Liczymy też na wzrost sprzedaży Turcji i na rozwój dynamicznego pakietowania, ale ten segment trudno planować z dużym wyprzedzeniem, ponieważ silnie zależy on od rozkładów lotów regularnych przewoźników, a te są ogłaszane często ostatecznie dopiero wiosną.
W sumie prognozujemy wzrost sprzedaży o kilka procent.
Czy wczesna sprzedaż, którą prowadzicie od lata, daje podstawy do optymizmu?
Widzę po sprzedaży first minute niewielki, ale stabilny wzrost. Ponadto kursy walut nieco się ustabilizowały, a cena paliwa lotniczego nieco spadła. Jeśli więc nic tego nie zepsuje, najbliższy rok może być całkiem dobrym sezonem.
Nie widać też nerwowych ruchów konkurentów - nie ma gwałtownego zarzucania rynku miejscami w samolotach i hotelach, a w konsekwencji opuszczania cen poniżej kosztów.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wskazuje, że ceny imprez letnich jakie wyznaczyli organizatorzy są bardzo wyśrubowane. Zdaniem agentów wysokie ceny dławią sprzedaż, obawiają się że w efekcie za kilka tygodni touroperatorzy będą zmuszeni wyprzedawać tanio wakacje.
Trudno się z tym zgodzić. Jak mówiłem wcześniej, organizatorzy sparzyli się na cenach z wczesnej sprzedaży w 2021 roku, bo później okazało się, że musieli dopłacać do wyjazdów klientów. Teraz chcą tego uniknąć. Inflacja ciągle pnie się w górę i nie wiadomo jeszcze, kiedy i na jakim poziomie się zatrzyma. Na razie klienci wpłacają tylko zaliczki, kiedy przyjdzie do dopłacania do pełnej ceny, może się znowu okazać, że dopłaty nie pokrywają nawet kosztów touroperatora.
Czy w związku z dynamicznym wzrostem Exim Tours planuje zmianę modelu sprzedaży? Czy przewiduje otwieranie własnych salonów? Najwięksi touroperatorzy stosują zróżnicowanie kanałów sprzedaży - obok prowadzenia sprzedaży z pomocą sieci agencyjnej i sprzedaży online otwierają własne sklepy lub udzielają franczyzy na prowadzenie salonów pod swoją marką. Są dwie kardynalne korzyści z tego tytułu – większy wpływ na sprzedaż i mniejsze koszty.
Żeby otwierać własne salony, potrzeba dużej skali sprzedaży, Exim dopiero do niej dochodzi. Mamy już zresztą cztery własne oddziały – w Warszawie, w Katowicach, Gliwicach i w Poznaniu. Co ważne, wszystkie są rentowne. Ale otwieranie kolejnych punktów nie jest naszym najbliższym celem. Więcej uwagi poświęcamy sprzedaży przez naszą stronę www i przez telefon. W tych kanałach sprzedaż urosła dwukrotnie w ostatnim roku. I to w te kanały sprzedaży będziemy inwestować i je ulepszać.
Sprzedaż stacjonarna wymaga dobrze usytuowanych lokali. Nie wykluczam, że jeśli trafi się okazja, czyli dobrze położony lokal, to otworzymy taki sklep, ale sami nie szukamy takich okazji.
Marcin Małysz kieruje biurem podróży Exim Tours od grudnia 2021 roku. Absolwent kierunku turystyka i rekreacja w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Wcześniej osiem lat pełnił funkcję dyrektora produktu i członka zarządu spółki Exim SA, właściciela marki Exim Tours. Przed 2013 rokiem był menedżerem odpowiedzialnym za produkt w polskiej spółce niemieckiego biura podróży GTI.
Marcin Małysz na czele biura podróży Exim Tours
Marcin Małysz, dotychczasowy dyrektor produktu w biurze podróży Exim Tours i prawa ręka Sławomira Szulca, zastąpi od pierwszego stycznia swojego szefa na stanowisku dyrektora generalnego.