Dynamika sprzedaży wycieczek w biurach podróży ustanawia nowe rekordy – tym optymistycznym stwierdzeniem otwiera poniedziałkowe, cykliczne podsumowanie minionego tygodnia prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej.
Przywołuje dane z raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, według którego („W biurach podróży jesienna wyprzedaż”) sprzedaż imprez lotniczych była w 40. tygodniu tego roku większa niż rok wcześniej o 57 procent. Ten bardzo wysoki wzrost wystąpił pomimo rekordowo wysokiej zeszłorocznej podstawy, kiedy sprzedaż rosła o 38,7 procent, co stanowiło zdecydowanie najlepszy tygodniowy wynik w całym poprzednim sezonie turystycznym.
Oznacza to – wskazuje ekspert – że łączna dwuletnia dynamika wzrostu (czyli wobec 2015 roku) wyniosła prawie 118 procent. „Jest to o tyle istotne dla branży, że oznacza dużą poprawę popularności wyjazdów powakacyjnych, czyli w okresie, w którym szczególnie silnie odczuwana jest konkurencja wyjazdów organizowanych przez turystów samodzielnie, w tym zwłaszcza przy wykorzystaniu przelotów oferowanych przez tzw. tanie linie lotnicze”.
Trzeba zarazem pamiętać – przypomina autor – że tak wysokie przyrosty są też w dużym stopniu skutkiem wydłużania tegorocznego sezonu przez organizatorów na niektórych kierunkach, a zatem pojawienia się dodatkowej podaży ofert.
Zgodnie z przewidywaniami sprzedaż wrześniowych wycieczek zakończyła się na poziomie wyższym od lipcowej, co według 10-letnich statystyk Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) nie miało jeszcze miejsca, a średnia sprzedaż z lat 2007-2016 dla lipca przewyższała przeciętną dla września aż o ponad 20 procent – pisze Betlej. Teraz wiadomo już, że nadzwyczaj dobra sprzedaż w biurach podróży we wrześniu wcale nie była w tym sezonie odosobniona, gdyż znacznie lepszy od normy stał się już także październik. Obecny stan rezerwacji wobec lipca, w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku (około 114 procent), jest nawet znacząco wyższy niż we wrześniu (nieco ponad 92 procent).