Ceny wakacji w Turcji w biurach podróży wystrzeliły. Przebiły kolejną barierę

Rzadko zdarza się w biurach podróży to, co miało miejsce w ostatnim tygodniu – cena jednego z najpopularniejszych kierunków, Turcji, nagle skoczyła o 340 złotych, czyli o ponad 7 procent. Tym samym przebiła kolejną granicę, 5000 złotych – pokazują dane Traveldaty.

Publikacja: 19.06.2023 01:33

Turcja w tym sezonie jest kierunkiem najchętniej kupowanym w biurach podróży

Turcja w tym sezonie jest kierunkiem najchętniej kupowanym w biurach podróży

Foto: Aleksander Kramarz

W ostatnim tygodniu średnia cena wycieczki z wylotem między 31 lipca a 6 sierpnia 2023, wzrosła o 16 złotych – informuje Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata w najnowszym podsumowaniu swojego badania*.

Można uznać tę zmianę za minimalną i bez większego znaczenia, jeśli weźmie się pod uwagę wysokość cen w biurach podróży. Raczej świadczy ona o stabilności sprzedaży w biurach podróży. Tydzień temu średnia cena spadła o 3 złote, a wcześniej: wzrosła o 20 złotych, spadła o 22 złote, o 86 złotych i 36 złotych, wzrosła o 76 złotych, spadła 12, 13 i o 20 złotych.

Czytaj więcej

Statystycznie ceny w biurach podróży zamarły, ale można upolować zniżki

Największe zwyżki cen eksperci z Traveldaty zanotowali w odniesieniu do wyjazdów na Sycylię, Teneryfę (poprzednio ceny najbardziej tam spadły) i na Kos - o 164, 163 i 143 złote. A z kolei największe zniżki średnich cen w ostatnim tygodniu odkryli w wypadku ofert wakacji na Costa del Sol, o 562 złote, na półwyspie Chalcydyckim, o 427 złote, i na Korfu (ponownie) – o 227 złotych.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu Traveldata zilustrowała na mapie, a zmiany w ostatnich miesiącach na wykresie poniżej.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Autorzy analizy stwierdzili, że z pięciu najpopularniejszych kierunków wzrosły ceny trzech – Turcji o 340 złotych, Grecji o 62 złote i Wysp Kanaryjskich – o 35 złotych.

Bułgaria i Egipt natomiast potaniały – pierwsza o 66 złotych, a drugi – o 18 złotych.

Koszty paliwa i walut sprzyjają organizatorom

Porównanie średnich cen imprez doprowadziło analityków do wniosku, że ta z ostatniego tygodnia była wyższa o 512 złotych od tej sprzed roku (wcześniej różnica wynosiła 457, 520, 600, 720 i 875 złotych).

Największą zwyżkę cen wycieczek ponownie odnotowano w wypadku Maroka – o 1840 złotych. Mniejsze objęły Sardynię i Portugalię – o 1772 i 1379 złotych.

Spadek zanotowano tylko w wypadku dwóch kierunków, czyli Dżerby i Fuerteventury – odpowiednio o 31 i 12 złotych.

W zakresie oddziaływania cen paliwa lotniczego i kursów głównych walut – w minionym tygodniu z punktu widzenia organizatorów sytuacja była korzystniejsza niż w tym samym okresie zeszłego sezonu – czytamy dalej w raporcie. Cena paliwa lotniczego wyniosła (ponownie) 3,43 złotego za litr wobec 5,70 złotego za litr przed rokiem, co oznaczało czternasty od ponad dwóch lat spadek, tym razem o 39,8 procent (przed tygodniem cena była niższa o 37,8 procent, a przed dwoma o 33,4 procent). W relacji z amerykańskim dolarem i euro krajowa waluta w ostatnim tygodniu w porównaniu rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych była wyraźnie silniejsza, bo o około 5,6 procent (przed tygodniem była silniejsza o 2,4 procent, a przed przed dwoma o około 3,4 procent).

Wspólny wpływ tych elementów na średnią roczną zmianę kosztów cen wycieczek piętnasty raz od ponad dwóch lat sprzyjał organizatorom. W wyniku połączonego wpływu nadal znacznego spadku cen paliwa i silniejszego złotego, skala jego pozytywnego oddziaływania była w minionym tygodniu rekordowa i zawierała się w przedziale od minus 490 do minus 500 złotych (przed tygodniem wynosiła -360 – -370 złotych, a przed dwoma tygodniami -340 – -350 złotych).

„Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że obecna sytuacja jest w bardzo dużej mierze wynikiem bardzo wysokiej bazy odniesienia sprzed roku, dotyczącej zarówno kursów walut, jak i podwyższonych cen ropy i paliw, będących bezpośrednimi, ale dość krótkoterminowymi skutkami rosyjskiej agresji na Ukrainę z 24 lutego 2022 roku” - dodają w komentarzu autorzy raportu.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Licząc rok do roku, zdrożały wszystkie najpopularniejsze kierunki. Turcja o 719 złotych, Grecja o 573 złote, Wyspy Kanaryjskie o 470 złotych, Egipt o 158 złotych, a Bułgaria - o 30 złotych.

Z mniej uczęszczanych kierunków najwięcej w ciągu roku wzrosły ceny Maroka i Portugalii - o 1840 i 1379 złotych. Nieco mniej Malty, Hiszpanii kontynentalnej, Włoch i Majorki – odpowiednio 895, 701, 627 i 484 złote. W jeszcze mniejszej skali zdrożały wyjazdy do Albanii i na Cypr – o 199 i 53 złote. W zupełnie niewielkim stopniu spadła średnia cena wyjazdu do Tunezji, o 2 złote – piszą eksperci.

Awanse i spadki touroperatorów

W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek ceny wyjazdów w szczycie sezonu letniego spadek cen odnotowano w biurze podróży Prima Holiday - o 55 złotych. Inne biura sprzedawały drożej swoje oferty. Najmniej jednak zdrożały one w ETI, Best Reisen i Grecos – o około 80, 100 i 270 złotych. W pozostałych biurach podróży ceny były wyższe niż przed rokiem od około 300 złotych (Itaka) do prawie 950 złotych.

W liczbie najniższych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 30 kierunków sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli, przodował TUI Poland z liczbą 43 ofert. Za nim uplasował się Coral Travel z liczbą 36 ofert, a dalej Itaka z liczbą 35 ofert.

Najwięcej najtańszych wyjazdów do Egiptu eksperci z Traveldaty ujawnili w ofercie Corala Travel (7) i Anexu Tour (4), do Grecji w Itace (10), Rainbowa (6), Grecosa, Eximu Tours i TUI Poland (po 4), na Wyspy Kanaryjskie w TUI Poland (10) i Itace (9), do Turcji w Coralu Travel, TUI Poland (po 6) i Itace (3), do Tunezji Rainbowa, Corala Travel i Best Reisen (po 3), a do Bułgarii TUI Poland (3) i Eximu Tours (2 oferty).

W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland utrzymało swoją pozycję na Wyspach Kanaryjskich, Coral Travel poprawił ją w Tunezji, a Itaka poprawił w Grecji, Turcji i na Wyspach Kanaryjskich – podsumowują autorzy.

Ostatnią część raportu poświęcają przedstawieniu tabeli z biurami podróży, które w ostatnim tygodniu oferowały imprezy turystyczne po cenach przekrojowo najkorzystniejszych.

W trzydziestym siódmym zestawieniu dla sezonu lato 2023 z miejsca czwartego na szóste spadł TUI Poland, a z piątego na siódme Itaka. Do tabeli awansowały natomiast Best Reisen (z pozycji szóstej na czwartą) i Rego-Bis (z dziesiątej na piątą). Pierwsze trzy pozycje utrzymały Grecos, Join UP! i Coral Travel.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

*Zestawienie obejmuje trzydzieste siódme porównanie cen wyjazdów z biurami podróży z wylotem w szczycie sezonu letniego, definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 31 lipca do 6 sierpnia 2023 roku. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 15 czerwca 2023 roku i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 8 czerwca 2023 roku, a w porównaniach rok do roku z cenami zebranymi 16 czerwca 2022 roku.

W ostatnim tygodniu średnia cena wycieczki z wylotem między 31 lipca a 6 sierpnia 2023, wzrosła o 16 złotych – informuje Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata w najnowszym podsumowaniu swojego badania*.

Można uznać tę zmianę za minimalną i bez większego znaczenia, jeśli weźmie się pod uwagę wysokość cen w biurach podróży. Raczej świadczy ona o stabilności sprzedaży w biurach podróży. Tydzień temu średnia cena spadła o 3 złote, a wcześniej: wzrosła o 20 złotych, spadła o 22 złote, o 86 złotych i 36 złotych, wzrosła o 76 złotych, spadła 12, 13 i o 20 złotych.

Pozostało 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
TUI: Zaoszczędzimy na pośrednikach, ale nie na agentach turystycznych
Biura Podróży
Rekordowy rok w biurach podróży. 22 procent więcej Polaków na zagranicznych wakacjach
Biura Podróży
Urząd marszałkowski uznał gwarancję biura podróży Join UP! Polska
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biura Podróży
TUI dodał pracownikom 400 osobistych asystentów
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką