Sieć agencyjna Fostertravel.pl podsumowała miniony rok. Do warszawskiego hotelu Airport Okęcie zaprosiła w sobotę wszystkich franczyzobiorców i swoich pracowników. Najlepszym wręczyła dyplomy i nagrody.

Po wycieczkę blisko domu

Fostertravel.pl to portal internetowy i sklep w Warszawie z wycieczkami największych biur podróży. Od lat właściciele – Dariusz Dąbek (prezes), Przemysław Jackiewicz i Michał Kijewski (wiceprezesi) – budują też sieć biur agencyjnych, z którymi łączą ich umowy franczyzowe. Fostertravel.pl tworzy obecnie 25 biur, z których tylko pięć działa w dużych miastach (Warszawa, Kraków, Łódź, Lublin, Białystok), pozostałe mieszczą się w mniejszych miejscowościach, jak Mińsk Mazowiecki, Krapkowice, Sanok, Wieluń czy Tarnowskie Góry.

Właśnie w takich miejscowościach sieć widzi szanse dla siebie. - Duże sieci agencyjne i duzi touroperatorzy weszli ze swoimi salonami do dużych miast, szczególnie do galerii handlowych. My szukamy swojej niszy i tego, co lokalne – wyjaśnia wiceprezes Przemysław Jackiewicz. – Liczymy na ludzi, którzy podobnie jak my, będą zajmować się turystyką z pasją i zaangażowaniem. Osadzonych przy tym w swoich społecznościach i potrafiących uruchomić tam sieć kontaktów. Żeby ich sąsiedzi nie jechali po wycieczkę do najbliższego dużego miasta, ale kupili ją na miejscu, właśnie u nich.

Mniejsze miasta mają też jeszcze jedną zaletę – łatwiej tam o lokalizacje, których nie zakwestionują współpracujący z Fostertravel.pl touroperatorzy, niepokrywające się z zasięgiem działania już istniejących biur pracujących na rzecz touroperatorów. – Dzięki temu nasi franczyzobiorcy będą mogli od razu sprzedawać oferty wszystkich naszych partnerów, a to jest jeden z warunków ich i naszego sukcesu – wskazuje Jackiewicz.

W sumie sieć chce w tym roku podwoić liczbę biur. Jak podkreśla wiceprezes, jest na to duża szansa, ponieważ na ogłoszenia i marketing szeptany odpowiada wielu zainteresowanych. Zarówno z doświadczeniem w branży, jak i początkujących. Już w lutym pod marką Fostertravel ruszy więc kilka nowych salonów.

Przedpandemiczny rekord pobity

Według danych, jakie przygotował drugi z wiceprezesów, Michał Kijewski, rok 2022 był dla firmy niezwykle korzystny. Jej obroty przewyższyły nie tylko te z poprzedniego roku, czyli 2021 (o 148 procent), ale i te z najlepszego dotychczas 2019 (o 81 procent). – Złożyły się na to dwa elementy. Z jednej strony ogromny popyt klientów, którzy po pandemii pragnęli wyjechać i odbić sobie stracony czas, a z drugiej nasze działania, jak powiększenie sieci o pięć salonów, udoskonalenia strony internetowej i wzbogacenie oferty. Wszystkie nasze salony odnotowały wzrost – zapewnia Jackiewicz.

Średnia cena sprzedanej przez Fostertravel.pl imprezy w 2022 wyniosła 3213 złotych na osobę i była o 14 procent wyższa niż w 2021 roku, a o 46 procent większa niż w 2019.

Dynamika sprzedaży i dynamika cen w ujęciu miesięcznym w 2022 roku

Mimo trudnych warunków, jak wybuch wojny na Ukrainie, niepewność związana z zapowiedzią strajku kontrolerów ruchu, a później gwałtownym wzrostem cen paliw, osłabieniem złotego i inflacji, każdy miesiąc przynosił dużą dynamikę wzrostu w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku (największą w styczniu, lutym, kwietniu i grudniu).

Dane agenta pokazują też systematyczny wzrost cen, miesiąc po miesiącu, aż do grudnia, kiedy wzrost liczony rok do roku był największy i sięgnął 74 procent (!).

Fostertravel.pl

Ciekawie też kształtowały się dane, pokazujące udział poszczególnych kierunków w sprzedaży Fostertravel.pl. Na pierwszym miejscu umocniła się Turcja z wynikiem 26 procent (rok wcześniej 25 procent). Na drugim ulokowała się Grecja – 18 procent (rok wcześniej 20 procent). Trzeci był Egipt, który zyskał w całym torcie dwa procent i zakończył sezon z wynikiem 16-procentowym (rok wcześniej 14 procent). W ten sposób trzy pierwsze kierunki zgarnęły 60 procent udziału w sprzedaży.

Na kolejnych miejscach uplasowały się: Hiszpania (8 procent), Dominikana (3 procent), Bułgaria (3 procent), Włochy (3 procent), Tunezja (3 procent), Cypr (2 procent) i Albania (1 procent). O ile Hiszpania i Bułgaria nie zmieniły pozycji w porównaniu z rokiem 2021, o tyle Tunezja i Włochy zwiększyły swój udział – oba kierunki z 1 do 3 procent.

Udział kierunków w sprzedaży Fostretravel.pl - porównanie rok 2021 i 2022

Fostertravel.pl

Najszybciej rosło zaś w zeszłym roku zainteresowanie wyjazdami do Włoch (plus 401 procent), do Tunezji (341 procent), do Egiptu (190 procent), na Cypr (172 procent), do Turcji (165 procent), do Grecji (134 procent) i do Bułgarii (122 procent).

Klienci najchętniej jechali z Coralem

Klienci Fostertravel.pl najchętniej sięgali po wyjazdy z Coralem Travel (32 procent udziału, rok wcześniej 25 procent), Itaką (14 procent, w 2021 roku 17 procent), Rainbowem (14 procent, w 2021 roku 13 procent), Eximem Tours (11 procent, w 2021 roku 11 procent), Grecosem (8 procent, w 2021 roku 6 procent) i TUI (6 procent, w 2021 roku 15 procent).

Udział touroperatorów w sprzedaży Fostretravel.pl - porównanie rok 2021 i 2022

Fostertravel.pl

Oprócz TUI, którego oferty nieco straciły (minus 3 procent) znaczenie w całym obrocie agenta (nie wszystkie biura franczyzowe mają dostęp do oferty tego organizatora), sprzedaż wyjazdów z pozostałymi touroperatorami dynamicznie rosła. Najwięcej, bo 240 procent, zyskał Grecos, obroty Corala Travel wzrosły w Fostertravel.pl o 230 procent, Sun&Funa o 217 procent, Rainbowa i Eximu Tours po 160 procent, a Itaki – o 100 procent.