Grupa TUI z 3 miliardami euro straty operacyjnej

Fot. Bloomberg

Obroty niższe o 58 procent, strata operacyjna 3 miliardy euro – Grupa TUI podsumowała rok finansowy 2019/2020.

Rok finansowy TUI zakończył się 30 września. Jak podaje koncern w komunikacie, jego obrót wyniósł w tym czasie 7,9 miliarda euro. Ponieważ rok wcześniej było to 18,9 miliarda euro, spadek wyniósł 58 procent.

Strata operacyjna (EBIT) to 3 miliardy euro – w zeszłym roku Grupa miała 893,5 miliona euro zysku.

Firma starała się zmniejszyć stratę robiąc oszczędności, co wycenia na 400 milionów euro w skali roku.

Tegoroczny komunikat jest niezwykle enigmatyczny. Nie ma w nim informacji, które zwykle firma podawała, jak radziły sobie poszczególne segmenty jego działalności – hotelowy, rejsowy, touroperatorski i sprzedaż wycieczek fakultatywnych i innych dodatkowych usług i atrakcji. Tych informacji trzeba szukać w raporcie.

Koncern ma też pocieszającą wiadomość dla akcjonariuszy – zainteresowanie wyjazdami rośnie. Średnie ceny na lato 2021 roku są wyższe o 14 procent, a liczba rezerwacji większa o 3 procent, porównując rok do roku. Program na maj jest już sprzedany w 50 procentach.

Ale najbliższe miesiące nadal nie napawają optymizmem. Na razie sprzedaż sezonu zimowego 2020/2021 jest mniejsza o 82 procent, licząc rok do roku, co związane jest częściowo także ze zmniejszeniem programu. Średnie ceny są wyższe o 4 procent.

Dzięki pomocy rządu Niemiec, udziałowców i banków Grupa dysponuje środkami płynnościowymi w wysokości 2,5 miliarda euro.

CZYTAJ WIĘCEJ: TUI dostał trzeci raz pomoc – 1,8 miliarda euro

– Bardzo szybkie ograniczenie kosztów i działania w kierunku utrzymania płynności, przyspieszenie procesu transformacji i elastyczny model biznesowy pozwalają przejść koncernowi przez kryzys – zapewnia cytowany w komunikacie prezes Grupy TUI Friedrich Joussen. – TUI jest gotowy do szybkiego wznowienia działalności operacyjnej w momencie zniesienia lockdownów i otwarcia się kierunków turystycznych. Perspektywa szczepionki dostępnej od przyszłego roku wyraźnie pobudza popyt na wyjazdy w sezonie letnim 2021. Jesteśmy przygotowani na nowe otwarcie po kryzysie dodaje.

ZOBACZ TEŻ: Właściciel DER Touristik: Pomoc dla TUI i FTI jest nie fair

TUI podkreśla, że początek roku rozliczeniowego, okres od października 2019 roku do lutego 2020 roku, był dla bardzo dobry. W styczniu firma osiągnęła rekord sprzedaży, która była o 14 procent wyższa niż przed rokiem. W połowie marca trzeba było zawiesić działalność operacyjną, która została przywrócona dopiero w połowie czerwca, kiedy to TUI wziął udział w projekcie pilotażowym prowadzonym wspólnie z rządem Balearów.

Kolejne kierunki wróciły do programu w lipcu. Największym zainteresowaniem cieszyła się Grecja – od lata TUI wysłał tam dwa miliony osób.

Z powodu kryzysu TUI musiał ubiegać się trzy razy o pomoc finansową od niemieckiego rządu i głównych akcjonariuszy, rodziny rosyjskich miliarderów Mordaszowów, która ma teraz 25,49 procent akcji. Dostał w sumie 4,8 miliarda euro. Gotówkę firma pozyskała też dzięki sprzedaży armatora Hapag-Lloyd i wejściu w spółkę joint-venture z Royal Caribbean Group – transakcja została zapoczątkowana jeszcze przed wybuchem kryzysu, udało się ją przeprowadzić już w trakcie pandemii. TUI zawarł też ugodę z Boeingiem w sprawie odszkodowania za uziemienie samolotów B737-Max.

Koncern przewiduje, że przyszły rok będzie jeszcze okresem przejściowym, ale w 2022 roku firma dojdzie do poziomu sprzed kryzysu, a podróże wypoczynkowe będą odbudowywać się szybciej niż cały sektor turystyki. Po kryzysie TUI ma być jeszcze wydajniejszy, a to między innymi dzięki strategii przekształcania w przedsiębiorstwo internetowe, która została zapoczątkowana jeszcze przed wybuchem kryzysu. Pandemia przyspieszyła te zmiany.

WARTO: Betlej: TUI korzysta z kryzysu, w Polsce ma już 40 procent rynku

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

PZOT: Egipt wraca na podium

Z wakacyjnych kierunków ulubionych przez Polaków najszybciej rośnie Egipt. Wyraźnie do łask turystów wraca ...

CPK może być konkurencją dla lotnisk regionalnych

Centralny Port Komunikacyjny może stanowić zagrożenie dla regionalnych portów lotniczych, choć te podkreślają, że ...

Niki wraca do Nikiego Laudy

Były mistrz świata wyścigów Formuły I przejmie linię lotniczą Niki, którą założył 24 lata ...

Międzynarodowy Port Lotniczy Heneda w Tokio

Japończycy lub Koreańczycy doradzą przy budowie lotniska w Baranowie

Dwa azjatyckie porty lotnicze zostały na bardzo krótkiej liście kandydatów na doradcę przy budowie ...

Niemiecki touroperator Grimm Touristik niewypłacalny

Grimm Touristik Wetzlar, niemiecki specjalista od wycieczek objazdowych, ogłosił niewypłacalność – informuje portal branżowy ...

Rainbow partnerem strategicznym Karty Dużej Rodziny

Posiadacze Karty Dużej Rodziny dostaną 2 procent rabatu na wycieczki z biurem podróży Rainbow. ...