MerlinX zwalnia agentów z opłat. Decyzja za 200 tysięcy złotych

Tomasz Beredowski, prezes spółki Elektroniczne Systemy Sprzedaży, dostarczającej agentom turystycznym systemu rezerwacyjnego pod nazwą MerlinX ogłosił, że rezygnuje z pobrania od nich abonamentowych opłat za kwiecień.

Publikacja: 27.03.2020 16:27

MerlinX zwalnia agentów z opłat. Decyzja za 200 tysięcy złotych

Foto: Tomasz Berdowski często prowadzi szkolenia dla agentów z systemu rezerwacyjnego. Fot. MerlinX

„Chyba nie muszę nikomu pisać z czym obecnie nasza cała branża się musi zmierzyć albo będzie jeszcze musiała. Z tego powodu postanowiliśmy, że dla każdego Agenta, który nie jest w stanie wypowiedzenia, nie zalega z opłatami nie wystawimy w miesiącu Kwiecień faktury za korzystanie z systemu MERLINX . Musimy trzymać się razem, inaczej osobno tego nie przetrwamy. Nie wiemy, jak rozwinie się sytuacja na rynku dlatego, nie chcemy podejmować deklaracji za maj. Odpowiednio do warunków wyślemy do Was w maju kolejny mailing z informacjami” – napisał w komunikacie dla agentów Beredowski.

CZYTAJ TEŻ: Nastroje niemieckich agentów turystycznych złe jak nigdy dotąd

Jak wylicza w rozmowie z naszym serwisem, ta decyzja będzie go kosztować 200 tysięcy złotych. Z systemu MerlinX korzysta bowiem około 2500 sprzedawców, a każdy płaci 80 złotych abonamentu netto (abonament jest często pomniejszany w nagrodę za wysoką sprzedaż).

Nie cofnął natomiast opłat, jakie agenci turystyczni wnoszą jego spółce w zamian za eksportowanie danych do ich własnych stron w internecie.

Berdowski podkreśla, że sytuacja jest bardzo trudna. Nie chce powiedzieć, o ile spadła sprzedaż, przechodząca przez jego system, ale podkreśla, że „tak źle jeszcze nie było”. Co gorsza wiele zapowiada, że brak sprzedaży utrzyma się jeszcze co przynajmniej kilka tygodni.

Berdowski zatrudnia w firmie 33 osoby. Na razie szuka oszczędności i zmniejsza koszty jej funkcjonowania. Między innymi wstrzymał współpracę z trzema informatykami zewnętrznymi. – W sumie udało mi się zmniejszyć koszty o jedną trzecią. Ale nie wiem jak będzie dalej, bo jesteśmy mocno związani z turystyką – wyjaśnia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Touroperatorzy: Zaczynamy zwalniać pracowników

Mówi też, że zależy mu na agentach turystycznych, chce im ulżyć w tych trudnych czasach. – Nasz system rezerwacyjny to narzędzie ich pracy, bez niego praktycznie nie mogą działać. Gdybym miał im go zabrać za niepłacenie abonamentu, to tak jakbym wyłączył im prąd – wyjaśnia.

Podkreśla, że lubi wszystkich agentów, czuje się z nimi związany emocjonalnie, a turystyka i rozwijanie systemów informatycznych dla tej branży to jego pasja.

– Zarząd OSAT zgłosił postulat odstąpienia od pobierania opłat przez MerlinX dwa tygodnie temu – komentuje prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych Marcin Wujec. – Cieszymy się, że prezes Berdowski przychylił się do niego. Sprzedaż wycieczek stanęła, agenci znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji. Każda więc, nawet drobna, zaoszczędzona suma, pomoże im przetrwać ten trudny okres – dodaje.

„Chyba nie muszę nikomu pisać z czym obecnie nasza cała branża się musi zmierzyć albo będzie jeszcze musiała. Z tego powodu postanowiliśmy, że dla każdego Agenta, który nie jest w stanie wypowiedzenia, nie zalega z opłatami nie wystawimy w miesiącu Kwiecień faktury za korzystanie z systemu MERLINX . Musimy trzymać się razem, inaczej osobno tego nie przetrwamy. Nie wiemy, jak rozwinie się sytuacja na rynku dlatego, nie chcemy podejmować deklaracji za maj. Odpowiednio do warunków wyślemy do Was w maju kolejny mailing z informacjami” – napisał w komunikacie dla agentów Beredowski.

Biura Podróży
Coral Travel Poland: W tym roku zabierzemy do Turcji pół miliona turystów
Biura Podróży
TUI sprzedaje już wyjazdy na lato 2025 roku. Pierwszy raz tak wcześnie
Biura Podróży
Koniec tańszych wakacji? W ostatnim tygodniu ważna zmiana w biurach podróży
Biura Podróży
TUI podsumował sprzedaż wakacji – 60 procent miejsc już zarezerwowanych
Biura Podróży
Exim Tours uruchomi loty czarterowe do Bahrajnu. „Kolejna ekscytująca nowość”
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy