Liczymy
też na wzrost sprzedaży Turcji i na rozwój dynamicznego
pakietowania, ale ten segment trudno planować z dużym
wyprzedzeniem, ponieważ silnie zależy on od rozkładów lotów
regularnych przewoźników, a te są ogłaszane często ostatecznie
dopiero wiosną.
W
sumie prognozujemy wzrost sprzedaży o kilka procent.
Czy
wczesna sprzedaż, którą prowadzicie od lata, daje podstawy do
optymizmu?
Widzę
po sprzedaży first minute niewielki, ale stabilny wzrost. Ponadto
kursy walut nieco się ustabilizowały, a cena paliwa lotniczego
nieco spadła. Jeśli więc nic tego nie zepsuje, najbliższy rok
może być całkiem dobrym sezonem.
Nie
widać też nerwowych ruchów konkurentów - nie ma gwałtownego
zarzucania rynku miejscami w samolotach i hotelach, a w konsekwencji
opuszczania cen poniżej kosztów.
Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wskazuje, że ceny imprez
letnich jakie wyznaczyli organizatorzy są bardzo wyśrubowane.
Zdaniem agentów wysokie ceny dławią sprzedaż, obawiają się że
w efekcie za kilka tygodni touroperatorzy będą zmuszeni wyprzedawać
tanio wakacje.
Trudno
się z tym zgodzić. Jak mówiłem wcześniej, organizatorzy sparzyli
się na cenach z wczesnej sprzedaży w 2021 roku, bo później
okazało się, że musieli dopłacać do wyjazdów klientów. Teraz
chcą tego uniknąć. Inflacja ciągle pnie się w górę i nie
wiadomo jeszcze, kiedy i na jakim poziomie się zatrzyma. Na razie
klienci wpłacają tylko zaliczki, kiedy przyjdzie do dopłacania do
pełnej ceny, może się znowu okazać, że dopłaty nie pokrywają
nawet kosztów touroperatora.
Czy
w związku z dynamicznym wzrostem Exim Tours planuje zmianę modelu
sprzedaży? Czy przewiduje otwieranie własnych salonów? Najwięksi
touroperatorzy stosują zróżnicowanie kanałów sprzedaży - obok
prowadzenia sprzedaży z pomocą sieci agencyjnej i sprzedaży online
otwierają własne sklepy lub udzielają franczyzy na prowadzenie
salonów pod swoją marką. Są dwie kardynalne korzyści z tego
tytułu – większy wpływ na sprzedaż i mniejsze koszty.
Żeby
otwierać własne salony, potrzeba dużej skali sprzedaży, Exim
dopiero do niej dochodzi. Mamy już zresztą cztery własne oddziały
– w Warszawie, w Katowicach, Gliwicach i w Poznaniu. Co ważne,
wszystkie są rentowne. Ale otwieranie kolejnych punktów nie jest
naszym najbliższym celem. Więcej uwagi poświęcamy sprzedaży
przez naszą stronę www i przez telefon. W tych kanałach sprzedaż
urosła dwukrotnie w ostatnim roku. I to w te kanały sprzedaży
będziemy inwestować i je ulepszać.
Sprzedaż
stacjonarna wymaga dobrze usytuowanych lokali. Nie wykluczam, że
jeśli trafi się okazja, czyli dobrze położony lokal, to otworzymy
taki sklep, ale sami nie szukamy takich okazji.
Marcin Małysz kieruje biurem podróży
Exim Tours od grudnia 2021 roku. Absolwent kierunku turystyka i
rekreacja w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Wcześniej osiem lat pełnił funkcję dyrektora produktu i członka
zarządu spółki Exim SA, właściciela marki Exim Tours. Przed 2013
rokiem był menedżerem odpowiedzialnym za produkt w polskiej spółce
niemieckiego biura podróży GTI.
Marcin Małysz na czele biura podróży Exim Tours
Marcin Małysz, dotychczasowy dyrektor produktu w biurze podróży Exim Tours i prawa ręka Sławomira Szulca, zastąpi od pierwszego stycznia swojego szefa na stanowisku dyrektora generalnego.