwili. Najchętniej wybierają Grecję, Turcję, Egipt i Tunezję. Prawie 80 procent Polaków decyduje się na all inclusive, chętniej w cztero- i pięciogwiazdkowych hotelach.

– Wakacje 2020 zapowiadają się na znacznie liczniejsze pod względem liczby wyjazdów klientów biur podróży niż wakacje 2019. Widzimy bardzo dużo wczesnych rezerwacji, czyli first minute. Klienci są przekonani, że po pierwsze, nie ma na co czekać, po drugie, że ich pieniądze są bezpieczne, po trzecie, że lepszych cen nie dostaną – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jarosław Kałucki z Traveplanet.pl.

CZYTAJ TEŻ: Raport „Lato 2019”: Turcja nie dogoniła Grecji

Według „Raportu Podróżnika 2020” Travelplanet.pl w 2019 roku tylko co czwarty turysta zdecydował się na wakacyjny wyjazd na 10 lub mniej dni przed wylotem. Przeważnie wakacje mają dobrze zaplanowane – 42 procent turystów kupuje wycieczkę przynajmniej dwa miesiące przed wyjazdem.

– Jeszcze dekadę temu 45 procent turystów kupowało wakacje last minute, a w zeszłym roku tylko 24 procent. Widać, jak mocno zmienia się ten trend i jak bardzo on przyśpieszył, o czym świadczą ostatnie trzy lata, zwłaszcza ubiegły rok – wskazuje Jarosław Kałucki.

Wakacje first minute oznaczają często dodatkowe bonusy, obniżki na część hoteli czy gwarancję najniższej ceny – nawet jeśli koszt wycieczki do czasu wyjazdu się obniży, touroperator zwraca różnicę. Jak przekonuje ekspert, na popularność takich zakupów wpływa też większe zaufanie do branży.

– Ubiegłoroczny upadek Thomasa Cooka, który pociągnął za sobą Neckermanna, pokazał, jak bardzo stabilna jest branża turystyczna w Polsce, ponieważ Turystyczny Fundusz Gwarancyjny nie wydał ani złotówki na pokrycie kosztów powrotów czy niezrealizowanych wakacji – mówi Jarosław Kałucki.

ZOBACZ TAKŻE: Raport PIT: Polacy ufają touroperatorom

Raport Travelplanet.pl wskazuje, że preferencje wakacyjnego odpoczynku Polaków od wielu lat są podobne. Wyjeżdżają najczęściej na tydzień (71 procent), w lipcu lub sierpniu (32 procent), najchętniej do Grecji (22 procent) i Turcji (20,5 procent).

– Na trzecim miejscu jest Bułgaria, to bardzo rodzinny kierunek i chętnie rezerwowany. Na czwartym miejscu Hiszpania, na kolejne wracają kierunki arabskie – Egipt i Tunezja. Na podobnych miejscach były też rok wcześniej, ale zwiększa się ich udział w sprzedaży – wylicza przedstawiciel Travelplanet.pl.

W 2019 roku za wakacje Polacy płacili średnio 2,6 tysiąca złotych, o około 7 procent więcej niż rok wcześniej. To nie tylko efekt wzrostu cen, ale także zmieniających się preferencji Polaków. Rzadziej wybieramy zakwaterowanie z wyżywieniem we własnym zakresie (3 procent) czy z dwoma posiłkami (18 procent). Stawiamy na all inclusive (79,5 procent) w coraz lepszych hotelach.

CZYTAJ TEŻ: Rainbow zaczyna sprzedawać zimę 2020/2021 od nowości

– Tak duża liczba rezerwacji w Turcji, Tunezji i Egipcie świadczy o tym, że być może poprawimy rekord z zeszłego roku, kiedy to aż 27 procent klientów wyjechało do hoteli pięciogwiazdkowych. Są to kierunki, gdzie za cenę czterech gwiazdek w Europie kupuje się pięć gwiazdek i all inclusive – mówi Jarosław Kałucki.

Turyści coraz rzadziej decydują się na wyjazd last minute. Gwarancja najniższej ceny i większe poczucie bezpieczeństwa sprawiają, że nie opłaca się im czekać z decyzją do ostatniej chwili. Najchętniej wybierają Grecję, Turcję, Egipt i Tunezję. Prawie 80 procent Polaków decyduje się na all inclusive, chętniej w cztero- i pięciogwiazdkowych hotelach.

– Wakacje 2020 zapowiadają się na znacznie liczniejsze pod względem liczby wyjazdów klientów biur podróży niż wakacje 2019. Widzimy bardzo dużo wczesnych rezerwacji, czyli first minute. Klienci są przekonani, że po pierwsze, nie ma na co czekać, po drugie, że ich pieniądze są bezpieczne, po trzecie, że lepszych cen nie dostaną – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jarosław Kałucki z Traveplanet.pl.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grecos: To był udany sezon. Urośliśmy o jedną piątą
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej