Raport: Cztery miliony klientów biur podróży, ponad połowa wybrała zagranicę

W zeszłym roku z biurami podróży wyjechało 3,96 miliona klientów. To o 265 procent więcej niż rok wcześniej, ale o 49 procent mniej niż w 2019 roku - podaje Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

Publikacja: 25.02.2022 10:18

Raport: Cztery miliony klientów biur podróży, ponad połowa wybrała zagranicę

Foto: Aleksander Kramarz

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podsumował rok 2021. Zgodnie z danymi składanymi co miesiąc przez biura podróży zawarły  one w 2021 roku 1,6 miliona umów z 4,4 miliona klientów. Część z tych umów uległa jednak – z różnych przyczyn – anulowaniu. W 2021 roku takich anulacji było 0,18 miliona, czyli 10 procent. To oznacza, że ostateczna liczba klientów, którzy wyjechali z biurami podróży to niecałe 3,96 miliona.

Jeśli porównać tę liczbę do liczby klientów z roku 2020, kiedy na zorganizowane wyjazdy pojechało 1,08 miliona osób, to okaże się, że wzrost wyniósł 265 procent.

Porównanie z przedpandemicznym rokiem 2019 wypada jednak gorzej. W tym rekordowym w całej historii turystyki wyjazdowej sezonie z usług biur podróży skorzystało bowiem 7,7 miliona klientów, a więc o 49 procent więcej. Można więc powiedzieć, że pandemia kosztowała w 2021 roku organizatorów turystyki połowę klientów.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Z danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego można też wyczytać, jak liczba klientów dzieliła się ze względu na rodzaj podróży. I tak w 2021 roku najwięcej turystów wybrało podróż wiążącą się z przelotem czarterem – 1,9 miliona (48 procent wszystkich). Na drugim miejscu byli klienci wycieczek z kategorii „kraj i bliska zagranica” - 1,67 miliona (42,3 procent), a na trzecim ci, którzy wyruszyli innym środkiem transportu (np. regularne linie lotnicze) – 395 tysięcy (10 procent).

Dla porównania – w 2019 roku na 7,7 miliona klientów z czarterowych wycieczek skorzystało 3,16 miliona (41 procent), z krajowych 3,47 miliona (45 procent), a z pozostałych – 1,16 miliona (15 procent).

Rok 2021 charakteryzował się bardzo małą sprzedażą imprez turystycznych w biurach podróży w pierwszych miesiącach – od stycznia do kwietnia. Na ten okres przypadło 15 procent sprzedaży, podczas gdy na kolejne cztery, maj-sierpień aż 53 procent, a na ostanie cztery, wrzesień-grudzień, 32 procent.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Coraz mniej organizatorów wyjazdów

Rok 2021 był również kolejnym rokiem, kiedy spadała liczba organizatorów turystyki zarejestrowanych w centralnej ewidencji. Ich liczba zmniejszyła się przez dwanaście miesięcy z 4350 do 4305. Więcej firm się wykreślało niż rejestrowało - TFG notuje 327 wykreślenia w 2019 roku, 632 w 2020 i 443 w 2021. Warto wspomnieć, że w marcu 2020 roku, na progu pandemii aktywnych było 4791 touroperatorów.

Nadal też duża liczba przedsiębiorców zawieszała działalność, choć dynamika tego trendu zmalała. O ile na koniec 2020 roku zawieszonych było 441 firm, o tyle na koniec 2021 już „tylko” 374. W latach 2020 i 2021, a więc objętych pandemią, stale miesięcznie zawieszonych było średnio 333 biur podróży, wcześniej ta średnia była prawie dwa razy mniejsza – w 2019 roku wynosiła 192.

Składka do składki

Jak kształtowały się wpływy TFG z tytułu składek? W najlepszym miesiącu, lipcu, wpłynęło na konto TFG od przedsiębiorców 5 milionów złotych. To tyle, ile przed pandemią średnio w miesiącu. W najgorszym było to tylko 838 tysięcy złotych. Mowa o sumach netto, ponieważ zdarza się, że składki są też wycofywane przez organizatorów, kiedy nie dochodzi do zrealizowania umowy z klientem.

W całym roku Turystyczny Fundusz Gwarancyjny zasiliła suma 32,7 miliona złotych, co w efekcie pozwoliło zamknąć rok ze 190 milionami złotych na koncie.

Co ciekawe, na co zwraca uwagę TFG, składki wpływały w 2021 roku tylko od części przedsiębiorców, na przykład w grudniu zeszłego roku od nieco ponad 750 firm, a w żadnym miesiącu ta liczba nie przekroczyła 1500.

Niepewność obostrzeń decydowała o sprzedaży

- Na wyniki 2021 roku w branży turystycznej wciąż mocny wpływ miała pandemia. Do kwietnia sprzedaż imprez turystycznych była słaba. Spadła na przykład liczba popularnych wśród Polaków wyjazdów na narty – zarówno w Polsce, jak i za granicę – komentuje Marek Niechciał, członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego odpowiedzialny za obszar turystyki. - Z kolei w drugiej części roku widać gwałtowny wzrost sprzedaży, który osiągnął szczyt w środku lata, kiedy to liczba umów zawartych przez biura podróży z klientami była bliska tej z rekordowego roku 2019.

- Innym zauważalnym trendem była popularność kierunków egzotycznych, można się domyślać, że spowodowana brakiem lub stosunkową łagodnością ograniczeń sanitarnych w tych destynacjach - dodaje Niechciał.

Zdaniem przedstawiciela UFG, w 2021 roku klienci polskich biur podróży odkładali decyzje zakupowe do ostatniej chwili. Spowodowane to było zarówno chęcią wyboru najlepszej oferty, ale przede wszystkim obawą o zmianę zasad podróżowania i wprowadzanie nowych obostrzeń. To tłumaczyłoby wyższy wynik sprzedaży w sierpniu 2021 w porównaniu z sierpniem rekordowego 2019 roku.

Według TFG wyraźny wpływ na dobry wynik wycieczek krajowych miał bon turystyczny, wykorzystywany głównie w okresach luzowania obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa. Zarazem w zeszłym roku załamanie dotknęło krajowe imprezy turystyczne w postaci wyjazdów grupowych. Mowa tu o popularnych imprezach organizowanych przez szkoły i uczelnie, jak zielone szkoły, obozy, wyjazdy integracyjne.

Pod koniec kwietnia 2021 r. UFG zakończył wypłacanie pieniędzy za imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii. Z Turystycznego Funduszu Zwrotów klientom biur podróży wypłacono łącznie ponad 226 milionów złotych, akcją objęto ponad 100 tysięcy umów zawartych jeszcze przed pandemią.

W podsumowaniu znalazła się też informacja o niewypłacalnościach. Ogłosiło ją osiem biur. Dla porównania - w 2020 r. również było to osiem biur, a w 2019 jedenaście. "Może to świadczyć o tym, że trudna sytuacja rynkowa związana z ograniczeniami w pandemii na szczęście nie znajduje odzwierciedlenia w statystykach upadłości i niewypłacalności biur podróży" - czytamy w informacji Funduszu.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny funkcjonuje od 2016 r. Nie ma osobowości prawnej, jego obsługę zapewnia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. TFG stanowi dodatkowe zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności przedsiębiorców turystycznych. Przedsiębiorcy profesjonalnie zajmujący się organizowaniem imprez turystycznych lub ułatwianiem nabywania powiązanych usług turystycznych, ustawowo zobowiązani są do odprowadzania składki na rzecz TFG od każdego uczestnika imprezy turystycznej lub korzystającego z powiązanych usług turystycznych.

Podstawowym celem funkcjonowania TFG jest zapewnienie bezproblemowej wypłaty środków podróżnym, w pełnej wysokości, w przypadku niewypłacalności organizatora turystyki lub przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych, gdy środki z tzw. I filaru (obowiązkowa gwarancja ubezpieczeniowa lub bankowa albo umowa ubezpieczenia na rzecz podróżnych) okażą się niewystarczające.

Od 1 stycznia 2021 r. UFG gromadzi także składki od organizatorów turystyki przeznaczone na Turystyczny Fundusz Pomocowy (również nie posiada osobowości prawnej, a UFG zapewnia jego obsługę), służący wsparciu organizatorów turystyki i podróżnych na wypadek niezrealizowania imprez turystycznych z powodu nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń (tzw. fundusz katastroficzny). Ma on stanowić wsparcie dla biur podróży w postaci środków, które mogą przeznaczyć na zwroty podróżnym za odwołane imprezy turystyczne.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podsumował rok 2021. Zgodnie z danymi składanymi co miesiąc przez biura podróży zawarły  one w 2021 roku 1,6 miliona umów z 4,4 miliona klientów. Część z tych umów uległa jednak – z różnych przyczyn – anulowaniu. W 2021 roku takich anulacji było 0,18 miliona, czyli 10 procent. To oznacza, że ostateczna liczba klientów, którzy wyjechali z biurami podróży to niecałe 3,96 miliona.

Jeśli porównać tę liczbę do liczby klientów z roku 2020, kiedy na zorganizowane wyjazdy pojechało 1,08 miliona osób, to okaże się, że wzrost wyniósł 265 procent.

Pozostało 92% artykułu
Popularne Trendy
Minister: Kryzys rosyjsko-ukraiński nie wpłynie na turystykę w Turcji
Biura Podróży
OTI Holding otwiera w Hurghadzie hotel marki Xanadu
Biura Podróży
Ekspansja Thomasa Cooka. Biuro podróży otworzyło oddział w Niderlandach
Nowe Trendy
Pili Pili pod lupą. MSZ: Monitorujemy sytuację polskich turystów na Zanzibarze
Nowe Trendy
Włoskie plaże mają być dla wszystkich. Najemcy nie mogą zawłaszczać wybrzeża
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy