Reklama

Szwajcarskie biura podróży: Rentowność minus 3,5 procent, a poprawa odległa

Szwajcarskie biura podróży osiągną w tym roku 40-50 procent przychodów sprzed pandemii. A te które specjalizują się w organizowaniu wyjazdów egzotycznych jeszcze mniej, bo zaledwie 10-25 procent.

Publikacja: 16.09.2021 14:25

Organizatorzy dalekich podróży stracili nahjwięcej przychodów. Nawet 90 proceny

Organizatorzy dalekich podróży stracili nahjwięcej przychodów. Nawet 90 proceny

Foto: AFP

To wniosek Szwajcarskiego Stowarzyszenia Turystycznego (Schweizer Reise-Verbands, SRV), które przeprowadziło wśród swoich członków ankietę na temat ich sytuacji biznesowej. Jak mówi prezes organizacji Max E. Katz, także przyszły rok będzie dla branży trudny.

Dlaczego? Bo w dalszym ciągu trudno będzie polecieć do dalekich krajów, a sytuacja jest na tyle niepewna, że firmy nie mogą spokojnie planować swoich działań.

Najgorzej było wiosną tego roku – zarówno agenci, jak i touroperatorzy, musieli poradzić sobie z prawie 70-procentowym spadkiem przychodów, 20 procent pracowników straciło pracę. Z tej zapaści branża powoli wychodzi, ale to jeszcze potrwa.

Z ankiety wynika, że w 2020 roku obroty w przeliczeniu na jednego pracownika spadły o 68,1 procent rok do roku (z 3,27 miliona franków do 1,14 miliona). Obniżyła się również średnia sprzedaż na pracownika – z 925 tysięcy franków na 299 tysięcy. To spowodowało, że rentowność, która do tej pory wynosiła 1 procent, zeszła do -3,5 procent. Skutkiem była redukcja etatów. W sumie w zeszłym roku szwajcarskie biura straciły 1700 pracowników zatrudnionych na cały etat – czyli około 22 procent – w branży przed pandemią pracowało 8,1 tysiąca ludzi.

Na razie nie wiadomo też, ile firm będzie zmuszonych zakończyć działalność – wkrótce rząd przestanie dopłacać do kosztów zatrudnienia, skończą się też inne formy pomocy finansowej.

Reklama
Reklama

Mimo wszystko branża jest nastawiona do przyszłości optymistycznie – tak wynika przynajmniej ze wskaźnika zadowolenia, który powstaje na podstawie oceny wielkości oferty i cen. W dalszym ciągu widać jednak, że marże pozostają na niskim poziomie. Jak mówi prof. Christian Lässer z Uniwersytetu w St. Gallen, który wspomniany indeks przygotowuje od 22 lat, zawsze było widać światełko w tunelu, tyle że na razie tunel staje się coraz dłuższy.

To wniosek Szwajcarskiego Stowarzyszenia Turystycznego (Schweizer Reise-Verbands, SRV), które przeprowadziło wśród swoich członków ankietę na temat ich sytuacji biznesowej. Jak mówi prezes organizacji Max E. Katz, także przyszły rok będzie dla branży trudny.

Dlaczego? Bo w dalszym ciągu trudno będzie polecieć do dalekich krajów, a sytuacja jest na tyle niepewna, że firmy nie mogą spokojnie planować swoich działań.

Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
TUI zatrudnił sztuczną inteligencję do odpowiadania klientom. „Od razu zauważyli poprawę”
Biura Podróży
Rainbow: Nasze „Podróże ze smakiem” i „Rodzinne przygody” to nowa jakość wycieczek
Biura Podróży
TUI do Grecji i Turcji: Nie zamykajcie w listopadzie hoteli, przywieziemy turystów
Biura Podróży
TUI: Za nami najlepszy trzeci kwartał w historii
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama