Novaturas tracił w 2019 roku klientów i zyski

Zaostrzona konkurencja i zmian zachowań klientów to przyczyny dużo słabszych wyników turystycznej Grupy Novaturas w zeszłym roku – informuje touroperator.

Publikacja: 12.02.2020 01:36

Novaturas tracił w 2019 roku klientów i zyski

Foto: Audronė Keinytė rok temu zastąpiła na stanowisku prezesa Linasa Aldonisa

Największe biuro podróży w krajach nadbałtyckich miało w IV kwartale 2019 roku 40,3 mln euro przychodów. To o 3,6 procent mniej niż w tym samym okresie 2018 roku. Liczba klientów, która wyniosła 56 tysięcy i była o 10,3 procent mniejsza. Touroperatorowi udało się jednak poprawić rentowność – EBITDA osiągnęła 1,4 mln euro w porównaniu z 0,5 mln euro rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 1 mln euro, podczas gdy w IV kwartale 2018 roku był ujemny.

CZYTAJ TEŻ: Novaturas narzeka na konkurencję i upały

Czwarty kwartał nie poprawił jednak znacząco wyników Novaturasa z poprzednich miesięcy. Roczne przychody firmy w zeszłym roku wyniosły ostatecznie 179,9 mln euro i były o 1,2 procent mniejsze niż w 2018 roku. EBITDA wyniosła 4,4 mln euro, czyli o 44,2 procent mniej w porównaniu z rokiem 2018, a skonsolidowany zysk netto był o 57 procent mniejszy i osiągnął 2,3 mln euro.

W ubiegłym roku z usług Grupy Novaturas skorzystało 294 tys. osób, co oznacza spadek o 3,9 procent w stosunku do poprzedniego roku. Podczas gdy firma traciła klientów na rynkach litewskim i estońskim, na Łotwie odnotowała wzrost ich liczby o 6 procent.

Najwięcej klientów biura wybrało na wakacje Turcję, Grecję, Bułgarię i Hiszpanię. Zimą chcieli jechać natomiast do Egiptu i na Wyspy Kanaryjskie. “Coraz większą popularnością cieszą się też wyjazdy narciarskie, a także egzotyczne kierunki turystyczne”.

Firma informuje też, że „od kilku lat przykłada szczególną wagę do kontrolowania kosztów operacyjnych”, dzięki czemu udało jej się ograniczyć je o 3,5 procent. W efekcie wyniosły 18 milionów euro.

– Nadal najpopularniejsze są wśród klientów krajów nadbałtyckich wyjazdy zorganizowane, ale rosnąca liczba turystów wybiera wyjazdy krajoznawcze, egzotyczne kierunki czy choćby dodatkowe aktywności podczas stacjonarnych wakacji — zauważa prezes Grupy Novaturas Audronė Keinytė.

Novaturas wprowadził w zeszłym roku wyjazdy na Bali i Seszele. A na wakacje na rok 2020 dodał do oferty grecką wyspę Kefalonię, adriatyckie wybrzeże Słowenii i chorwacki półwysep Istria.

Novaturas „z zadowoleniem obserwuje, że oprócz stacjonarnych wakacji na plaży, ​​coraz więcej turystów wybiera także wycieczki krajoznawcze. Sprzedaż wycieczek samolotowych ze zwiedzaniem wzrosła o 31,7 procent, a autobusowych – o 11,8 procent. Podróże objazdowe z transportem lotniczym oferowane są klientom ze wszystkich rynków bałtyckich i stają się popularne jako propozycja na weekend”.

72,7 procent ofert Novaturas sprzedał w 2019 roku przez agentów turystycznych. Firma nie podaje, ile sprzedała online, ale zauważa, że ta sprzedaż wzrosła w ostatnim roku o 0,2 procent.

Największe biuro podróży w krajach nadbałtyckich miało w IV kwartale 2019 roku 40,3 mln euro przychodów. To o 3,6 procent mniej niż w tym samym okresie 2018 roku. Liczba klientów, która wyniosła 56 tysięcy i była o 10,3 procent mniejsza. Touroperatorowi udało się jednak poprawić rentowność – EBITDA osiągnęła 1,4 mln euro w porównaniu z 0,5 mln euro rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 1 mln euro, podczas gdy w IV kwartale 2018 roku był ujemny.

Pozostało 81% artykułu
Biura Podróży
PIT: Turystyczny Fundusz Pomocowy zamiast pożyczać pieniądze będzie je wypłacać
Biura Podróży
Prezes PIT: Ceny wycieczek mogą się dynamicznie zmieniać. Potwierdził to sąd
Biura Podróży
Fostertravel.pl: Touroperatorzy wiedzą, że mogą na nas polegać, to buduje zaufanie
Biura Podróży
Piotr Chojnowski dołącza do Nekery w roli dyrektora produktu
Biura Podróży
Biura podróży opuszczają ceny. Mają konkretne powody – pokazuje raport